Lectoraat Co-Design
Onderzoekslijnen binnen het lectoraat
Ontwerpend vermogen betekent nieuwe oplossingen kunnen bedenken voor vraagstukken door ontwerpkennis en -vaardigheden in te zetten. Bij complexe vraagstukken helpt ontwerpend vermogen om op kleine of grotere schaal verandering in gang te zetten waar de praktijk om vraagt. Bijvoorbeeld: hoe kunnen buurtwerkers bewoners van huurwijken beter betrekken bij de energietransitie, of hoe kunnen kinderfysiotherapeuten en logopedisten beter in gesprek gaan met ouders? Door de verschillende ontwerpende vermogens van ontwerpers, andere professionals én ervaringsdeskundigen samen te brengen, ontstaan er betere oplossingen.
Het team Gezond richt zich op projecten die gezondheid en welzijn van burgers bevorderen, en die professionals werkzaam in deze domeinen beter laten samenwerken en innoveren. We werken samen met diverse beroepsgroepen, onder andere kinderfysiotherapeuten, zorgverleners in de gehandicaptenzorg, logopedisten, verpleegkundigen, sociaal werkers en buurtsportcoaches. Ook betrekken we ervaringsdeskundigen, cliënten en patiënten in onze projecten. We werken hierin nauw samen met andere HU- lectoraten, vooral met het kenniscentrum Gezond en Duurzaam Leven.
Projecten
Dit team richt zich op ontwerpvragen rond duurzaamheidstransities. We willen de werkzame mechanismen om duurzaamheidstransities te versnellen zichtbaar maken, waarbij we kijken naar hoe mensen met ontwerpend vermogen daaraan kunnen bijdragen. Daarnaast willen we bijdragen aan de visievorming voor een volgende stap: regeneratieve culturen. Hoe kan ontwerpend vermogen als lens worden ingezet om ecosystemen te helen op een manier die oog heeft voor rechtvaardigheid? Voor deze transdisciplinaire vraagstukken werken we samen met andere lectoraten en kenniscentra.
Projecten
Het team Leren richt zich op systemisch leren en educatie van ontwerpend vermogen. We hebben een lijn gezocht tussen verschillende activiteiten rondom systemisch co-design en educatie, waarbij we samenwerkingen aangaan binnen en buiten de HU. Binnen dit team worden richtlijnen en tools verzameld, ontwikkeld en uitgeprobeerd die ondersteuning bieden bij het ontwerpen van lerende netwerken en rijke leeromgevingen. Zoals bijvoorbeeld een gigamapping-tool bestaande uit bouwstenen in verschillende geometrische vormen, die helpt netwerken in kaart te brengen.
Projecten
AID (Active Inclusive Design)
ProjectGoed slapen beter revalideren
ProjectDe Uitblinkers-interventie voor gedragsverandering
ProjectDe ‘Uitblinkers-interventie' voor gedragsverandering is een project dat de mondgezondheid van jonge kinderen, vooral in gezinnen met een lagere sociaaleconomische positie, wil verbeteren.
Publicaties
- Van Zij(n) naar Wij(k) Samen leren als gebiedgerichte aanpak
- Developing design ability for innovation in healthcare practices
- Eindverslag Inclusief Samenwerken in de Zorg Samen leren en creëren in een ontwikkelwerkplaats
Onderwijs
We dragen de ontwerpende manier van denken, onderzoek doen en innoveren, ook wel aangeduid als ‘design thinking’, uit binnen en buiten de HU, en zetten ons in om deze aanpak te borgen en verspreiden in het onderwijs.
“De ontwerper is als een vroedvrouw: begeleidend, waar nodig sturend en duwend, maar altijd vanuit het besef dat de verandering van de mensen is. Zij maken en bestendigen de uiteindelijke omslag.”
Remko van der Lugt Lector Co-Design