Dag van de Examencommissies: van hoofdpijndossiers naar creatieve oplossingen

Een vraagteken gemaakt van pillen van verschillende kleuren en formaten tegen een oranje achtergrond

De Dag van de Examencommissies vindt dit jaar plaats op een bijzondere locatie met een unieke geschiedenis: Gasthuis Leeuwenbergh. Gasthuis Leeuwenbergh, in de 16de eeuw opgericht als pesthuis en later gasthuis voor armen en zieken, is tegenwoordig een locatie voor culturele evenementen.

Deze geschiedenis nemen we mee als inspiratie voor de Dag van de Examencommissies op donderdag 10 oktober. Waar AI en toetsinnovaties als grote eenheden en programmatisch toetsen de examencommissies hoofdpijn kunnen bezorgen, gaan we naar een toekomst waarin we met creatieve (en gedegen) oplossingen de kwaliteit van toetsen en het eindniveau kunnen blijven borgen.

Als het gaat om de kwaliteit van toetsing raken zorgen en borgen steeds meer met elkaar verweven. Tijdens de Dag van de Examencommissies staat dat gegeven centraal.

Aanmelden

Aanmelden kan tot en met vrijdag 27 september. Deelname is kosteloos, maar er is een beperkt aantal plaatsen. Wees er dus snel bij en claim je plek.

Programma (onder voorbehoud)

Tijd Onderdeel
12.45-13.15 uur Inloop met koffie, thee en wat lekkers
13.15-13.20 uur Opening door Marianne van der Zande (dagvoorzitter, lid CvE-HU) en Hanneke Fens (voorzitter CvE)
13.20-13.30 uur Welkomstwoord door Eva Reuling (lid CvB HU)
13.30-14.15 uur Keynote door mr. dr. Mirjam Elferink
14.15-14.30 uur Pauze met koffie, thee en fris
14.30-15.30 uur 1e workshopronde
15.30-15.45 uur Pauze met koffie, thee en fris
15.45-16.50 uur 2e workshopronde
16.50-17.00 uur Plenaire afsluiting door Marianne van der Zande
17.00-18.00 uur Borrel met snacks

Inhoud van de keynote en workshops

De keynote van mr. dr. Mirjam Elferink, advocaat bij Elferink en Kortier Advocaten, zal ingaan op de wetgeving omtrent artificiële intelligentie (AI) toegespitst op de daaruit voortvloeiende verplichtingen voor de HU als onderwijsinstelling. In Europa is dit jaar veel te doen geweest over de zogeheten AI-verordening, een wet die veilige toepassing van AI in de Unie moet faciliteren. Deze wet heeft in mei 2024 volledig groen licht gekregen en zal grote gevolgen hebben voor de inzet van AI binnen alle sectoren, waaronder het onderwijs. In de keynote zal Mirjam Elferink onder meer ingaan op de verplichtingen die de AI-verordening met zich meebrengt voor onderwijsinstellingen die gebruik maken van AI, door AI bijvoorbeeld in te zetten bij de toetsing of anderszins. En ook hoe deze wetgeving mogelijk middelen biedt die kunnen helpen om de kwaliteit en integriteit van het onderwijs en de toetsing daarvan te waarborgen.

Veel opleidingen innoveren. Ze gaan leerwegonafhankelijk toetsen, programmatisch toetsen, werken met grote onderwijsheden, geven veel keuzes en studenten en/of beoordelen holistisch. Dat betekent iets voor de manier waarop examencommissies hun borgende taak uitvoeren.

In deze workshop delen we inzichten, ervaringen, instrumenten en handreikingen en denken we met elkaar over diverse vraagstukken rondom dit thema. Bijvoorbeeld:

• Hoe borg je de beslisprocedure (welke mogelijkheden zijn er in het beslissingsproces; wat is de plek van datapunten daarin)? Kijkt een examencommissie ook naar datapunten?  Moeten examencommissies zicht hebben op het feedbackproces?
  • Hoe gaat de examencommissie om met een onregelmatigheid bij een datapunt?
  • Hoe ziet de gezamenlijke verantwoordelijkheid tussen management en examencommissie voor de kwaliteit van toetsing eruit?

Minder dan twee jaar geleden werden we met zijn allen overvallen door de komst van ChatGPT. Hoe konden we als examencommissies nog instaan voor het diploma wanneer allerlei beroepsproducten en afstudeerwerken ondetecteerbaar door generatieve AI gemaakt kunnen zijn? Hierover is veel gediscussieerd en hoewel we nog niet alle antwoorden hebben, is het tijd om de volgende vraag te beantwoorden: hoe kunnen we als examencommissies zelf gen. AI inzetten ten aanzien van onze verschillende rollen en wat zouden we vooral niet moeten doen met AI?

Matthijs zal in deze workshop aan de hand van concrete voorbeelden laten zien hoe we als examencommissie gen. AI kunnen inzetten, zowel in het kader van onze borgende taak als bij de afhandeling van verzoeken. Tevens zal hij samen met de deelnemers onderzoeken waar de grens moet liggen bij het gebruik van AI.

Yvonne Leegstra, onder andere secretaris bij de NQA, geeft een kijkje in de keuken van de auditpanels. Daarnaast is er ruimte voor een goed gesprek over borging vanuit het perspectief van auditoren. Vragen die aan de orde komen, zijn onder andere:

• Hoe bereid je je als examencommissie voor op een audit?
  • Waar letten auditcommissies op bij het borgen van het eindniveau door de examencommissie tijdens een audit?
  • Hoe breng je de complexiteit van innovatieve toetsing over aan een auditcommissie?

Datum Donderdag 10 oktober2024
Tijd 12.45 - 18.00 uur
Locatie Gasthuis Leeuwenbergh, Utrecht
Bekijk je route

Bereikbaarheid

• Vanaf treinstation Utrecht Centraal neem je stadsbus 2 richting CS – Museumkwartier VV. De bus rijdt ongeveer om het kwartier. Je stapt uit bij het Universiteitsmuseum Utrecht. Leeuwenbergh is van hieruit op ongeveer 5 minuten loopafstand.
  • Vanaf Utrecht Science Park neem je bus 28 richting Vleuterweide. Je stapt uit bij halte Stadsschouwburg. Vanaf daar is Leeuwenbergh 10 minuten lopen.
  • Kom je met de auto? Er zijn een aantal parkeergarages in de buurt. Voor meer informatie en kosten, kijk je op de site van de Gemeente Utrecht.