Professionele ontwikkeling
Persoonlijke ontwikkeling
Je krijgt bij ons de ruimte om jouw talenten te ontdekken en verder te ontwikkelen. Met de Talent Motivatie Analyse krijg je zicht op je talent. Deze methodiek helpt ons bij het creëren van een talentgerichte omgeving. Ons uitgebreide aanbod aan trainingen, opleidingen en coaching helpt je om zowel professioneel als persoonlijk te groeien. Ook leren onze collega’s met en van elkaar: tijdens jaarlijkse festivals zoals het Onderwijs & Onderzoek festival is er ruimte voor ontmoeting en inspiratie.
Teamontwikkeling
Bij de HU geloven we in de kracht van teams. Samenwerken zorgt voor de flexibiliteit en slagkracht die nodig is om ons onderwijs, onderzoek en onze dienstverlening steeds verder te verbeteren. Elk team is anders, daarom bieden we maatwerk dat aansluit bij de ontwikkelfase en doelen van jouw team. Met trainingen en ondersteuning van onze ervaren teamcoaches zorgen we ervoor dat jullie als team jullie doelen bereiken en daarbij plezier hebben in het samenwerken.
Leiderschapsontwikkeling
Ontwikkel en versterk je leiderschapspotentieel bij de HU. Met leergangen, inspirerende leidinggevende dagen en innovatieve leiderschapsmodules krijg je alle ruimte om jouw impact te vergroten, je leiderschapsvaardigheden te ontwikkelen en in contact te komen met andere leidinggevenden.
Bekijk de eerste 5 of ga naar alle vacatures
"Ik ben heel dankbaar dat de HU mij deze kans heeft gegeven"
Yvonne DuivenvoordeDocent en (leerteam)coach
Yvonne Duivenvoorden werkt als docent en (leerteam)coach bij Ecologische Pedagogiek.
Het huis uit
'Toen ik met mijn kinderen meeging naar open dagen om hen te steunen in hun studiekeuze begon het te kriebelen. Studeren, een nieuwe stad verkennen – dat wilde ik ook weer! Dus net als mijn kinderen vloog ook ik het huis uit – letterlijk. Naar Roskilde, Denemarken, om daar vijf maanden lang de internationale minor Aesthetic Learning in Early Childhood Education te volgen. Dat ging natuurlijk niet van de ene op de andere dag. Ik heb het plan eerst voorgelegd aan mijn leidinggevende. Zij steunde mij volledig. Ik ben uren gaan sparen door meer te werken en heb ook mijn duurzame Inzetbaarheidsuren en professionaliseringsuren ingezet.'
Steviger in de schoenen
'Het was een heerlijke minor. We deden toneel en gingen met beeldende opdrachten en muziek aan de gang. Als je creatief bezig bent, probeer je veel uit. Daar was ook ruimte voor; niets was fout. Ik voelde me daardoor steeds steviger in mijn schoenen staan. Ik werd vrijer in mijn doen en laten. Het was ook bijzonder om weer student te zijn, toetsen te doen, te worden beoordeeld. Het is heel verrijkend dat als docent te ondergaan. Eerst vond ik het wel spannend om tussen al die jonge studenten te zitten, ik had hun moeder kunnen zijn. Gelukkig reageerden ze heel fijn. Ze zeiden: 'We hopen dat wij op jouw leeftijd ook nog zoiets durven aangaan.' Ik ben nog steeds erg trots dat ik dat heb gedaan.'
Taal en cultuur
'Ik ben heel dankbaar dat de HU me deze kans heeft gegeven. Die paar maanden buitenland hebben me zoveel gebracht, dat gun ik iedereen. Ook onze eigen studenten. Daarom ben ik coördinator internationalisering geworden. Dat is niet het enige concrete dat uit mijn reis is voortgekomen. Het jaar daarop had ik drie studenten uit het Caribisch gebied in mijn klas. Twee daarvan deden het eerste jaar opnieuw. Ik ben met ze in gesprek gegaan en kwam erachter dat zij door taal- en cultuurverschillen met een achterstand begonnen die ze niet binnen één jaar konden goedmaken. Ik heb toen een groepje opgestart met Caribische studenten. Zo hadden ze wat steun aan elkaar. Inmiddels ben ik betrokken bij een HU-breed project voor Caribische studenten.'
Leven lang ontwikkelen
“De HU zet in op een leven lang ontwikkelen. Dat klinkt soms wat abstract – tot je zelf meemaakt wat het voor je kan betekenen. Uit je comfortzone treden is best spannend, maar het kan je een hoop opleveren.”
"Je eigen ontwikkeling staat hier centraal"
Fatima ArougTeamleider Verpleegkunde
Leven lang ontwikkelen
Fatima Aroug is teamleider bij de opleiding Verpleegkunde. Als leidinggevende ondersteunt ze docenten en studenten binnen de opleiding. ‘Ik omschrijf mijzelf als een bruggenbouwer. Het gaat mij om kwaliteit en welzijn van student én docent’.
Als jong meisje werd ze gefascineerd door de geheimzinnige wereld van het ziekenhuis. ‘Ik vond het spannend om te zien wat die in het wit geklede mensen deden.’ Na de havo deed ze de opleiding HBO-Verpleegkunde. Haar eerste baan was op de afdeling verloskunde bij het Universitair Medisch Centrum Utrecht. Na de specialisatie gynaecologie volgde ze de lerarenopleiding: ‘Ik wilde studenten begeleiden en mij bezighouden met didactiek en de psychologie van het leren.’
Gemeenschappelijk doel
Als verpleegkundig opleider maakte ze de overstap naar de hogeschool. Een logische stap: ‘Ik zag het als een kans om de kloof tussen theorie en praktijk te dichten.’ Tot dan toe waren opleiding en praktijk gescheiden werelden. ‘We hebben elkaar nodig om studenten op te leiden en dan kan je beter uitgaan van een gemeenschappelijk doel.’ Docenten met een verpleegkundige achtergrond gingen als stagedocent werken, waardoor ze ook op de werkvloer kwamen. ‘Dat was de start van een hele mooie samenwerking waar we nu nog steeds de vruchten van plukken.’
Autonome professionals
Inmiddels werkt ze bijna 25 jaar bij de hogeschool. Vervelen doet haar werk allerminst: ‘Ik heb ieder jaar het gevoel dat ik een nieuwe baan heb.’ Dat heeft veel te maken met de ruimte die de hogeschool biedt: ‘De hogeschool is een omgeving waarin leren en ontwikkelen centraal staan. Er zijn hier heel veel mogelijkheden om je verder te ontwikkelen.’ Autonome professionals krijgen veel vrijheid: ‘Docenten stellen ieder jaar hun eigen takenpakket samen.’
Zorginnovatie
Haar eigen ontwikkeling bracht haar ertoe om te solliciteren op een baan als teamleider. ‘Ik volgde de master Zorgtraject ontwerp, tegenwoordig de Master Innovatie in Zorg en Welzijn. Dat heeft me een stap verder geholpen.’ Tijdens de master deed ze academische vaardigheden op en leerde ze hoe je innovaties in praktijk kan brengen. Onderdeel van het afstuderen was de ontwikkeling van een zorginnovatiecentrum. ‘Een mooi traject waarin we onderwijs, onderzoek en praktijk bij elkaar brachten.’ Tegenwoordig is dit een bekende opleidingsvorm binnen de opleiding.
"Ons product is het diploma van jonge mensen die de toekomst van Nederland gaan vormgeven."
Joost VeermanEnterprise architect
Ik voel hier veel vertrouwen
Joost Veerman is ‘enterprise architect.’ Hij kijkt met een helikopterview naar de veranderprocessen binnen de hogeschool. ‘Ik overzie, modelleer en bewaak van grotere hoogte de samenhang in samenspraak met belanghebbenden en specialisten.’ Wat maakt zijn dag? ‘Als team samen wat realiseren, vind ik het mooiste wat er is.’
Na een periode in het bedrijfsleven stapte hij in 2008 over naar de hogeschool. Hij wilde niet meer het gevoel hebben dat hij voor de aandeelhouders aan het werk was. Liever ging hij aan de slag voor de BV Nederland: voor een universiteit, een ziekenhuis of een hogeschool. De belangrijkste reden om bij Hogeschool Utrecht te gaan werken? ‘Ons product is het diploma van jonge mensen die de toekomst van Nederland vormgeven.’
Innovatieve leeromgevingen
Binnen de hogeschool is vanuit ICT perspectief veel te doen. ‘Sinds mijn start hier is het aantal ICT-medewerkers verdubbeld.’ Met 22 opleidingen, 36.000 studenten, 3.600 medewerkers, 6 diensten en 4 kenniscentra is de organisatie behoorlijk complex. Dat betekent voortdurend balanceren tussen kaders stellen en flexibele oplossingen bedenken. Een mooie uitdaging voor een ICT’er: ‘Aan de ene kant zijn we bezig om registersystemen meer solide te maken. Aan de andere kant vraagt het onderwijs om innovatieve leeromgevingen.’
Cloud-oplossingen
Daarbij maakt ICT gebruik van state-of-the-art infrastructuur. ‘We doen niet onder voor grote bedrijven. Dat was voor mij ook een reden om hier te solliciteren.’ ICT maakt gebruik van A-klasse producten voor beveiliging. ‘We hebben een heel portfolio van Microsoft Azure platformdiensten.’ Verder investeert de hogeschool veel in cloud-oplossingen. Een ICT’er kan veel kanten op binnen de organisatie: ‘Werken bij de hogeschool biedt veel mogelijkheden om je te specialiseren.’
Studieverlof
Andere voordelen? Voor bijscholing hoef je hier niet ver te zoeken. ‘De HU stimuleert je ontwikkeling en biedt ondersteuning in kosten en werktijd-compensatie.’ Zelf volgde Joost modules van de Master of Informatics. ‘Maar voor mij is ook de sfeer heel belangrijk. Mensen zijn hier erg begaan met het product. Dat maakt het vooral zo leuk om hier te werken. En dat je de hele dag tussen jonge mensen loopt. Als ICT’er zit je hier altijd aan de voorkant van nieuwe ontwikkelingen.’