Samen Lerend
Wat we doen voor het onderwijs?
-
Toekomstbestendig, flexibel onderwijs
We werken aan onderwijs dat meebeweegt met maatschappelijke ontwikkelingen. Dat ruimte biedt aan de individuele talenten en achtergronden van studenten en daarmee bijdraagt aan een diverse, inclusieve maatschappij.
-
Het oplossen van het lerarentekort
Door flexibel op te leiden, met aandacht voor de kennis en kunde die aankomende docenten al in huis hebben, willen wij bijdragen aan een groei van het aantal onderwijsprofessionals.
-
Een sterk onderwijsnetwerk
We bouwen samen met partners aan netwerken waarin kinderen, leerlingen, studenten, burgers, professionals, docenten en onderzoekers samen leren, werken, onderzoeken en innoveren. Zo vergroten we de onderwijskwaliteit en stimuleren we mensen zich te blijven ontwikkelen.
Ontdek Samen Lerend
"Gecijferdheid is zo belangrijk om mee te komen in het leven"
Wat is gecijferdheid precies? Waarnemend lector Lonneke Boels van het Lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals legt uit dat gecijferdheid voor iedereen belangrijk is.
“Hier leer je echt hoe je een evenement moet organiseren”
Een vak leer je niet alleen in een klaslokaal, maar ook met je voeten in de klei van de werkpraktijk. Om die ervaring op te doen, organiseerden HU-studenten eventmanagement een 'leisure day' voor Oekraïnse vluchtelingen.
Het moet anders maar wat is de sleutel voor verandering in het onderwijs
De opgave in de onderwijssector is groot. Lector Kristin Vanlommel vertelt over de kracht van leraren om de onderwijskwaliteit te verbeteren en wat daarvoor nodig is in een schoolorganisatie.
Veilig leren presenteren
Samen LerendNieuwe manieren van leren
Door technologische, digitale en sociale ontwikkelingen verandert de samenleving snel. En dus ook het onderwijs. Leren gebeurt steeds meer thuis en in de praktijk. Digitalisering biedt de docent de kans om het leren gevarieerder en actiever te maken, meer gericht op individuele behoeften. We leiden docenten op voor deze nieuwe vormen van onderwijs, met nieuwe kennis en nieuwe didactische vaardigheden.
"Leren gaat over ingroeien in een beroep, in de gewoontes, gebruiken en waarden die de beroepsgroep deelt. Dan gaat het niet alleen om kennis of vaardigheden, maar ook om dingen die moeilijker meetbaar zijn, bijvoorbeeld durven of een eigen identiteit ontwikkelen."
Liesbeth Baartman
Bijzonder lector Toetsing en Beoordeling in het Beroepsonderwijs, lectoraat Beroepsonderwijs
Een brede basis
Laaggeletterdheid, digitaal analfabetisme, schuldenproblematiek, dak- en thuisloosheid, kinderen die zonder ontbijt niet goed tot leren komen, uitval, pestgedrag - het zijn taaie problemen. Deze vragen om een interprofessionele aanpak. Wij investeren daarom in de samenwerking met andere beroepspraktijken. Zo geven we de leraren van morgen de didactische, pedagogische en sociologische expertise om deze problemen aan te kunnen gaan.
Labs en Centres of Expertise
Hogeschool Utrecht heeft diverse labs en Centres of Expertise, elk gericht op een specifiek kennisgebied. Ontdek wat zij voor jou kunnen betekenen.