Wij willen dat alle kinderen en jongeren hun talenten kunnen ontwikkelen en opgroeien tot volwassenen die hun eigen leven kunnen vormgeven. Samen met ouders en verzorgers, staan professionals zoals leraren, pedagogen en jongerenwerkers aan de basis van dit kansrijk opgroeien. Zij zien kinderen en jongeren opgroeien in de wijk, op school of bij een vereniging. Zij zien wat jongeren nodig hebben om gelijke kansen te krijgen in het leven en dragen daaraan bij. De HU investeert in goede professionals die elkaar weten te vinden. In sterke netwerken die sociale ongelijkheid tegengaan en maatschappelijke verschillen overbruggen.

Wat we doen?

  • We stimuleren het leren en innoveren van professionals

    Er is krapte op de arbeidsmarkt en de samenleving verandert snel. Wij investeren in leraren, pedagogen en sociaal werkers die daar goed mee om kunnen gaan. We stimuleren toekomstige en huidige professionals om te blijven leren en innoveren. Zo werken we aan vitale professionals in sterke en flexibele netwerken rondom kinderen en jongeren.

  • We werken over grenzen heen

    We brengen beroepsgroepen samen om met en over elkaar te leren in het belang van het kind. Het onderwijs, de jeugdzorg, social work en gemeenten: samen met ouders en verzorgers hebben ze een belangrijke bijdrage te leveren aan de basis van kinderen en jongeren: dat zij zich veilig voelen, onderwijs krijgen en zich kunnen ontwikkelen.

  • We onderzoeken wat er nodig is om kansrijk op te groeien

    Samen met het werkveld en ouders onderzoeken we wat er nodig is om kinderen en jongeren een brede basis te geven. Wat vraagt dit van het onderwijs? Hoe bestrijden we armoede? Hoe vorm je duurzame gemeenschappen en hoe organiseren we het werk in tijden van krapte op de arbeidsmarkt?

Een brede basis

Het begint bij de basis; je thuis en veilig voelen in een gezin, op school, in een wijk of bij een vereniging. Niet ieder kind heeft hetzelfde startpunt. Om kinderen en jongeren toegang te geven tot goed onderwijs en passende begeleiding, moet er ruimte zijn voor die verschillen. Het is belangrijk dat volwassenen elkaar op al die verschillende plekken weten te vinden. En dat ze vanuit hun eigen rol en kennis bouwen aan een omgeving waar sociale ontwikkeling, basiskennis en vaardigheden een plek krijgen. Daarom investeren wij in de samenwerking tussen verschillende beroepsgroepen, ouders en verzorgers om een brede basis te vormen voor opgroeiende kinderen en jongeren.

"Ouders, leraren en professionals uit de wijk en rond het gezin werken op een school samen aan het opvoeden en ontwikkelen. Maar samenwerken over de grenzen van je eigen domein gaat niet vanzelf en ook niet vanzelfsprekend goed. Het is cruciaal om te weten wie er in je omgeving actief is, hoe je je tot elkaar verhoudt en waar je op kunt samenwerken."

Anton Boonen

Lector Duurzame Gemeenschappen

Inclusief onderwijs

We werken aan een sterk onderwijsnetwerk waarin kinderen, jongeren en onze eigen studenten hun talenten kunnen ontplooien. We onderzoeken samen met partners in het werkveld welke kennis en vaardigheden zij nodig hebben om inclusief onderwijs te geven, bijvoorbeeld door ruimte te maken voor meertaligheid in de lespraktijk.

Labs en Centres of Expertise

Hogeschool Utrecht heeft diverse labs en Centres of Expertise, elk gericht op een specifiek kennisgebied. Ontdek wat zij voor jou kunnen betekenen.

  • Digital Education Lab
    Een ontmoetingsplaats waarin studenten, docenten, onderzoekers en het werkveld kennismaken met digitale technologieën en digitale didactiek in het onderwijs.
    3 mensen rondom een tablet
  • Kennisplatform Utrecht Sociaal
    Het kennisplatform Utrecht Sociaal (kUS) is een netwerk waarbinnen diverse disciplines een bijdrage leveren om een antwoord te vinden op deze maatschappelijke opgaven.
    Aantal mannens en kinderen schoffelen in een gemeentelijke groenstrook