Begeleiden van Beter Lesgeven
Wat is goed lesgeven? En hoe staat het met de leskwaliteit op jouw school? Wil je deze kwaliteit in teamverband verder verhogen? In deze driedelige incompany training staat het coachen van leraren in het primair onderwijs (PO) met ICALT-observatie centraal. ICALT is gebaseerd op leerkrachtgedrag dat aantoonbaar samenhangt met de prestaties van leerlingen.
Met het ICALT observatie-instrument wordt de zone van naaste ontwikkeling van een leraar in beeld gebracht om kwaliteitsgroei mogelijk te maken. Leraren die met ICALT in hun zone van naaste ontwikkeling gecoacht worden, gaan in korte tijd beter lesgeven.
Handig om te weten
Startmoment | Op afspraak |
---|---|
Lesdata | In overleg |
Studie-investering | Ongeveer 25 uur |
Kosten |
€ 3900 (vrij van btw) € 3900 bij 15 deelnemers (vrij van btw). Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten. |
Deelnemers | Minimaal 15 |
Locatie | Incompany, Online |
Diploma | Certificaat van deelname |
Programma
Dit professionaliseringstraject bestaat uit drie trainingen:
Deelnemers maken kennis met het observatie-instrument ICALT en oefenen met observeren. Doel is dat verschillende observatoren dezelfde les (ongeveer) gelijk scoren.
Deelnemers gaan met ICALT de zone van de naaste ontwikkeling vaststellen. Geoefend wordt hoe op basis van observaties de kwaliteit van lesgeven verhoogd kan worden door te coachen vanuit die zone.
Deelnemers gaan zelf observeren en coachen in school. Afgesloten wordt met advies over hoe in de toekomst de kwaliteitsontwikkeling verder kan worden vormgegeven.
onderwijsvorm en toetsing
Dit professionaliseringstraject bestaat uit een combinatie van aangeboden theorie en het oefenen ervan. Het geleerde wordt in de eigen school in praktijk gebracht om de kwaliteit van lesgeven van het schoolteam te helpen verhogen.
Leraren worden na de tweede training en vóór de derde training in staat gesteld om lesobservaties in de eigen school te verrichten en om collega’s te coachen. Het observeren kan eventueel ook na schooltijd middels video-opnames.
Leerdoelen
Deelnemers kunnen na het volgen van deze drie trainingen:
Objectieve lesobservaties uitvoeren met het observatie-instrument ICALT.
Aan de hand van de lesobservaties de zone van de naaste ontwikkeling vaststellen en met gerichte coaching vanuit de zone de leskwaliteit verbeteren.
Aangeven hoe kwaliteitsverbetering van het lesgeven in de school in de toekomst verder vorm kan krijgen.
toelating
Het betreft een in-company training van schoolteams. De leraren zijn in het bezit van een pabodiploma.
Na deze opleiding
Het schoolteam kan:
- Objectief observeren met een psychometrisch getest observatie-instrument.
- Coachen in de zone van de naaste ontwikkeling.
- Heeft een gemeenschappelijke onderwijstaal ontwikkeld over wat gezien wordt als ‘goed onderwijs’.
Overige informatie
Bij 15 deelnemende leraren zijn de kosten voor de drie trainingsonderdelen €3900 all in. Inbegrepen in de prijs is het gebruik van de trainingsmaterialen, digitale infrastructuur en de terugkoppeling van de observatiescores naar de school. Dit is exclusief de reistijd en reiskosten wanneer de training op locatie wordt verzorgd.
Waarom begeleiden van beter lesgeven bij de HU?
-
Ervaren trainers
Ervaren en sensitieve trainers uit de praktijk.
-
Bewezen training
Bewezen training voortgekomen uit gedegen onderzoek
-
Verhoogt kwaliteit lesgeven
Verhoogt de kwaliteit van het lesgeven in jouw school.
-
Samen leren en samenwerken
Zorgt voor meer samen leren en samenwerken in jouw team.
Interesse in de opleiding Begeleiden van Beter Lesgeven?
Direct contact
Dr. Tamar Tas
Over tamar tas
Dr. T.F. Tas (Tamar) is gepromoveerd op Learning to teach in elementary education (2020). Centraal staat het design en de effectiviteit van een coaching aanpak die het leren lesgeven op de pabo met dat op de scholen verbindt. Lees meer op de pagina over onderzoeker Tamar Tas.
Het project Begeleiden van Beter Lesgeven is mede mogelijk gemaakt door: