Chemische basisvaardigheden
Wil je in de chemie werken en ben je geïnteresseerd in het werken in een chemisch laboratorium? In deze module maak je kennis met de basisvaardigheden die hiervoor benodigd zijn.
Tijdens de cursus Chemische basisvaardigheden leer je veilig en efficiënt je weg te vinden in een chemisch lab. Je leert eenvoudige experimenten voorbereiden, uitleggen en uitvoeren. Vervolgens leg je de resultaten van die experimenten volgens de richtlijnen vast in een labjournaal. Ook bijbehorende berekeningen leer je adequaat uitvoeren.
De cursus bestaat uit 8 theoriebijeenkomsten van 3 uur en daarnaast 4 dagdelen practicum. De theorie en de vaardigheden vormen een geïntegreerd geheel.
Handig om te weten
Startmoment | 2 september 2024 |
---|---|
Lesdata | De lessen zijn op maandag. Lestijden zijn 2 weken voor aanvang van de module bekend |
Studie-investering | Totaal 40 contacturen (3 - 7 uur per week). Zelfstudie: ca. 10 uur per week |
Kosten |
€ 2583 (vrij van btw) Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten. |
Locatie | Heidelberglaan 7 Utrecht |
Diploma | Certificaat met de studie-investering |
Aanmelden
Zin om te beginnen met deze opleiding?
Opleidingsadvies op maat
Kom je er niet uit of heb je vragen? Ga in gesprek en laat je adviseren.
Opleidingsinhoud
Chemische basisvaardigheden bestaat uit 8 theoriebijeenkomsten van 3 uur:
- Werkcollege 1: Chemisch Rekenen
- Werkcollege 2: Chemisch Evenwicht 1 (breuken en machten)
- Werkcollege 3: Oplos- en Neerslagreacties (wortels)
- Werkcollege 4: Redox en pH-meter (eerstegraads vergelijkingen)
- Werkcollege 5: Chemisch Evenwicht 2 (haakjes en tweedegraads vergelijkingen)
- Werkcollege 6: Zuren en Basen (logaritmes)
- Werkcollege 7: Buffers (raaklijnen en afgeleiden)
- Werkcollege 8: Potentiometrie
Daarnaast heb je 4 dagdelen practicum (3 dagdelen vaardigheden + veiligheidsinstructie en instructie voorbereiding).
Werkcolleges
Lesonderwerpen
- Het rekenen met en omrekenen van eenheden en het vrijmaken van grootheden.
- Rekenen aan chemische reacties: berekenen hoeveel gram product er uit een reactie kan ontstaan of hoeveel gram reactant er nodig is.
- Rekenen aan concentraties en verdunningen.
Lesonderwerpen
- werken met breuken en machten
- begrippen evenwichtsconstante K en de reactiequotiënt Q
- een evenwichtsvergelijking uit een reactievergelijking opstellen en hiermee rekenen.
- voorspellen naar welke kant de reactie zal lopen om een evenwichtstoestand te bereiken.
Lesonderwerpen
- voorspellen of er een neerslag ontstaat of niet aan de hand van de oplosbaarheidsregels.
- oplosbaarheid berekenen aan de hand van het oplosbaarheidsproduct en vice versa.
- berekenen hoe de toevoeging van een "common ion" de oplosbaarheid beïnvloedt.
- kunnen voorspellen of er een neerslag ontstaat of niet aan de hand van Q.
Lesdoelen
- redoxreacties kloppend maken.
- voorspellen of een reactie tussen een oxidator en reductor spontaan verloopt.
- vergelijking van een rechte lijn opstellen en met eerstegraads vergelijkingen rekenen.
- rekenen tussen de celpotentiaal en de pH van een pH meter.
Lesonderwerpen
- het buiten haakjes halen van getallen en symbolen.
- het bepalen van de concentratie in een evenwichtsvraagstuk waarbij de 2e graads vergelijking opgelost wordt dmv de abc formule.
- heet bepalen van de concentratie in een evenwichtsvraagstuk waarbij de 2e graads vergelijking opgelost wordt dmv een wiskundige of chemische versimpeling, waarbij in het tweede geval gekeken wordt of deze realistisch is.
Lesonderwerpen
- zuren en basen herkennen.
- verschillen tussen sterke en zwakke zuren en basen kunnen benoemen.
- rekenen met de begrippen Kw, pH en pOH.
- de pH berekenen van oplossingen van sterke en zwakke éénwaardige zuren en basen aan de hand van de (p)Ka.
- kunnen berekenen hoeveel zuur er in de oplossing aanwezig is aan de hand van een titratie met een sterke base.
Lesonderwerpen
- de eigenschappen, samenstelling en nut van een buffer kennen.
- de pH berekenen van buffersystemen gebruik makend van de Henderson-Hasselbalch vergelijking.
- den buffersysteem kiezen bij een bepaalde pH en een recept hiervoor maken.
- de Henderson-Hasselbalch vergelijking toepassen bij een titratie tussen een zwak zuur en een sterke base.
- uitleggen waarom bij titratie van een zwak zuur met een sterke base de pH in het equivalentiepunt basisch (>7) is.
- een zuur-base titratie gebruiken voor het bepalen van het gehalte van een zwak zuur in een oplossing mbv een indicator of potentiometrie.
- de eerste en tweede afgeleide van gemeten waarden of een grafisch verband herkennen en beschrijven.
- de 1e en 2e afgeleide benaderen met behulp van de verschilwaarden over een interval.
- afgeleiden toepassen om het omslagpunt van een titratiecurve te bepalen.
Lesonderwerpen
- met behulp van de Nernst vergelijking rekenen tussen de gemeten celpotentiaal en de concentratie van een analiet.
- het principe en belangrijkste onderdelen begrijpen van een pH meter.
Je sluit de theoriebijeenkomsten af met een theorietoets. Het practicumgedeelte wordt afgerond met een praktijktoets.
Na afloop kun je:
- een experiment adequaat voorbereiden en binnen de gestelde tijd resultaten verkrijgen.
- de algemene veiligheidsregels toepassen tijdens experimenten op het laboratorium.
- tijdens een experiment volgens de norm de uitvoering van dat experiment vastleggen in een labjournaal.
- de wiskunde die nodig is om de leerdoelen 5-11 te bereiken begrijpen en de bijbehorende wiskundige bewerkingen toepassen.
- voor het bereiden van oplossingen de benodigde handelingen op het laboratorium en de bijhorende chemische berekeningen correct uitvoeren.
- met behulp van de oplosbaarheidsregels en het oplosbaarheid product voorspellen of en berekenen hoeveel van een stof oplost.
- zuren en basen herkennen en daarmee de pH berekenen van oplossingen van sterke en zwakke éénwaardige zuren en basen aan de hand van de (p)Ka..
- aan de hand van de Henderson-Hasselbalch vergelijking en de (p)Ka een werkende buffer selecteren en bereiden.
- een oxidator en reductor herkennen en kun je voorspellen of een reactie tussen beide spontaan verloopt.
- met behulp van de Nernst vergelijking rekenen tussen de gemeten celpotentiaal en de concentratie van een analiet.
- met een (potentiometrische) titratie het gehalte van een stof bepalen.
- regie nemen over je eigen leerproces.
Toelating
Om de bachelormodule Chemische basisvaardigheden te volgen, heb je een diploma Middelbaar Laboratoriumonderwijs (niveau 4, chemisch-fysisch analist)nodig. Ook met een ander MBO-diploma, een havo- of vwo-diploma ben je mogelijk toelaatbaar. Kennis van scheikunde en wiskunde op havo-eindexamenniveau is in ieder geval vereist.
Docenten
Onze cursussen worden verzorgd door een enthousiaste groep docenten. Het docententeam is een goede mix qua routine, ervaring en leeftijd. Alle docenten hebben een masteropleiding gevolgd en zo’n van hen 80% is ook gepromoveerd. De meeste docenten hebben werkervaring in de beroepspraktijk. Zo zijn en blijven ze op de hoogte van de recente ontwikkelingen in het werkveld.
Naast het verzorgen van het onderwijs zijn de docenten ook bezig met onderwijsontwikkeling en/of het doen van onderzoek. Je kunt met je vragen altijd bij hen terecht en ze helpen je graag verder. Het contact is laagdrempelig.
Na deze opleiding
Wanneer je de bachelormodule Chemische basisvaardigheden succesvol hebt afgerond, ontvang je een certificaat van Hogeschool Utrecht. Wil je na deze module verder studeren? Volg dan de deeltijdopleiding Chemie.
Na afloop van deze module kan je veilig en efficiënt je weg vinden in een chemisch lab, eenvoudige experimenten voorbereiden, uitleggen en uitvoeren, de resultaten van die experimenten volgens de richtlijnen vastleggen in een labjournaal en bijbehorende berekeningen adequaat uitvoeren.
Eén van de unieke kenmerken van deze bachelormodule is dat zij onderdeel is van de hbo opleiding deeltijd Chemie.
Wil je je na de module verder ontwikkelen? Dan is de bacheloropleiding een logische vervolgstap.
Overige informatie
De bachelormodule Chemische basisvaardigheden kost € 2583,- vrij van BTW.
Waarom Chemische basisvaardigheden bij de HU?
-
Integrale aanpak
Tijdens de opleiding hanteren we een integrale aanpak van theorie en praktijk.
-
Kleinschalig onderwijs
De opleiding is kleinschalig, waardoor er veel ruimte is voor persoonlijk advies.
-
Focus op jouw ontwikkeling
We besteden veel aandacht aan wat jij wilt en nodig hebt.
Deze opleiding is ook onderdeel van:
Direct contact
Barbara Jerusalem
Interesse in Chemische basisvaardigheden?
Heb je nog vragen?
- Telefoon 088 481 81 81
- Email info@hu.nl
-
Stuur ons direct een bericht of voeg 0634101698 toe aan de contactlijst van je telefoon en stel je vraag via WhatsApp.
- Bereikbaar op ma t/m vrij 09.30 - 16.30 uur