De communicatieve organisatie - interne communicatie

Interne communicatie krijgt de laatste jaren steeds meer aandacht. De coronaperiode en personeelsschaarste hebben laten zien hoe belangrijk het is om collega’s mee te nemen in veranderingen, om hen te verbinden aan je organisatie. Maar hoe doe je dat? Veel managers denken bij communicatie alleen aan zenden, aan hoe breng ik de boodschap? Interne communicatie is veel meer dan dat. Het is een belangrijk instrument om te verbinden en om bij te dragen aan de doelen van de organisatie. In de post-hbo cursus De communicatieve organisatie - interne communicatie leer je hoe en ook hoe je de managers in deze visie meeneemt.

Cursus De communicatieve organisatie: voorbeeld van een lessituatie

Steeds meer communicatieprofessionals zien ‘Het communicatiever maken van de organisatie’ als een van hun taken. Communicatiever in de zin van: niet gericht op zenden, maar juist ook op luisteren, interacteren, dialoog en verbinding. Het gaat om een verschuiving van je rol: van boodschappenproducent naar het faciliteren van het gesprek en het ondersteunen van interactie in de organisatie. Ook het ondersteunen van leidinggevenden bij hun communicatierol hoort hierbij. Met goede interne communicatie maak je het verschil. Dit alles staat centraal bij deze post-hbo-cursus interne communicatiemedia.

Handig om te weten

Startmoment Najaar: 8 november 2024
Voorjaar: 4 april 2025
Lesdata Voorjaar 2025:
3 vrijdagen (6 dagdelen) van 09.30 – 16.30 uur op 4 en 25 april en 16 mei (inclusief lunch)

Najaar 2025:
3 vrijdagen (6 dagdelen) van 9:30 - 16:30 uur op 31 oktober, 21 november en 12 december inclusief lunch

Voorjaar 2026:
3 vrijdagen (6 dagdelen) op 24 april, 22 mei en 12 juni van 9:30 - 16:30 uur inclusief lunch
Studie-investering 6 - 10 uur per bijeenkomst
Kosten

€ 1250 (vrij van btw)

Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten.

Deelnemers Maximaal 12 deelnemers
Locatie Incompany, Koningsbergerstraat 9 Utrecht
Diploma Certificaat van deelname

Online open avonden

Bezoek onze online open avonden tussen 29 januari en 7 februari. Wij staan klaar voor jou en je vragen.

Aanmelden

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Opleidingsinhoud

Tijdens de opleiding komen verschillende aspecten van interne communicatie aan bod. De functies en vormen van interne communicatie, het betrekken van collega’s, het effectief inzetten van middelen, samenwerking met partners en leidinggevenden, communicatie bij veranderingen en trends en ontwikkelingen.

Tijdens de cursus komen deze onderdelen/onderwerpen aan bod:

  • Functies interne communicatie.
  • Communicatie bij (gedrags)veranderingen: analyse, aanpak en aandachtspunten.
  • Positie van interne communicatie en het meenemen van leidinggevenden.
  • Thema’s zoals diversiteit en duurzaamheid en methodieken zoals agile werken.
  • Luisteren, interactievormen en meten en monitoren.

De cursus bestaat uit 6 bijeenkomsten verdeeld over 3 hele dagen. Tussen de bijeenkomsten door krijg je opdrachten in je digitale leeromgeving. Hier vind je ook feedback op je opdrachten en kun je de literatuur voor de cursus bekijken.

Hoe kun jij als communicatieprofessionals de interne communicatie in jouw organisatie op een hoger niveau brengen en effectiever maken? Zodanig dat collega’s zich goed geïnformeerd weten, gehoord voelen en betrokken bij veranderingen en de organisatie? Wat is jouw rol en hoe krijg je collega’s hierin mee? Op die vragen vinden we samen met jou een antwoord.

Toelating

Hbo werk- en denkniveau. Deelnemers voor de post-bachelorcursus De communicatieve organisatie worden geselecteerd. Voor aanvang van de cursus stuur je je cv op.

Docenten

Tijdens de cursus De Communicatieve Organisatie – interne communicatie krijg je les van een docent met veel praktijkervaring. De cursus sluit daardoor perfect aan op de dagelijkse realiteit.

Monica Wigman

Monica Wigman is al meer dan 30 jaar werkzaam als interim senior communicatieadviseur en trainer/coach. Ze heeft vele jaren ervaring in het vakgebied interne communicatie, vaak in grote organisaties en met complexe vraagstukken. Onder meer bij de Belastingdienst, Gemeente Den Haag, CBR en het Haaglanden Medisch Centrum. Ook heeft zij twee boeken uitgebracht over interne verandercommunicatie: ‘Regel jij het draagvlak?’ (2011) en ‘Draagvlak al geregeld?’(2023).

Na deze opleiding

Na de post-bachelorcursus De communicatieve organisatie - interne communicatie heb je laten zien dat je je hebt verdiept in interne communicatie en dat je het niveau hebt om interne communicatie op een strategische manier toe te passen.

Wanneer je de cursus De communicatieve organisatie - interne communicatie succesvol afrondt (minimaal 80% (fysieke) aanwezigheid), ontvang je een bewijs van deelname.

Na De communicatieve organisatie - interne communicatie kun je bijvoorbeeld kiezen voor een andere post-bachelorcursus op het gebied van communicatie, zoals Communicatie & gedragsverandering - de psychologie van beïnvloeding begrijpen en gebruiken, Strategische communicatieplanning & advies of Mediatraining: woordvoering en omgaan met de media.

Overige informatie

De post-bachelorcursus De communicatieve organisatie kost € 1250, vrij van btw. Hier zijn de lesmaterialen bij inbegrepen.

Je kunt wat je leert tijdens deze cursus meteen toepassen tijdens je werk. Je analyseert je eigen situatie, formuleert verbetervoorstellen en ontwikkelt gaandeweg je eigen actieplan. Dat omvat meer dan alleen het inzetten van communicatiemiddelen! Kennismaken met verschillende werkvormen, oefeningen, feedback en reflectie helpen je duidelijk te maken wat de toegevoegde waarde van interne communicatie is in je organisatie.

Deze cursus is geschikt voor communicatiemanagers en -adviseurs die:

  • verdieping zoeken op het gebied van interne communicatie
  • betrokken zijn bij het opzetten en verbeteren van het interne communicatiebeleid
  • zich bezighouden met communicatie bij veranderingen
  • adviseur zijn van het management op strategisch niveau

Waarom De communicatieve organisatie bij de HU?

  • Bevlogen trainers en docenten

    We bieden een stevig scholingsaanbod dat aansluit bij de bacheloropleidingen Communicatie, Journalistiek en Communication and Multimedia Design. Onvervalste liefde voor het vak is het uitgangspunt: je ervaart een grote bevlogenheid bij trainers en docenten

  • Kom verder in je carrière

    De HU geeft actuele cursussen die aansluiten op de praktijk.

  • Volg praktijkgericht onderwijs

    Jouw ervaringen en cases uit jouw organisatie zijn onder andere input voor de cursus. Wat je leert pas je meteen toe in je werk.

Direct contact

Yolanda Jongebreur

Programmaleider marketing & communicatie
Studenten in overleg in lesomgeving

Interesse in de opleiding De communicatieve organisatie?