DENK! Werk aan groei in begrip voor PO en onderbouw VO

Vind je dat de resultaten bij begrijpend lezen op jouw school tegenvallen? Veel van jouw leerlingen niet gemotiveerd zijn voor begrijpend lezen? Indien het antwoord op bovenstaande vragen ‘ja’ is, kun je ervoor kiezen het begrijpend lezen een nieuwe impuls te geven door als school te gaan voor ‘DENK! Werk aan groei in begrip’. 'DENK!' is de concrete uitwerking van ‘De zeven pijlers van onderwijs in begrijpend lezen’ (Houtveen & Van Steensel (red), 2022).

DENK ! Begrijpend lezen

Begrijpen wat je leest is de essentie van lezen en daarmee één van de belangrijkste  vaardigheden die leerlingen moeten ontwikkelen op school. Dit zou begrijpend lezen tot één van de meest uitdagende en boeiende vakken op school moeten maken. Dit blijkt allerminst het geval te zijn. Met DENK! Werk aan groei in begrip geef je begrijpend leeslessen volgens de nieuwste inzichten en leer je hoe je leerlingen kunt motiveren voor begrijpend lezen.

Handig om te weten

Startmoment Ieder moment.
Lesdata In overleg wordt het aantal teambijeenkomsten bepaald.
Studie-investering Variabel (afhankelijk van het aantal teambijeenkomsten).
Deelnemers Voor het gehele schoolteam. Bij teams groter dan 25 personen wordt uitgegaan van 2 begeleiders.
Locatie Incompany
Diploma Bewijs van deelname

Meer weten?

De belangrijkste informatie op een rij.

Opleidingsinhoud

DENK! Werk aan groei in begrip is gebaseerd op de meest recente weten-schappelijke inzichten over de kernelementen en de zeven pijlers van effectief onderwijs in begrijpend lezen en is uitgewerkt onder verantwoordelijkheid van Dr. Thoni Houtveen, Emeritus Lector Geletterdheid (Hogeschool Utrecht).

De kennis over de kernelementen van begrijpend lezen wordt tijdens bijeenkomsten met het team gedeeld en concreet vertaald naar de aanpak binnen de school en binnen de klas. Dit wordt vormgegeven door met het team een thema te kiezen dat verband houdt met één of meerdere kennisdomeinen binnen de school. Bij het uitwerken van een thema dienen de zeven didactische pijlers, waarop effectief onderwijs in begrijpend lezen rust, als basis.

De zeven fundamentele pijlers voor effectief onderwijs in begrijpend lezen, zijn uitgewerkt in DENK! Werk aan groei in begrip:

1. Laat leerlingen lezen voor een doel
2. Werk met brede thema‘s
3. Maak onderscheid tussen twee verschillende soorten lessen
4. Zorg voor kwalitatief goede boeken en artikelen
5. Stel alle leerlingen in de gelegenheid kennis te ontwikkelen
6. Geef feedback, volg en toets
7. Werk doelgericht aan opbrengsten

DENK! Werk aan groei in begrip is een methodiek voor lezen met begrip die kan worden ingezet vanaf groep 5 in het PO en in de onderbouw van het VO. Begrijpend lezen is een complex proces, waarbij vele elementen een rol spelen: (achtergrond- of voor)kennis, woor-denschat, tekststructuur, strategieën, discussiëren, schrijven, een motiverende en uitdagende leesomgeving en het monitoren en op basis daarvan differentiëren (Houtveen & Van Steensel (red), 2022). Om tot begrip te komen is het van belang dat deze elementen niet afzonderlijk worden onderwezen, maar juist in samenhang worden toegepast. In het DENK!-project is deze samenhang concreet uitgewerkt.

voorwaarden

• De school stelt een regiegroep in die het project coördineert
  • Het leesbeleid en de (technische) leesresultaten zijn op orde
  • Aanwezigheid van een uitgebreide kwalitatief goede boekencollectie (evt. in samenwerking met de bibliotheek)
  • Gelegenheid voor het (intern) gebruik van video-opnames

na deze opleiding

Wil je ook een impuls geven aan lezen/ luisteren met begrip in de onderbouw? Vraag dan de begeleider om  de mogelijkheden te verkennen. Denk je na het lezen van bovenstaande informatie dat eerst het leesonderwijs een impuls nodig heeft, kijk dan bij de informatie over Lezen is Top (LIST).

Overige informatie

De implementatie van het project wordt uitgevoerd door geschoolde DENK!-begeleiders. Bij deelname aan DENK! wordt door de begeleider in overleg met de school een planning gemaakt voor het aantal teambijeenkomsten dat een school nodig heeft om het project te implementeren. Doorgaans wordt er gekozen voor een tweejarig traject voor de implementatie van het project in groep 5-8.

Indien u het DENK!-project niet als team gaat volgen, maar toch meer zou willen weten van de uitvoering van DENK! binnen de school of over effectief onderwijs in begrijpend lezen kun je kiezen voor een module (4 bijeenkomsten) uit ons POST-HBO aanbod taal- en leesexpert. In deze modules zijn de uitgangspunten en de aanpak van zowel ‘LIST’ als ‘DENK! Werk aan groei in begrip’ verwerkt.

Waarom Denk! werk aan groei in begrip bij de HU?

• Kies voor kwaliteit

Er is sprake van nauwe samenwerking met Thoni Houtveen en Vlaamse collega's.

• Veel ervaring in schoolontwikkeling

Begeleiding vanuit deze cursus betekent kiezen voor docenten met veel ervaring in en aansluiting met de praktijk.

• Betrokkenheid en enthousiasme

Ook docenten zetten zich samen met het schoolteam in om van DENK! een groot succes te maken.

Direct contact

Jeanette Kunst

Jeannette Kunst

Docent
Eveline Wouters

Docent

interesse in de opleiding denk! werk aan groei in begrip?