Diabetesverpleegkunde
Het onderwijs is vormgegeven vanuit de basisgedachte dat de patiënt centraal staat. Rode draad gedurende de opleiding is ondersteunen bij het inpassen van de chronische ziekte(n) in het dagelijks leven; hierbij staat zelfmanagement centraal.
Om dit vorm te geven is er aandacht voor zowel patiënten-, zorgverleners- en overheidsperspectief. Gedurende de opleiding werk je als diabetesverpleegkundige in opleiding aan beroepsspecifieke competenties om nu en in de toekomst overstijgend te kunnen blijven denken en de attitude om je (nieuwe) rol professioneel vorm te geven.
De kwalificatie Diabetesverpleegkunde van Hogeschool Utrecht is ingeschaald op NLQF niveau 6. Voor meer informatie: nlqf.nl.
Handig om te weten
Startmoment | 5 februari 2025 |
---|---|
Lesdata | N.t.b.; vrije dagen conform vakantiedata Midden Nederland. Woensdag is de vaste lesdag. |
Studie-investering | 15 - 20 uur per week (inclusief colleges) |
Kosten |
€ 9470 (vrij van btw) Dit bedrag is inclusief catering (koffie, thee en luncharrangement) tijdens opleidingsdagen. |
Deelnemers | 15 - 24 |
Locatie | Koningsbergerstraat 9 Utrecht |
Diploma | Post bachelor-certificaat |
Online open avonden
Bezoek onze online open avonden tussen 29 januari en 7 februari. Wij staan klaar voor jou en je vragen.
Aanmelden
Zin om te beginnen met deze opleiding?
Opleidingsinhoud
De post-hbo opleiding Diabetesverpleegkunde is ontwikkeld in nauwe samenwerking met de beroepsorganisatie voor diabeteszorgverleners (V&VN Diabeteszorg) en is gebaseerd op het beroepsdeelprofiel Diabetesverpleegkundige. De opleiding vormt samen met de post-hbo opleidingen tot Longverpleegkundige en Hart- en Vaatverpleegkundige de post-hbo opleiding Chronisch Zieken.
De opleiding duurt een jaar en bestaat uit acht modules:
Blok A/B:
- Module Klinische Besluitvorming
- Module Diabetesverpleegkunde Expert 1
Blok C:
- Module Evidence-Based Practice
- Module Diabetesverpleegkunde Expert 2
- Begeleiding in gedragsverandering volgens motiverende gespreksvoering
Blok D:
- Module Diabetesverpleegkunde Expert 3: Farmacotherapie
- Module Kwaliteitszorg
Blok A:
- Vervolg van de module Kwaliteitszorg
De module Professionele identiteit/Intervisie loopt het hele jaar door, net als het praktijkleren.
Deze leergang is ook in losse modules te volgen. Zie Modules onderaan deze pagina.
De didactiek van de opleiding staat in het teken van competentiegericht leren en actieleren. We streven naar een optimale balans tussen praktijkopdrachten en verdiepende theorie en trainingen. Naast interactieve colleges zijn er ook werkgroepen en leerteams. Per module bestudeer je theorie en maak je opdrachten waarbij je de praktijk van alle dag vertaalt naar de theorie en omgekeerd.
Toelating
- BIG geregistreerd Verpleegkundige, bij voorkeur twee jaar werkervaring in een relevant werkgebied;
- minimaal 18 uur per week werkzaam in de directe diabeteszorg als diabetesverpleegkundige in opleiding;
- een diabetesverpleegkundige die je tijdens de gehele opleiding begeleidt (mentor);
- een medicus, die je begeleidt bij de medische aspecten.
Voor BIG geregistreerde Verpleegkundigen met als vooropleiding een mbo-diploma verpleegkunde (zonder verpleegkundige vervolgopleiding) geldt dat er een intakegesprek plaatsvindt voorafgaand aan de start van de opleiding.
Docenten
In de modules over diabetes krijg je les van (gast)docenten die werkzaam zijn op een specifiek vakgebied, zoals een medisch of verpleegkundig specialist en een apotheker. De generieke modules worden gegeven door hogeschooldocenten die hun sporen hebben verdiend in de praktijk.
Na deze opleiding
Na de opleiding kun je je als diabetesverpleegkundige inschrijven in het kwaliteitsregister van V&VN Diabeteszorg. Je beschikt over specifieke competenties op het gebied van de diabetesverpleegkunde en je kunt zelfstandig je functie en de daarbij behorende rollen inhoud geven. Het uitstroomniveau van de opleiding is post-bachelor.
De post-hbo opleiding tot diabetesverpleegkundige is gebaseerd op het beroepsdeelprofiel diabetesverpleegkundige (EADV, 2011) en de daarin beschreven competenties. Dit wil zeggen dat het aanleren van beroepsvaardigheden om zelfstandig functies in de diabeteszorg te kunnen uitvoeren centraal staat.
Er is vraag naar gespecialiseerde verpleegkundigen die zelfstandig, efficiënt en doelmatig kunnen werken binnen de complexe zorg.
Heb je al een post-hbo opleiding gevolgd bij Verpleegkundige Studies en wil je nog een andere post-hbo opleiding volgen? Kijk dan naar de toelatingseisen van die opleiding en vul het contactformulier in. De studieleider van de betreffende opleiding neemt contact met je op.
Overige informatie
Boeken en andere lesmaterialen kosten ongeveer € 400.
Wil je de modules los volgen? Dan betaal je € 1113 per module. De module Farmacotherapie kost € 1253. Professionele identiteit kost € 2050.
Er is een voortdurende wisselwerking tussen je werkzaamheden als diabetesverpleegkundige in opleiding en wat je bij de opleiding leert. De gezondheidszorg is een dynamisch domein met steeds veranderende functies. Vanuit de opleiding spelen we in op actuele ontwikkelingen.
Wanneer je je hebt aangemeld en de maximale groepsgrootte is bereikt, wordt je aanmelding op de wachtlijst geplaatst. Mocht er toch geen opleidingsplek vrij komen, wordt je aanmelding automatisch door geschoven naar een te starten groep in het volgende studiejaar.
Heb je een vraag over de opleiding? Vul het contactformulier in.
Modules
De post-hbo opleiding Diabetesverpleegkunde bestaat uit acht modules die je ook los kunt volgen.
Diabetes is een complexe aandoening; verschillende oorzaken spelen een rol bij het ontstaan ervan. In deze module staan de medische aspecten van diabetes mellitus centraal. U verdiept zich in de fysiologie, pathologie, diagnostiek en de behandeling van diabetes.
Meer vragen? Contactformulier.
Direct aanmelden? Ga naar het aanmeldformulier.
Centraal in deze module staan de behoeften en zorgvragen van patiënten met diabetes en hun familie/-mantelzorgers. De student inventariseert de gezondheidsproblemen van de patiënt volgens een bepaalde methodiek en systematiek, mede afhankelijk van het beleid in de eigen instelling. Door de beleving van de patiënt te combineren met gegevens uit andere bronnen, waaronder wetenschappelijk onderzoek, vormt de verpleegkundige zich een beeld van de zorgsituatie. Hierbij maakt zij gebruik van bestaande (multidisciplinaire en verpleegkundige) classificaties, richtlijnen en verpleegkundige methodieken.
Meer vragen? Contactformulier.
Direct aanmelden? Ga naar het aanmeldformulier.
Deze module sluit aan op de modules Klinische Besluitvorming en Verpleegkundig Expert 1 . Centraal in deze module staat het integreren en toepassen van de verworven kennis op basis van het huidige beste bewijsmateriaal, professionele kennis van de verpleegkundige en waarde(n) en voorkeur van de patiënt.
Meer vragen? Contactformulier.
Direct aanmelden? Ga naar het aanmeldformulier.
De noodzaak en relevantie van evidence-based practice voor de professionele praktijkvoering staat centraal in deze module. De student leert wetenschappelijke literatuur te zoeken via zoekstrategieën en zoektermen in relevante databases. Tevens leert de student wetenschappelijke onderzoekresultaten te beoordelen, selecteren en toepassen aan de hand van relevante artikelen voor de eigen beroepspraktijk.
Meer vragen? Contactformulier.
Direct aanmelden? Ga naar het aanmeldformulier.
Een van de belangrijkste aspecten van de zorgverlening is de gespreksvoering met de patiënt. Hierbij denken we aan zowel voorlichting als ook effectieve communicatie gericht op gedragsverandering van de patiënt en zijn naasten. In deze module is het doel een constructieve dialoog te kunnen bewerkstelligen, waarbij ‘motiverende gespreksvoering’ als basis wordt gebruikt. Natuurlijk wordt het begrip ‘gespreksvoering’ ook breder gezien in de zin van intercollegiale consultatie en overleg.
Meer vragen? Contactformulier.
Direct aanmelden? Ga naar het aanmeldformulier.
Deze module richt zich op het voorschrijven van bloedglucoseregulerende medicatie. Naast onderwerpen als wetgeving, taakverschuiving, gebruik van richtlijnen en therapietrouw staat farmacotherapie rondom bloedglucoseregulerende medicatie centraal. De signalerende functie van de diabetesverpleegkundige voor bijwerkingen/complicaties en/of interacties bij gebruik van lipiden verlagende middelen en antihypertensiva komt aan de orde.
Meer vragen? Contactformulier.
Direct aanmelden? Ga naar het aanmeldformulier.
Tijdens deze module komt de ontwikkeling van integrale zorgtrajecten voor patiënten met diabetes aan de orde. De student analyseert een praktijkprobleem op een systematische wijze en formuleert een haalbare en onderbouwde oplossing. Uitgaan van het patiëntenperspectief en draagvlak verwerven binnen de eigen organisatie zijn belangrijke uitgangspunten.
Meer vragen? Contactformulier.
Direct aanmelden? Ga naar het aanmeldformulier.
In de ontwikkeling als professional is zicht op de eigen professionele identiteit onontbeerlijk. Je professionele rolontwikkeling en je persoonlijke ontwikkeling lopen samen op. Vanuit deze gedachte worden in deze module verschillende theorieën en modellen behandeld die steunend kunnen zijn in de vormgeving van dit ontwikkelingsproces. Intervisie vormt een onderscheiden onderdeel van deze module. In de intervisie wordt eigen werkinbreng gebruikt om de (voortgang binnen de) gekozen ontwikkelingsrichting meer persoonlijk te kunnen bespreken, waarbij aandacht is voor de integratie van kennis, vaardigheden en attitude in het beroepsmatig functioneren. Deze bijeenkomsten vinden in kleinere groepen plaats.
Meer vragen? Contactformulier.
Direct aanmelden? Ga naar het aanmeldformulier.
Waarom Diabetesverpleegkunde bij de HU?
-
Ontwikkeld in samenwerking met de beroepsorganisatie
De post-hbo opleiding Diabetesverpleegkunde is mede ontwikkeld door de beroepsorganisatie V&VN Diabeteszorg en gebaseerd op het erkende beroepsdeelprofiel.
-
Leven Lang Leren
De HU geeft eigentijds onderwijs dat aansluit op de praktijk. De dynamiek van de huidige gezondheidszorg vraagt om een Leven Lang Leren.
-
Praktijkgericht onderwijs
Wat je vandaag leert kun je morgen toepassen.