High Intensive Care Psychiatrie
Op een afdeling HIC (High en Intensive Care) in de psychiatrie wordt klinische zorg geboden aan patiënten voor wie ambulante behandeling tijdelijk niet toereikend is en voor wie een kortdurende klinische opname noodzakelijk is.
Overeenkomstig de uitgangspunten van het HIC-model is het prioriteit om de patiënt zo snel mogelijk weer controle te geven over het eigen leven en gelijktijdig het herstelproces te ondersteunen, zodat de patiënt in staat is dagelijks leven weer op te pakken. De combinatie van complexe psychiatrische zorgvragen in een vaak gedwongen zorgcontext vraagt om specialistische kennis en vaardigheden van professionals werkzaam op een HIC-afdeling.
Aanmelden
Zin om te beginnen met deze opleiding?
Handig om te weten
Startmoment | 3 september 2025 |
---|---|
Lesdata | Woensdagen: 3, 17 september, 1, 29 oktober, 12, 26 november, 10 december, 7, 21, 28 januari 2026, 11 februari, 4, 18 maart, 1, 8, 15 april, 6, 13, 27 mei, 3, 17 juni en 1 juli. Diplomering: 23 september 2026. |
Studie-investering | De leergang bestaat uit 22 lesdagen. De studie-investering is ongeveer een dag per week voor een jaar. |
Kosten |
€ 7288 (vrij van btw) Inclusief catering (koffie, thee en lunch) tijdens opleidingsdagen |
Deelnemers | 15-24 |
Locatie | Koningsbergerstraat 9 Utrecht |
Diploma | Certificaat HIC |
Opleidingsinhoud
In 22 lesdagen wordt aandacht besteed aan kennis relevant voor de HIC – zoals risico-evaluatie en -management, systeem- en herstelgericht werken, recht & ethiek en de-escalatie. Uitwisseling en inspiratie staan hierin centraal. Het laatste deel richt zich op de professionele ontwikkeling van de HIC-professional. De modules worden afgesloten met toetsen over behoud of verbetering van de HIC-zorg. Van studenten worden zelfstudie, planning en een reflectie op de eigen vaardigheden gevraagd.
Lesdagen 1-7
- Risicotaxatie en crisissignalering waarin de crisismonitor een belangrijk plek inneemt.
- Systeem- en herstelgericht werken waarin onder andere het safewards model wordt besproken.
- Wetgeving waarin aandacht is voor de WvGGZ en WGBO en voor wetgeving in bredere zin, zoals bijvoorbeeld het klachtrecht en het tuchtrecht.
- Gevoelig worden voor (de rol van) morele waarden en regels in de dagelijkse praktijk en handvatten krijgen hoe moreel lastige situaties zorgvuldig met elkaar te bespreken.
Lesdagen 8-22
- De-escalatie van crisisgedrag: crisisbegeleiding bij ernstige psychiatrische ontregeling.
- Professionele identiteit & supervisie. De module Professionele Identiteit (PID) haakt in op het persoonlijk accent in de ontwikkeling van de professional, maar altijd in relatie tot je dagelijks werk en de andere professionals met wie je samenwerkt. Het gaat in deze module om de integratie van eigen persoonlijke identiteit (leer jezelf kennen), het dagelijks handelen in je werk en het geheel waarvan je deel uitmaakt.
- Project & implementatie; in deze module start je een project op de afdeling en leer je anderen hierin te betrekken, een relevant vraag en doelstelling te formuleren en na te denken over mogelijke implementatie acties.
- Wetenschappelijke vaardigheden; waarin de focus ligt op het ontwikkelen van analytische vaardigheden. Centraal staat zoeken naar literatuur en interpreteren en generaliseren van de bevindingen uit de literatuur naar de praktijk.
De maximale groepsgrootte is 25 cursisten. Onderwijs vindt plaats in deze groep, met uitzondering van de trainingen en de supervisie, dan is de groepsgrootte kleiner. Tijdens de lesdagen is er veel ruimte voor interactie en uitwisseling van best-practices. De modules met verschillende toetsen afgesloten. De toetsen moeten behaald zijn voor het behalen van het post-hbo HIC certificaat.
Modules
Deze post-bachelorcursus bestaat uit acht modules:
Essentie in deze module is het creëren van een gemeenschappelijke taal rondom het observeren en begeleiden van veelvoorkomende ziektebeelden op een HIC-afdeling. Onderwerpen zijn: inleiding in de psychopathologie, stemming en angststoornissen, ontwikkelingsstoornissen en verslaving, psychotische stoornissen, persoonlijkheids- en slaapstoornissen.
Toets: psychopathologie en risico-evaluatie en risicomanagement.
Concepten die verbonden zijn aan herstelondersteunende zorg worden besproken en uitgewisseld met elkaar. Onderwerpen zijn onder andere: veerkracht, behoud van samenwerking, omgang met naasten, 'safewards' en de netwerkintake.
Toets Poster (voor de afdeling)
In zes lessen wordt stilgestaan bij de rol van morele waarden en regels in de praktijk. Studenten krijgen het Cura-model aangeleerd waarmee ze een handvat krijgen om moreel lastige situaties zorgvuldig in het team en met elkaar te bespreken.
Toets: zelf organiseren van een moreel beraad op de afdeling, inclusief reflectie daarop en verbeterpunten voor een volgende keer.
Goede risicotaxatie is essentieel om goede en veilige zorg op een HIC te kunnen geven. Verschillende risicotaxatie-instrumenten kunnen daarvoor gebruikt worden. In deze module worden verschillende meetinstrumenten – zoals de Kennedy, BVC, SDAS, BPRS, Schaal voor Gevaar en Crisis Monitor – toegepast op verschillende ziektebeelden.
Toets: samen met psychopathologie.
Deze module haakt in op het persoonlijk accent in de ontwikkeling van de professional, maar altijd in relatie tot je dagelijks werk en de andere professionals met wie je samenwerkt. Het gaat in deze module om de integratie van eigen persoonlijke identiteit (leer jezelf kennen), het dagelijks handelen in je werk en het geheel waarvan je deel uitmaakt. Tijdens de lessen interprofessionele samenwerking bespreken we hoe je verbinding houd met elkaar als je andere professionele opvattingen over de zorg hebt. In deze lessen bespreken we de dramadriehoek aan de hand van echte casussen.
Toets: reflectie op de doorgemaakte professionele ontwikkeling.
Het terugdringen van verplichte zorg is een belangrijk uitgangspunt in de HIC-monitor. Maar hoe je dat precies doet, en welke concepten daaraan bijdragen, dat is niet altijd even duidelijk. In deze module wordt daarom stilgestaan bij leren van elkaar, 'environment healing', acute psychiatrische zorg voor niet-Nederlands- en niet-Engelssprekende patiënten, zorg voor mensen met een LVB en klinische signaleringsplannen.
Toets: literatuurstudie.
In deze module leer je een project te starten op de afdeling en anderen hierin te betrekken, een relevant vraag en doelstelling te formuleren en na te denken over mogelijke implementatieacties. Ook krijg je lessen wetenschappelijke vaardigheden. Daarin ligt de focus ligt op het ontwikkelen van analytische vaardigheden. Centraal staat zoeken naar literatuur en interpreteren en generaliseren van de bevindingen uit de literatuur naar de praktijk.
Toets: praktijkgericht onderzoek.
In twee lessen wetgeving is aandacht voor de WvGGZ en WGBO en voor wetgeving in bredere zin, zoals het klacht- en tuchtrecht.
Toelating
Deze opleiding is voor elke zorgprofessional (mbo, hbo, wo) of behandelaar die minimaal 18 uur werkt op een HIC-afdeling (in wording), ook voor jeugd of ouderen. Een BIG-registratie is niet verplicht.
Docenten
Deze leergang wordt verzorgd door een enthousiaste groep docenten die veel ervaring hebben met HIC-professionals en het werken in een gedwongen context. Ook geven professionele experts gastcolleges.
Na deze opleiding
Na het behalen van deze leergang kun je:
- Best-practices opzetten die herstel en contact op een HIC afdeling bevorderen.
- Dwangreductie maatregelen zoals bijvoorbeeld de crisismonitor, safewards, crisis signaleringsplannen implementeren op een HIC afdeling.
- De WvGGZ, WGBO en het klacht- en tuchtrecht uitleggen aan collega’s.
- Een moreel beraad opzetten en uitvoeren op de eigen afdeling.
- De multidisciplinaire samenwerkingen beschrijven die invloed hebben op veiligheid, autonomie en leiderschap en aanknopingspunten vinden om deze te verbeteren.
Deze cursus kan een opstapje zijn naar een nieuwe positie of rol binnen je eigen organisatie.
Overige Informatie
De kosten voor de gehele leergang bedragen € 6975,-- (vrij van BTW).
De mogelijkheid bestaat om de eerste 7 lesdagen te volgen waarin het opdoen van kennis specifiek voor de HIC context centraal staat. Deze lessen worden niet afgesloten met een toets. Neem voor meer informatie en een prijsopgave contact op met cvs@hu.nl.
Waarom High Intensive Care Psychiatrie
-
Leer van andere disciplines
Leren van en met elkaar, elkaars taal kunnen spreken en ruimte bieden aan de eigen professionaliteit in een veilige werkomgeving bevordert hoogwaardige psychiatrische crisiszorg.
-
Praktijkgericht onderwijs
Wat je vandaag leert kan je morgen toepassen; de gedeelde kennis is meteen toepasbaar.
-
Een unieke opleiding
In Nederland zijn geen vergelijkbare trajecten waarin professionele ontwikkeling, kennis van het HIC model en interprofessionele samenwerking worden gecombineerd.