Schrijven voor online - webteksten en sociale media
Ontdek de wereld van push en pull communicatie en vertaal inzichten direct naar de praktijk. Jouw praktijk. In de cursus Schrijven voor Online - webteksten en sociale media leer je meer dan alleen webteksten schrijven. Denk aan de toegevoegde waarde van social media waarbij je vanuit de webmatrix (digitaal concept) maximaal rendement en conversie haalt. En dat is wat telt voor webredacteuren en online copywriters.
De cursus Schrijven voor online – webteksten en sociale media sluit naadloos aan bij de wensen van de beroepspraktijk. Zo leer je alle facetten van webteksten schrijven en schrijven voor social media en combineer je een websitestrategie in een handomdraai met een solide socialmediastrategie. En omgekeerd. Ben je als webredacteur opzoek naar een opleiding kijk dan niet verder.
Handig om te weten
Startmoment | 15 april 2024, 1 oktober 2024 en 22 april 2025 |
---|---|
Lesdata | Voorjaar 2025: Dinsdagavond 22 april t/m 1 juli 2025 (m.u.v. 29 april) Najaar 2025: dinsdagavond 28 oktober 2025 t/m 20 januari 2026 van 19:00- 22:00 uur (muv 23 en 30 december en 6 januari) Voorjaar 2026: dinsdagavond 31 maart t/m 16 juni 2026 van 19:00-22:00 uur (muv 28 april en 5 mei) |
Kosten |
€ 1495 (vrij van btw) Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten. |
Locatie | Koningsbergerstraat 9 Utrecht , Incompany |
Diploma | Certificaat van deelname |
Online open avonden
Bezoek onze online open avonden tussen 29 januari en 7 februari. Wij staan klaar voor jou en je vragen.
Aanmelden
Zin om te beginnen met deze opleiding?
opleidingsinhoud
In de cursus Schrijven voor online – webteksten en sociale media leer je hoe je vanuit een overkoepelend concept (de webmatrix) teksten schrijft voor websites en social media. Je ontwikkelt een beter inzicht in de wijze waarop je bezoekers én volgers op korte en lange termijn bereikt en aan je bindt via de website en social media. Daarbij vertaal je de zenderdoelen van een organisatie naar ontvangerdoelen (van de websitebezoeker of socialmediagebruiker). Toegegeven, als je het zo leest, dan lijkt dat makkelijk. Is het ook. Als je weet hoe het moet.
Tijdens de cursus komen de volgende onderwerpen aan bod:
- de vertaalslag van push naar pull maken, zenderdoelen omzetten in ontvangerdoelen
- webteksten schrijven, van de basisvaardigheden tot specifieke vaardigheden die je nodig hebt bij webteksten en teksten voor socialmediakanalen
- conceptueel communiceren vanuit een overkoepelend plan van aanpak (de webmatrix)
- de balans vinden tussen strategie, structuur, schrijfstijl en interactie (+metacommunicatie)
- social media congruent aan laten sluiten bij interactieve webcontent en schrijven voor sociale media met de drie pijlers als basis
Je leert bijvoorbeeld:
- wat de ideale zinsbouw is
- hoe een topische structuur op een webpagina werkt
- wat het nut is van 'chunking' en een inverse structuur
- hoe je een solide longread maakt met ankerpunten
- hoe je interactie naar het volgende niveau tilt en meer conversie op 3 niveaus mogelijk maakt
Aansluitend voeg je daar ook de belangrijkste overtuigingsprincipes aan toe, comprimeer je teksten voor twitter, facebook, YouTube, Instagram en LinkedIn. En ja, je kunt je discussiëren over in hoeverre LinkedIn valt onder de noemer social media. Maakt ook niet uit, je leert tijdens de cursus dat regels en richtlijnen bij interactieve media volledig 'vloeibaar' zijn.
toelating
Hbo niveau. Deelname is afhankelijk van selectie. Graag ontvangen wij je cv.
Docent
Toine Kamphuis
Toine is opgeleid tot journalist, ontwikkelde zich eind jaren ’90 tot allround communicatietrainer en heeft meer dan 25 jaar ervaring als trainer voor onder meer Hogeschool Utrecht. Sinds 2010 werkt Toine meer achter- dan voor de schermen bij (journalistieke) redacties, corporate communicatie afdelingen en non-profit instellingen.
In slecht Nederlands: hij opereert ‘on both sides of the fence'. Zijn journalistieke achtergrond combineert hij naadloos met zijn ervaring op het gebied van communicatie in de breedste betekenis. Van praktische vaardigheden zoals research en schrijven tot strategisch communiceren en omgaan met de media voor woordvoerders, Toine vermijdt hokjes en combineert expertise op meerdere vlakken. Zowel de eigen expertise als de kennis en vaardigheden van vakinhoudelijke collega’s én de inbreng van deelnemers zorgen ervoor dat de trainingen van Toine maximaal leerrendement behalen. En stiekem, heel stiekem is Toine ook een nerd die zelf volop experimenteert met techniek. Denk aan alternatieve interfaces voor zoekmachines, draaitabellen in Excel, data-analyse voor SEO en SEA en nieuwe tools voor AI-toepassingen. Daarbij staat techniek in dienst van communicatie. En ja, tijdens de trainingen van Toine draait vrijwel alles om zelf doen, zelf ontdekken en vraag gestuurd leren vanuit een solide theoretische basis. Action learning in optima forma. En… niet verder vertellen: Creatief schrijven is de cursus die hij het liefste geeft!
Corona de Wert
Corona de Wert is een ervaren adviseur en trainer in online communicatie. Ze is auteur van het Handboek Online Redactie (2021, 3e druk), de opvolger van de bestseller Handboek webredactie.
na deze opleiding
Je kunt na deze cursus het organische karakter van social media volledig doorgronden. Zo pas je drie beproefde pijlers toe op social media-uitingen. De drie pijlers staan garant voor social media-uitingen die ook echt resultaat opleveren. Vervolgens pas je de inzichten van social media ook toe op de webteksten die je schrijft vanuit concept (de webmatrix). Dit is een interactieve checklist waarin de antwoorden op de vragen elkaar onderling beïnvloeden. Zo ontstaat tweerichtingsverkeer tussen de website en social media.
Wanneer je de cursus Schrijven voor Online - webteksten en sociale media succesvol afrondt (minimaal 80% (fysieke) aanwezigheid), ontvang je een bewijs van deelname.
Nog niet uitgeleerd? Volg dan ook een van de andere cursussen uit het post-hbo-aanbod van Hogeschool Utrecht.
overige informatie
De post-bachelorcursus Schrijven voor Online – webteksten en sociale media kost € 1495, vrij van btw. Hier zijn de lesmaterialen bij inbegrepen.
Deze cursus is bedoeld voor iedereen die beroepsmatig te maken krijgt met webteksten schrijven en schrijven voor social media. Of je nu incidenteel teksten schrijft of in de rol van webredacteur dagelijks een of meerdere websites en socialmediakanalen beheert, de cursus Schrijven voor online biedt je alles wat je nodig hebt. En meer.