CMD-studenten helpen Gemeente Utrecht om jongeren te enthousiasmeren voor het Initiatievenfonds
Arno Wilkens is docent bij jaar 2 van de opleiding CMD. Elke periode coacht hij studenten in projecten met externe opdrachtgevers. De afgelopen maanden begeleidde hij een aantal studententeams bij het bedenken van oplossingen voor Gemeente Utrecht. “De vraag van de gemeente was hoe zij jonge Utrechters beter kunnen informeren en enthousiasmeren over het Initiatievenfonds”, vertelt Arno. “Deze opdracht is voor tweedejaarsstudenten precies complex genoeg en de eindgebruiker staat centraal. Het ontwerpen van een communicatie-oplossing voor een grote opdrachtgever als Gemeente Utrecht is voor deze studenten een mooie kennismaking met het werkveld."
Samen stad maken
“Wie kunnen er nu betere oplossingen ontwikkelen voor het enthousiasmeren van jongeren dan jongeren zelf?”, aldus Jasper Stoorvogel, opdrachtgever bij de gemeente. Naast de prettige samenwerking en het krijgen van nieuwe inzichten, past deze samenwerking ook bij het beleid van Gemeente Utrecht. “Vanuit het beleid ‘Samen stad maken’, sturen we op meer samenwerking, meer eigenaarschap en meer zeggenschap voor Utrechters”, legt Jasper uit. “Studenten zijn daarbij een belangrijke doelgroep.”
De studenten bedachten bruikbare oplossingen die meteen toe te passen zijn door de gemeente. Zelf vallen ze ook onder de doelgroep, dat kan helpen bij het bedenken van een oplossing maar kan ook een valkuil zijn. Arno: “Als ze alleen zichzelf als referentiekader hadden genomen, zou de oplossing waarschijnlijk niet breed toepasbaar zijn.”
Initiatievenfonds, ik loev het!
Het blijkt dat veel jongeren het Initiatievenfonds eigenlijk helemaal niet kennen. CMD-student Indy Kusters ging met een groepje medestudenten aan de slag met de opdracht. Indy: “De campagne die wij ontwikkeld hebben, ‘Initiatievenfonds, ik loev het!’, spreekt jongeren aan in hun eigen taal en laat zien welke mogelijkheden het fonds heeft.” De combinatie van jongerentaal en de gemeente als afzender zorgt voor een leuke en verrassende uitwerking. "Juist omdat de jongeren dit niet zien aankomen van de gemeente”, legt Indy uit. Wat nemen de studenten mee als belangrijkste les? “Je hoeft niet altijd het wiel opnieuw uit te vinden om een goede campagne te maken. Zolang de boodschap maar origineel en duidelijk is, ontstaat er vanzelf een passende uitwerking.”
Direct aan de slag
De studenten hebben veel geleerd van het project. “De samenwerking met de gemeente verliep heel soepel. Omdat ze onze kijk zo waardeerde, kregen wij de kans om veel opties te onderzoeken”, besluit Indy. Ook de opdrachtgever is tevreden. Jasper: “Ik vond de uitgewerkte ideeën heel leuk. De studenten leerden ons welke taal we wel en niet moeten gebruiken. Dat is ervaringskennis die we zelf niet in huis hebben.” De gemeente heeft dus veel mooie oplossingen in huis gehaald, maar wat nu? Jasper vertelt: “We zijn direct aan de slag gegaan. Op dit moment ontwikkelen we een paar van de prototypes van de studenten en begin 2025 gaan we die verspreiden onder de doelgroep. Daarbij starten we bij bewoners van het Utrecht Science Park (USP). We willen hen informeren en enthousiasmeren om gebruik te maken van het Initiatievenfonds, zodat het USP door initiatieven van bewoners en gebruikers een mooiere plek wordt.”
Woon jij in de gemeente Utrecht, heb je zelf een goed idee voor je straat, wijk of de stad en heb je daar een financiële bijdrage voor nodig? Ook jij kunt een aanvraag doen bij het Initiatievenfonds.