Lector Kristin Vanlommel Bijzonder Hoogleraar Organiseren van Verandering in Onderwijs aan de Universiteit Antwerpen
Per 1 oktober wordt HU-lector Kristin Vanlommel benoemd als Bijzonder Hoogleraar Organiseren van Verandering in Onderwijs aan de Universiteit Antwerpen (UAntwerpen). “Ik ben ontzettend blij met deze benoeming. Het geeft me de kans om het praktijkgerichte en het fundamentele onderzoek naar veranderingen in het onderwijs met elkaar te verbinden vanuit de missie om de onderwijspraktijk verder te brengen.”
Sinds 2020 is Kristin verbonden aan Hogeschool Utrecht als lector Organiseren van Verandering in Onderwijs. Het onderwijs moet zich snel kunnen aanpassen aan maatschappelijke vraagstukken en veranderingen en tegelijkertijd de onderwijskwaliteit kunnen waarborgen. Het lectoraat onderzoekt de manier waarop onderwijsorganisaties, professionals en teams complexe veranderprocessen in onderwijs evidence-informed en duurzaam kunnen organiseren. Deze innovaties in het onderwijs staan al jaren hoog op de agenda van wetenschappers, opleiders, bestuurders en beleidmakers, maar in de praktijk is het nog lastig om veranderingen succesvol door te voeren. “Daar is inzicht in complexe en dynamische veranderprocessen voor nodig en innovatief vermogen bij alle lagen van de schoolorganisatie,” legt Kristin uit in een eerder verschenen artikel. “In het onderzoek is daar nu slechts beperkt aandacht voor. Met deze aanstelling bij UAntwerpen is het mogelijk om verschillende expertises aan elkaar te verbinden en het veranderproces centraal te stellen als onderzoeksthema in onderwijsonderzoek, ook vanuit beleids- en organisatieperspectief.”
Onderzoek verbinden aan beleid en praktijk
Aan de HU is Kristin verbonden aan praktijkgericht onderzoek. Met de aanstelling bij UAntwerpen komt daar het fundamenteel onderzoek bij. “Ik vind het belangrijk om bruggenbouwer tussen deze twee vormen van onderzoek te zijn. Op beide plekken doen we onderzoek met de missie om het onderwijs te ondersteunen. Er zit nog wel eens een gat tussen resultaten die uit onderzoek komen en de praktijk. Dat zien we ook als het gaat om onderwijsinnovaties. Die worden vaak vanuit de inhoud bekeken; welke kennis is er nodig, bijvoorbeeld op het vlak van toetsen of ICT? Maar er mist inzicht in en aandacht voor het veranderproces: wat maakt dat zo complex, welke veranderkennis is nodig en hoe kunnen onderwijsprofessionals en beleidsmakers dit organiseren? Die inzichten zijn nodig om de effectiviteit en duurzaamheid van onderwijsinnovatie te versterken. Dat vind ik zo mooi aan het combineren van deze twee opdrachten, dat we die urgente vraag nu kunnen onderzoeken en ik mijn ervaring met de praktijk en het beleid ook daarvoor kan inzetten.”
Vlaanderen en Nederland
Het lectoraat aan de HU heeft veel partnerschappen met scholen in de regio. Met een aanstelling in Antwerpen zal Kristin ook de banden met Vlaamse onderwijspartners formeel versterken. De vraag rijst: zijn die twee systemen met elkaar te vergelijken? “Wat helpt, is dat ik Vlaamse ben, dus ik heb altijd met een zekere distantie naar het Nederlandse onderwijssysteem kunnen kijken. Tegelijkertijd ken ik het Vlaamse systeem goed en kan ik patronen tussen de twee systemen herkennen”, legt Kristin uit. “Natuurlijk zijn er overeenkomsten en verschillen tussen de systemen en ook tussen de beleidstakken in het onderwijs. Juist door de verbinding nu meer structureel te leggen, kunnen we van elkaar leren. Dat draagt ook bij aan de missie van de HU om de kwaliteit van ons onderzoek te versterken door met boundary crossing samen maatschappelijk opgave op te pakken in een breed internationaal netwerk. Met deze aanstelling bij de onderzoeksgroep Edubron investeren we daarin.”