360 graden newsroom
Doel
Het doel van dit project is een brede en structureel toepasbare aanpak van het issuemanagement: Hoe kunnen de communicatieprofessionals van publieke organisaties potentiële issues op sociale media vroegtijdig opmerken?
Resultaten
We willen dit bereiken door enerzijds kennis en inzicht te vergaren en anderzijds de uitkomsten daarvan voor publieke organisaties te vertalen in praktische handgrepen: tools, handleiding, training.
Dit onderzoek is medegefinancierd door Regieorgaan SIA onderdeel van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).
Looptijd
01 oktober 2022 - 30 september 2024
Aanpak
Via cases ingebracht door de praktijkpartners en focusgroepen staan we in nauw contact met het consortium. In de eerste werkpakketten onderzoeken we de verschillende cases aan de hand van discoursanalyse. De inzichten die we hierbij opdoen, gebruiken we vervolgens om te bekijken hoe we de interactie tussen mens en machine het beste kunnen vormgeven en wel zo dat er ten behoeve van de communicatie en het management van issues via interactieve visualisaties steeds weer triggers afgegeven worden. Op basis van de opgedane inzichten richten we een interface in. Deze maakt het analisten en communicatieprofessionals mogelijk om vroegtijdig issues te signaleren.
"Een wetenschappelijke onderbouwing voor onze omgevingsanalyses zijn erg essentieel. Zo is het advies dat ik dagelijks geef nu ook wetenschappelijk onderbouwd en niet alleen gebaseerd op expertise. Zo kan er meer duiding worden gegeven aan een omgevingsanalyse en hoe het publiek, de media of stakeholders spreken over een bepaald thema."
Rijkswaterstaat
"We kunnen veel beter aansluiten bij onze burgers die zich uiten via sociale media, een handreiking zou ons daarbij kunnen helpen."
Gemeente Old Ambt