BEP voor Beeld
Doel
Het consortium ontwikkelt een leeromgeving die leert beroering op sociale media te interpreteren en te reageren. BEP BEELD bevat nieuwe cases bestaande uit beeld die leidden tot issues. We gebruiken AI-technieken voor geautomatiseerde feedback. Voordeel van deze interactieve leervorm is dat lerenden hierdoor bijdragen aan kennis van de dataset en daarmee lesstof verrijken en kwaliteit leeromgeving verbeteren.
Resultaten
Het resultaat van dit project is een (online) leeromgeving die communicatieprofessionals leert het publieke beelddiscours zo te interpreteren dat zij en de instellingen die zij vertegenwoordigen in staat zijn tot een gepaste reactie op dat beelddiscours.
Dit onderzoek is medegefinancierd door Regieorgaan SIA onderdeel van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).
Looptijd
01 september 2023 - 31 augustus 2024
Aanpak
Om het doel te bereiken onderzoeken we:
- Welke visuele componenten spelen een rol bij issuevorming?
- Wat is de zeggingskracht van het beeld?
- Kunnen de drie analytische regels van discoursanalyse (retoriek, next-turn proof en variabiliteit) hierbij van dienst zijn?
Betrokken HU-onderzoekers
Samenwerkingspartners
Provincie Utrecht
Staatsbosbeheer
Rijkswaterstaat
Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed
Indiana University
OVI4wan
Issuemakers
Cofinanciering:
KIEM.K23.01.071
"Als expert in monitoring onderstreep ik het belang van beeld. Wat wordt benadrukt en welke alternatieve beelden zijn er in het spel (met welk interactioneel doel wordt een beeld ingezet, en andere variaties juist niet) "
partner Obi4Wan