De nieuwsconsumptie van immigranten en de effecten ervan op de acculturatie

Nederland is een dynamische migratiesamenleving geworden, waar actief beleid vereist is om de aanpassing van immigranten in de Nederlandse samenleving te vergemakkelijken. Traditioneel bevordert journalistiek gedeeld begrip onder burgers, wat cruciaal is voor culturele aanpassing. Dit promotieonderzoek beoogt daarom inzicht te krijgen in hoe immigranten nieuws consumeren en welke effecten nieuwsconsumptie heeft op acculturatie.

Doel

Dit promotieonderzoek heeft tot doel de immigrantennieuwsconsument en de effecten van nieuwsconsumptie op de acculturatie te begrijpen. Hiermee willen we nieuwsorganisaties ondersteunen om tegemoet te komen aan de behoeften van een steeds diverser wordende bevolking.

Resultaten

Dit lopende promotieonderzoek zal resulteren in gepubliceerde artikelen in wetenschappelijke en professionele tijdschriften. Bovendien verschijnen er regelmatig blogs op journalismlab.nl. Resultaten dienen ook educatieve doeleinden in het journalistieke onderwijs.

Looptijd

01 december 2023 - 01 december 2027

Aanpak

Het onderzoek naar de immigrantennieuwsconsument bestaat uit vier deelstudies: 
Hoe vormen immigranten hun mediadieet in het digitale landschap? Diepte-interviews
Wat voorspelt de mediaconsumptiepatronen van immigranten? Survey
Wat voor soort nieuwsinhoud consumeren immigranten over actuele zaken in Nederland, en in welke mate beïnvloedt nieuwsconsumptie hun begrip van en gevoelens jegens de Nederlandse samenleving? Experience Sampling method 
Hoe beïnvloedt de nieuwsconsumptie de acculturatie van immigranten in de loop van de tijd? Experience Sampling method en diepte-interviews

Betrokken HU-onderzoekers

  • Camila Valgas
    • Promovendus
    • Lectoraat: Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie
  • Yael de Haan
    Yael de Haan
    • Lector
    • Lectoraat: Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie

"Als NOS hebben wij als taak om iedereen in Nederland te goed te informeren op het gebied van nieuws, sport en evenementen. Uit onderzoek van het CBS blijkt echter ook dat 8,2% van de mensen in Nederland thuis een andere taal spreekt dan Nederlands. Vertaal je dit naar populatie kom je op zo’n 1,45 miljoen mensen. Een doelgroep die we nu onvoldoende bereiken. Het onderzoek kan hier inzichten in bieden die ons in staat stellen onze taak beter uit te voeren."

José de Vries, Innovation manager NOS

Samenwerking met kennispartners

Dit promotieonderzoek wordt uitgevoerd onder begeleiding van lector and professor Y. (Yael) de Haan (Hogeschool Utrecht/Rijksuniversiteit Groningen), prof. dr. Sanne Kruikemeier (Strategic Communication Group, Wageningen University & Research) en dr. T. (Tim)Groot Kormelink (Vrije Universiteit Amsterdam). 

Heb je een vraag of wil je samenwerken?

Camila Valgas

  • Promovendus
  • Lectoraat: Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie