Designing Responsible AI for Media Applications
Doel
Ons onderzoek richt zich op het ondersteunen en begeleiden van mediabedrijven bij het inbedden van verantwoorde AI in hun organisaties en bij het ontwerpen, ontwikkelen en inzetten van verantwoorde AI-toepassingen, door domeinspecifieke ethische instrumenten te ontwikkelen.
Resultaten
De beoogde resultaten van dit project zijn:
1) nieuwe kennis over het ontwerpen van verantwoorde AI in mediatoepassingen,
2) op media toegespitste ethische instrumenten,
3) verandering in de deelnemende mediaorganisaties ten aanzien van verantwoorde AI
Nieuws
- Het project is gelanceerd bij de Dutch Media Week via een talkshow. Bekijk deze talkshow
- Ook wordt het project gevolgd door Scienceguide. Lees hun eerste artikel over dit project
Looptijd
01 oktober 2021 - 30 september 2023
Aanpak
In het onderzoek wordt een Research-through-Design aanpak aangenomen door het ontwerpen en evalueren van ethische instrumenten voor een verantwoorde toepassing van AI voor mediatoepassingen. Hierbij wordt gewerkt met concrete casussen rondom AI, geleverd door de praktijkpartners. Deze casussen zijn pluriforme aanbevelingssystemen, inclusieve spraakherkenningssystemen voor de Nederlandse taal en samenwerkende productie-ondersteuningssystemen.
Betrokken HU-onderzoekers
Samenwerking met kennispartners
Het consortium is opgebouwd uit drie hogescholen (HR, HU, HvA), vier mediaorganisaties (NPO, VPRO, Beeld en Geluid, RTL) en een netwerkorganisatie (Media Perspectives). Deze groep is aangevuld met extra consortiumpartners uit de mediasector om /massa op het onderwerp en doorwerking van het onderzoek te vergroten.