Dubbeltalenten in hoger onderwijs
Meer dan 10% van de studenten geneeskunde, social work en verpleegkunde heeft ervaring met een chronische lichamelijke ziekte of psychisch lijden. Hoe kunnen we de kennis uit deze ervaringen gebruiken in ons onderwijs? Dat is de ontwikkelvraag die centraal staat in dit project en die we in co-creatie met deze studenten willen beantwoorden.
Doel
Samen met collega’s en studenten van UMCU en de HU, ontwerpers van Open Concept en jongeren van belangenbehartiger JongPIT werken we aan kruisbestuiving van kennis en ontwikkeling van producten die het benutten van de ervaringskennis van studenten binnen zorg en welzijn ondersteunen. Dit doen we door samen een co-creatief ontwikkelproces te doorlopen en een leernetwerk te creëren.
Resultaten
De resultaten zullen gaandeweg het product helder worden. Zij dienen hopelijk het doel van het project.
Looptijd
01 mei 2024 - 01 november 2025
Aanpak
Studenten en docenten met ervaring met chronische aandoeningen of psychisch lijden zullen deelnemen aan een community van ontwikkeling en onderzoek en producten ontwerpen. Naast de ontwikkelgemeenschap zullen we werken aan een leernetwerk dat de uitwisseling en dialoog tussen onderwijsinstellingen zal faciliteren en gebruikt kan worden om feedback en advies te krijgen over de resultaten en ontwikkelde producten in de community of development.
Impact voor het onderwijs
Meer gedeelde kennis over hoe de ervaringen van deze dubbeltalenten beter benut kunnen worden in het onderwijs en in de praktijk van gezondheidszorg en welzijn is belangrijk, omdat het een bron van kennis betreft die nog niet als zodanig wordt gezien of erkend. Producten die het erkennen van deze bron van kennis ondersteunen, kunnen helpen om dit proces verder te concretiseren in onderwijs en praktijk.
Projectwebsite
Ervaringskennis als kracht ter versterking van het onderwijs
Nieuwsbrief
Meld je hieronder aan voor de nieuwsbrief.