Dwars door Domeinen

AI-generated structuur van vierkanten
In samenwerking met Divosa en diverse partnerhogescholen onderzoekt het lectoraat hoe samenwerking binnen gemeenten en tussen gemeenten en ketenpartners kan worden verbeterd, met als doel de dienstverlening aan kwetsbare inwoners te optimaliseren. In twaalf gemeenten richten we lerende praktijken in. Met betrokkenen in het werkveld werken we aan het oplossen van knelpunten bij domeinoverstijgende dienstverlening aan kwetsbare inwoners. 

Doel

Het doel is om de lerende praktijken ter plaatse te ondersteunen en te onderzoeken hoe gemeenten integraal, ontschot maatwerk aan inwoners kunnen bieden. Op basis van deze bevindingen ontwikkelen we methoden die bijdragen aan een betere inrichting van gemeentelijke organisaties en hun ketenpartners. Dit leidt tot duurzame en structurele oplossingen, die mogelijk resulteren in nieuw beleid of systeemaanpassingen. Het uiteindelijke doel is om een betere dienstverlening aan kwetsbare inwoners mogelijk te maken. De inzichten en resultaten worden landelijk gedeeld.

In de lerende praktijken komen professionals, managers, beleidsmakers en bestuurders bij elkaar om gezamenlijk bouwstenen te ontwikkelen voor duurzame, laagdrempelige, integrale dienstverlening aan kwetsbare inwoners. Een subdoel is het creëren van bewustwording en inzicht en de mogelijkheid bieden tot reflectie: waarom doen we wat we doen en hoe kan dit beter of anders?

"Haal het touwtje uit de rug van professionals. Laat hen de lead nemen en steun de professionals door een herinrichting van achterliggende processen. "

Erik Dannenberg, Divosa

Resultaten

  • Inzicht in de knelpunten waar gemeenten en hun ketenpartners tegenaan lopen, en oplossingsrichtingen om deze weg te nemen. 
  • Inzicht in werkzame mechanismen en contextfactoren. 
  • Bouwstenen ontwikkelen voor duurzame, integrale en laagdrempelige dienstverlening.

Looptijd

01 oktober 2024 - 30 juni 2026

Aanpak

Elke lerende praktijk wordt ingericht volgens het ontwikkelwerkplaatsmodel. Iedere praktijk gaat aan de slag met een zelfgekozen vraagstuk. Met behulp van het 'viervenstermodel voor integrale en domeinoverstijgende samenwerking' en het 'Theory of Change'-model als veranderstrategie analyseren we deze uitdagingen om tot passende oplossingen te komen.

 

Impact voor het onderwijs

Het project levert kennis op over hoe professionals in het sociale domein integraal en domeinoverstijgend kunnen samenwerken. 

 

Betrokken HU-onderzoekers

  • Jean-Pierre Wilken
    • Lector
    • Lectoraat: Participatie Zorg en Ondersteuning
  • Joep Binkhorst | Onderzoeker | Organiseren van Waardig Werk en Participatie Zorg en Ondersteuning
    Joep Binkhorst
    • Onderzoeker
    • Lectoraten: Organiseren van Waardig Werk, Participatie Zorg en Ondersteuning
  • Foto van Sylvie Boermans
    Sylvie Boermans
    • Onderzoeker
    • Lectoraat: Participatie Zorg en Ondersteuning
  • Els Overkamp | Onderzoeker | Participatie Zorg en Ondersteuning
    Els Overkamp
    • Lector
    • Lectoraat: Participatie Zorg en Ondersteuning

Cofinanciering

Dit project wordt mede gefinancierd door Divosa

 

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Joep Binkhorst | Onderzoeker | Organiseren van Waardig Werk en Participatie Zorg en Ondersteuning

Joep Binkhorst

  • Onderzoeker
  • Lectoraten: Organiseren van Waardig Werk, Participatie Zorg en Ondersteuning