Een statement voor dans en burgerschap: Kinderen leren in de klas spelenderwijs over moderne dans
In dit project onderzoeken we educatief materiaal van het Nederlands Danstheater (NDT). Het gaat hierbij niet alleen over de impact van de apps op de creatieve dansontwikkeling van leerlingen. Zo zal met name bij de applicatie The Statement voor groep 7 en 8, ook worden onderzocht of deze bijdraagt aan de ontwikkeling van hun burgerschapscompetenties.
Doel
Het project maakt zichtbaar wat kinderen en (toekomstige) leerkrachten leren van de educatieve dansapps van het NDT. Ook geeft het handvatten voor het gebruik van de apps in de klas en op de pabo.
"
Kunst is overal en is er voor iedereen
" Nico de Vos
Directeur Kenniscentrum Sociale Innovatie
Resultaten
- Er is een overzicht van de hoeveelheid leerkrachten en scholen die de door het NDT ontwikkelde educatieve apps gebruiken.
- De kennis over de impact en gebruiksmogelijkheden van de apps wordt in publicaties en een netwerkbijeenkomst gedeeld met het onderwijs- en culturele veld.
- Naast de bijdrage aan creatieve dansontwikkeling wordt voor de app The Statement (groepen 7 en 8) ook de bijdrage van de app aan de ontwikkeling van hun burgerschapscompetenties in beeld gebracht.
Looptijd
01 september 2022 - 31 augustus 2023
Aanpak
Het onderzoek start met het verzamelen en analyseren van de beschikbare kwantitatieve gegevens.
Om te onderzoeken op welke manier de digibord-app wordt gebruikt voeren we, met behulp van een semigestructureerd interview-format, individuele gesprekken met gebruikers van de app.