Ervaringskennis in het hoger onderwijs
Ervaringskennis zijn persoonlijke ervaringen die gebruikt kunnen worden als kennisbron voor persoonlijke ontwikkeling en beroepsontwikkeling. In het bijzonder gaat het om ervaringen die de kwaliteit van leven beïnvloeden. Denk daarbij aan trauma, ziekte, beperkingen of armoede. Dit project gaat over ervaringskennis in mensgerichte beroepen zoals sociaal werk en verpleegkunde.
Evenementen
Conference on “Peer support and experiential knowledge” in Lund, Sweden
- Maandag 13 mei conference Please register here!
- Dinsdag en woensdag 14 en 15 mei seminar Please register here!
Doel
Met 12 onderwijsinstellingen in 9 verschillende landen en hun lokale partners gaan we op verschillende manieren werken aan integratie van ervaringskennis in het onderwijs van sociaal werk en verpleegkunde-opleidingen.
"Ervaringskennis is essentieel voor de opleiding in mensgerichte beroepen."
Relevantie
Het project levert bouwstenen om ervaringskennis goed te integreren in gepersonaliseerd en inclusief onderwijs.
Resultaten
- Een overzicht van de belangrijkste principes en aanbevelingen voor hoe ervaringskennis en ervaringsleren in het curriculum ingebouwd kunnen worden.
- Digitale gids met didactische en pedagogische methoden
- Training- en coaching toolkits voor docenten en ervaringsdeskundigen
- Website die dient als digitaal open access platform met literatuurbronnen, e-learning programma's en toolkits.
Looptijd
01 december 2021 - 30 november 2024
Aanpak
- We creëren een structuur voor samenwerking met alle partners
- We delen en ontwikkelen kennis
- We bouwen aan een duurzaam netwerk dat kan worden voortgezet nadat het project is afgelopen
Betrokken HU-onderzoekers
Samenwerkingspartners