Geloofwaardigheid van liveblogs
Live blogs doen onmiddellijk, van minuut-tot-minuut verslag van een actuele ontwikkeling. Denk aan politieke debatten, een wedstrijd of een terroristische aanslag. Veel is nog onbekend, toch wordt er al over bericht. Wat doen journalisten om hun live blog geloofwaardig te maken? En herkent en erkent het publiek die pogingen ook?
Doel
Doel van dit onderzoek is om met verschillende onderzoeksmethoden te onderzoeken hoe journalisten de geloofwaardigheid in en van live blogs maximaliseren en in welke mate deze pogingen effect hebben bij publiek. Daarvoor zijn vier studies verricht: een kwantitatieve inhoudsanalyse van live blogs; interviews met makers van live blogs; focusgroepen met gebruikers van live blogs en een survey onder gebruikers van media tijdens corona.
Resultaten
Uit het onderzoek blijkt dat journalisten, net als met andere genres, geloofwaardigheid in live blogs maximaliseren door de inzet van vooral formele bronnen. Daarbij worden deze bronnen vooral geciteerd. Onzekerheden die relevant zijn, worden gepresenteerd middels ‘hedges’ – slagen om de arm in taalgebruik (‘mogelijk’, misschien’, ‘denkbaar’). Het genre live blog is weliswaar relatief nieuw, we zien sterke overeenkomsten met andere journalistieke genres als het gaat om geloofwaardigheid. Het publiek van live blogs zijn zeer kritisch, maar te zeer nieuwsjunks om live blogs af te doen als onbetrouwbaar: ze repareren fouten actief en blijven de live blogs lezen.
Looptijd
01 november 2018 - 01 april 2024
Aanpak
Voor dit onderzoek is gebruik gemaakt van verschillende methoden: reconstructie-interviews met makers; focusgroepen en surveys met gebruikers en kwantitatieve inhoudsanalyse van een selectie van Nederlandse live blogs. Deze methoden hebben geleid tot een genre-analyse van live blogs.
Betrokken HU-onderzoekers
Samenwerking met kennispartners
Universiteit Leiden, Centre for Linguistics