Innovatief vermogen van onderwijsprofessionals bij complexe veranderingen
Actieve betrokkenheid van onderwijsprofessionals bij complexe onderwijsinnovaties is van belang om die innovaties succesvol te realiseren. De actieve rol van educatieve professionals is tot op heden in geringe mate onderzocht. In dit project onderzoeken we uit welke elementen het innovatieve vermogen van onderwijsprofessionals bestaat, en hoe we dit kunnen versterken.
Doel
In beeld krijgen wat innovatief vermogen van onderwijsprofessionals behelst en wat dit betekent voor veranderprocessen en de onderwijspraktijk. Ontdekken hoe we het innovatief vermogen van onderwijsprofessionals kunnen vergroten.
Resultaten
- Een literatuurstudie over innovatief vermogen van onderwijsprofessionals
- Een onderzoeksplan voor verder onderzoek naar innovatief vermogen
- Overzicht van potentiële interventies om het innovatief vermogen van onderwijsprofessionals te verhogen
Looptijd
01 oktober 2022 - 01 november 2023
Aanpak
Als eerste wordt binnen het lectoraat een literatuurstudie uitgevoerd over het begrip innovatief vermogen. Op basis van de resultaten van de literatuurstudie wordt een plan voor vervolgonderzoek opgesteld en een overzicht gemaakt van potentieel interessante interventies.