Innovatief werkgedrag van startende docenten in het VO

Onderwijsinnovaties ontstaan onder andere doordat docenten innovatief werkgedrag vertonen door ideeën te generen, te promoten en te realiseren. Er is weinig specifiek onderzoek gedaan naar de doelgroep startende docenten en hun innovatieve werkgedrag en welke factoren dit beïnvloeden. Terwijl voor innovatie van het onderwijs ook hun kwaliteiten nodig zijn.

Doel

Het project beoogd inzicht te geven in de wijze waarop startende docenten in het voortgezet onderwijs innovatief gedrag invullen en welke persoonlijke en organisatorische factoren van invloed zijn op dit innovatief gedrag.

Resultaten

De opgedane inzichten kunnen door (opleidings)scholen worden gebruikt om bijvoorbeeld begeleidingsprogramma’s van startende docenten aan te passen zodat optimaal gebruik gemaakt wordt van het innovatief potentieel van startende docenten in het voortgezet onderwijs.

Looptijd

09 januari 2023 - 11 januari 2024

Aanpak

Bij vijf opleidingsscholen worden verschillende startende docenten geïnterviewd om zicht te krijgen op hun perceptie van hun innovatief gedrag en beïnvloedende factoren. De methode die gevolgd wordt is een meervoudige gevalsstudie.

Betrokken HU-onderzoekers

  • Harry Rorije
    • Onderzoeker
    • Lectoraat: Organiseren van Verandering in Onderwijs
  • Foto Kristin Vanlommel
    Kristin Vanlommel
    • Lector
    • Lectoraat: Organiseren van Verandering in Onderwijs

Samenwerking met kennispartners

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Harry Rorije

  • Onderzoeker
  • Lectoraat: Organiseren van Verandering in Onderwijs