Een kansrijke overgang tussen PO & VO
Kansenongelijkheid in het onderwijs is een grote maatschappelijke uitdaging. Soms hebben kinderen - door allerlei verschillende oorzaken - minder kansen om hun talenten goed te ontwikkelen. Een van de bepalende momenten voor die ontwikkelkansen is de overstap van het basisonderwijs (PO) naar het voortgezet onderwijs (VO). In dit onderzoek kijken we daarom, met professionals uit de Amersfoortse praktijk, wat er nodig is om tijdens die ‘grote oversteek’ het verschil te maken en te zorgen dat alle kinderen gelijke kansen krijgen om hun talent te ontplooien.
Doel
We ontwerpen praktische bouwstenen voor professionals uit het basis- en middelbaar onderwijs die (samen)werken aan de overgang naar de brugklas. Deze bouwstenen moeten eraan bijdragen dat jongeren die de basisschool afsluiten, daarna dáár terechtkomen waar ze hun talent optimaal kunnen ontwikkelen, en dat ze goed landen op hun nieuwe school.
Resultaten
Door het inzetten van de ervaring en kennis van uitvoerende professionals, kinderen én ouders in het gehele onderzoeksproces, ontwikkelen we bouwstenen die niet alleen wetenschappelijk onderbouwd zijn, maar ook goed bruikbaar in de dagelijkse praktijk.
Looptijd
01 september 2023 - 31 juli 2024
Aanpak
In een ‘Community of Practice’ met professionals ontwerpen we een aantal bouwstenen op basis van onze praktijkervaring en kennis, input uit ons netwerk én actuele wetenschappelijke kennis. We testen deze uit in de praktijk, met ouders, leerlingen en collega’s op verschillende scholen. Dit zodat we de best werkende ontwerpen kunnen aanscherpen tot bruikbare bouwstenen voor het basis- en middelbaar onderwijs in heel Amersfoort.