Meertalig toetsen van nieuwkomers bij rekenen - Multi-Assessment
Het lectoraat Meertaligheid en Onderwijs werkt hierin samen met het Institituut voor Opleiding & Orthopedagogiek en de lectoraten Beroepsonderwijs en Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals.
Doel
In het Multi-Assessment-project beogen we alternatieve toetsvormen (summatief en formatief) te ontwikkelen en te beproeven, in samenwerking met onderwijsprofessionals. Maatschappelijke en wetenschappelijke partners denken met ons mee. In de beoogde aanpak is het benutten van thuistalen een centraal uitgangspunt.
Resultaten
- Inzicht in toetsvormen die zowel de prestaties als het potentieel van nieuwkomers beter in beeld brengen dan tot dusver het geval is
- Inspirerende voorbeelden en beschrijvingen van meertalige toetsvormen
- Inzicht in kansen en obstakels die onderwijsprofessionals ervaren bij meertalig toetsen van nieuwkomers
- Aanpassingen in het curriculum van de Master Educational Needs (SVO), op grond van de bevindingen
Resultaten: boek
Het project is afgerond met de publicatie "Nieuwe meertalige toetspraktijken in het rekenonderwijs" (onderaan deze pagina te downloaden). Daarin geven vijf basisscholen een rijke beschrijving van de nieuwe toetspraktijken die zij hebben ontwikkeld en uitgevoerd om beter zicht te krijgen op het rekenpotentieel van hun meertalige leerlingen. De beschrijvingen worden voorafgegaan door een korte inleiding vanuit de theorie, en afgesloten met belangrijkste conclusies en een blik op de toekomst. Hiermee willen we leerkrachten, schoolleiders en beleidsmakers inspireren die aan de slag willen met het eerlijker toetsen van meertalige leerlingen en inclusiever onderwijs.
Looptijd
01 september 2021 - 31 augustus 2023
Projectnieuws en evenementen
Aanpak
In de eerste fase van het project neemt een groep onderwijsprofessionals deel aan een professionaliseringprogramma over meertalig toetsen. In de tweede fase ontwikkelen onderwijsprofessionals alternatieve toetsvormen om direct op school te gebruiken, in samenwerking met de betrokken onderzoekers.
"Meertalig toetsen is eerlijker"
Marian van Popta
Nieuwsbrief
Dit project is afgerond. Inschrijven voor de nieuwsbrief is niet meer mogelijk. Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Volg het lectoraat dan op LinkedIN.
Betrokken HU-onderzoekers
Naast Jantien Smit en Marian van Popta zijn vanuit de Hogeschool Utrecht Dorien Corver, Nelske van der Veer en Carmen Damhuis betrokken als procesbegeleiders.
Zahraa Attar is als junior onderzoeker en procesbegeleider bij dit project betrokken.
Catherine van Beuningen (hoofddocent Talenonderwijs en Meertaligheid) is vanuit de Hogeschool van Amsterdam bij dit project betrokken.