Promotieonderzoek: Ontwikkelingsgerichte feedback leren geven op onderzoekend vermogen
Het ontwikkelen van onderzoekend vermogen is essentieel in hoger beroepsonderwijs, omdat het professionals in staat stelt bij te dragen aan de ontwikkeling van hun beroepspraktijk. Docenten spelen een essentiële rol bij het aanleren van onderzoekend vermogen, maar zij ervaren uitdagingen bij het geven van ontwikkelingsgerichte feedback op deze competentie. In dit onderzoek wordt daarom met en voor docenten een professionaliseringstraject ontworpen.
Doel
Onderzoek wijst uit dat veel docenten in het hoger beroepsonderwijs moeite hebben met het geven van ontwikkelingsgerichte feedback aan studenten, vooral als het gaat om complexe beroepscompetenties zoals onderzoekend vermogen. Dit promotieonderzoek, getiteld “Ontwikkelingsgerichte feedback op het onderzoekend vermogen van studenten: het ontwerpen van een professionaliseringstraject voor en met docenten”, richt zich op het aanpakken van dit probleem. Het doel van het onderzoek is het ontwerpen van een professionaliseringstraject dat docenten ondersteunt bij het verbeteren van hun begeleiding van studenten in het begrijpen en toepassen van feedback. Hiermee streven we ernaar om (aanstaande) professionals te stimuleren in hun continue professionele groei.
Resultaten
In dit onderzoek ontwikkelen we een bruikbaar professionaliseringstraject voor het hoger beroepsonderwijs, gericht op het geven van feedback op beroepscompetenties zoals onderzoekend vermogen. Om dit te kunnen doen zal ontwerpkennis over het ondersteunen van docenten bij het geven van feedback opgeleverd worden.
Looptijd
01 september 2023 - 31 augustus 2027
Aanpak
Binnen dit promotietraject wordt gebruik gemaakt van ontwerpgericht onderzoek om te komen tot een professionaliseringstraject voor docenten. In dit onderzoek worden docenten zowel betrokken bij het maken als evalueren van dit professionaliseringstraject.
"In het hoger onderwijs is een verandering van feedbackcultuur nodig als het gaat om onderzoekend vermogen."
Lisette Munneke
lector Didactiek van Onderzoekend Vermogen
Impact voor het onderwijs
Het professionaliseringstraject voor docenten zal bijdragen aan de kwaliteit van het onderwijs. Ook willen we komen tot handvatten voor het in co-creatie met docenten ontwikkelen van zo’n professionaliseringstraject. Deze handvatten zouden ook breder ingezet kunnen worden om het feedback geven op andere complexe beroepscompetenties te bevorderen.