Stagebegeleiding van studenten - voer het goede gesprek
Docenten in het mbo voeren regelmatig stagegesprekken. Deze gesprekken zijn potentieel rijk, maar deze rijkheid blijft vaak onbenut. Een gesprekstool voor “het goede gesprek” opent de deur voor professionalisering van de mbo-docent en de verbetering van het stagegesprek. Zo dragen we bij aan betere begeleiding van de mbo-student.
Doel
Het doel van dit project is om een gesprekstool voor stagegesprekken te ontwerpen, in co-creatie met studenten, praktijkopleiders en mbo-docenten.
Resultaten
Het eindresultaat van het project is een gesprekstool die tot stand is gekomen door middel van co-creatie. De gesprekstool is getest in de praktijk en inzetbaar voor verschillende opleidingen bij het voeren van stagegesprekken.
Looptijd
01 maart 2024 - 01 maart 2025
Aanpak
We hebben gekozen voor een aanpak op twee sporen. Het eerste spoor zet in op ontwerpen in co-creatie. Het tweede spoor gaat uit van bouwstenen uit recent wetenschappelijk onderzoek. Deze twee sporen komen samen in een ontwerpproces waarin we een gesprekstool in drie rondes ontwerpen, implementeren en bijstellen.
Impact voor het onderwijs
Het project levert gedurende de looptijd kennisuitwisseling en professionalisering op, doordat mbo-docenten, studenten en praktijkopleiders samen aan de slag gaan op basis van inhoudelijke bouwstenen uit wetenschappelijk onderzoek. Aan het einde van het project kan de ontwikkelde gesprekstool duurzaam ingezet worden bij het begeleiden van stages, waardoor de kwaliteit van deze begeleiding verbetert.
"Wij hebben nog heel wat te doen qua relatie met het werkveld. We hebben wel onze manier gevonden in de stagegesprekken met leerbedrijven en studenten, maar dat is echt een losse-mouw-gesprek"
Docent MBO Amersfoort