Promotieonderzoek: Transformatie van toetsculturen in het hoger onderwijs: denken en doen van docenten

Een groeiend aantal hbo-opleidingen zoekt naar manieren om meer ontwikkelingsgericht leren en toetsen te stimuleren. Veel opleidingen kiezen voor programmatisch toetsen, maar dit vraagt een toetscultuurverandering en niet ”enkel” herontworpen toetsing. Docenten moeten daarvoor hun vertrouwde overtuigingen en gedragingen aanpassen. Echter wat verandering stimuleert of belemmert is niet bekend.

Doel

Het doel is onderzoeken hoe overtuigingen en gedragingen van docenten rond programmatisch toetsen in het hbo veranderen en welke factoren daarbij een rol spelen.

Resultaten

Praktisch: informatie leveren voor strategische keuzes in professionele ontwikkeling, curriculumontwerp en instellingsbeleid. En bijdragen aan wetenschappelijk inzicht in toetsculturen in het hoger onderwijs en de beïnvloedende factoren.

Looptijd

02 september 2024 - 02 september 2029

Aanpak

Het onderzoek wordt gedaan middels kwalitatieve multiple casestudies en aanvullend kwantitatief onderzoek onder docenten van diverse hbo-opleidingen.

Betrokken HU-onderzoekers

Samenwerking met kennispartners

Het promotieonderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met het UMC Utrecht,  de promotor is prof. dr. Marieke van der Schaaf. 

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Martijn Vlug

Martijn Vlug

  • Promovendus
  • Lectoraten: Beroepsonderwijs, Organiseren van Verandering in Onderwijs