Promotieonderzoek: Transformatie van toetsculturen in het hoger onderwijs: denken en doen van docenten
Een groeiend aantal hbo-opleidingen zoekt naar manieren om meer ontwikkelingsgericht leren en toetsen te stimuleren. Veel opleidingen kiezen voor programmatisch toetsen, maar dit vraagt een toetscultuurverandering en niet ”enkel” herontworpen toetsing. Docenten moeten daarvoor hun vertrouwde overtuigingen en gedragingen aanpassen. Echter wat verandering stimuleert of belemmert is niet bekend.
Doel
Het doel is onderzoeken hoe overtuigingen en gedragingen van docenten rond programmatisch toetsen in het hbo veranderen en welke factoren daarbij een rol spelen.
Resultaten
Praktisch: informatie leveren voor strategische keuzes in professionele ontwikkeling, curriculumontwerp en instellingsbeleid. En bijdragen aan wetenschappelijk inzicht in toetsculturen in het hoger onderwijs en de beïnvloedende factoren.
Looptijd
02 september 2024 - 02 september 2029
Aanpak
Het onderzoek wordt gedaan middels kwalitatieve multiple casestudies en aanvullend kwantitatief onderzoek onder docenten van diverse hbo-opleidingen.