Promotieonderzoek: Zicht op het leren van mbo-studenten
Hoe leren studenten in het middelbaar beroepsonderwijs en hoe verbinden ze precies alle onderdelen van hun opleiding? Dit promotieonderzoek wil hier meer zicht op krijgen, om zo mbo-opleidingen te kunnen verbeteren.
Studenten in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) leren in theorielessen, projecten, stages en andere leercontexten alle belangrijke aspecten van een beroep. Zo ontwikkelen zij beroepskennis, handelingsrepertoire en beroepsidentiteit. Studenten verbinden die puzzelstukjes, maar hoe precies? Meer zicht op het leren van mbo-studenten is nodig: als we beter weten hoe het leren eruit kan zien, dan hebben we belangrijke aanknopingspunten om dat leren verder te brengen. Dat is belangrijk, onder andere voor mbo-opleiders, die het leerproces in samenhang willen stimuleren.
Doel
Dit onderzoek levert kennis en illustraties op van hoe het leren van mbo-studenten kan verlopen. Ook komen we tot een aanpak voor mbo-opleiders om grip te krijgen op het leren van hun eigen studenten. Zo werken we toe naar meer begrip van leren voor een beroep.
Resultaten
- Beter begrip van leerprocessen in het middelbaar beroepsonderwijs;
- Beschrijvingen, die mbo-opleiders de mogelijkheid bieden om anders te kijken naar uitdagingen (zoals het stimuleren van verbinding tussen leren in school- en praktijkcontext).
Looptijd
01 september 2024 - 01 juli 2029
Aanpak
We volgen studenten voor langere tijd, wanneer zij deelnemen aan theorielessen, projecten en stages. We starten we met het vormgeven van een onderzoeksinstrumentarium. In samenwerking met mbo-opleiders ontwikkelen we dit onderzoeksinstrumentarium door, zodat het in de begeleidingspraktijk kan worden benut.
Impact in het onderwijs
De beschrijvingen van leerprocessen van mbo-studenten zijn waardevol voor mbo-opleiders(-in-opleiding), omdat ze illustreren hoe mbo-studenten leren, wanneer dat voorspoedig gaat en waar studenten vastlopen. Het doorontwikkelde instrumentarium helpt mbo-opleiders zelf zicht te krijgen op hoe door hun studenten geleerd wordt, waardoor zij leren ook gerichter kunnen begeleiden. Dit sluit aan bij de behoefte van mbo-opleiders om hun handelen geïnformeerd te sturen.