Betekenisvol Bonairiaans burgerschapsonderwijs

Auteurs Bart Wagemakers, Abe Simao, Hanneke Tuithof
Gepubliceerd in Dimensies: Tijdschrift voor didactiek van de Mens- en Maatschappijvakken
Publicatiedatum 2024
Lectoraat Curriculumvraagstukken Funderend Onderwijs
Soort publicatie Artikel

Samenvatting

"Je kunt niet op Bonaire wonen en niets van Bonaire afweten, dan ben je een half mens” Duidelijke taal van juf Sonia Janga. Ze is remedial teacher op het Integraal Kind Centrum (IKC) van de Bonairiaanse basisschool Kolegio Kristu Bon Wardador. Ze deed deze uitspraak toen ze door ons werd geïnterviewd over het Bonairiaans burgerschapsprogramma, dat recent voor vier basisscholen op het eiland is ontwik keld. De noodzaak om een burgerschapsprogramma te ontwikkelen kwam voort uit het feit dat het onderwijs op Bonaire – in de hoedanigheid van bijzondere gemeente binnen het Koninkrijk der Nederlanden – uitgaat van vrijwel dezelfde richtlijnen als voor scholen in Europees Nederland. Daar hoort de burgerschapsopdracht uit 2021 ook bij. In deze bijdrage staan we achtereenvolgens stil bij: 1) de visie achter en uitgangs punten voor het betekenisvolle Bonairiaans burgerschapsonderwijs, 2) de wijze waarop scholen dit burgerschapsonderwijs hebben ontwikkeld en geïmplementeerd en 3) succesfactoren en uitdagingen die de scholen tijdens het proces ondervonden.Inzichten over het Bonairiaanse burgerschapsonderwijsprogramma zijn ook relevant voor scholen in Europees Nederland, die een (cultureel) diverse leerlingpopulatie hebben: ook zij moeten stilstaan bij de vraag welk (burgerschaps)onderwijs voor hun leerlingen betekenisvol is.

Aan deze publicatie werkten mee

  • Portret van Bart Wagemakers
    Bart Wagemakers
    • Docent-onderzoeker
    • Lectoraat: Curriculumvraagstukken Funderend Onderwijs
  • Hanneke Tuithof | Onderzoeker | lectoraat Curriculumvraagstukken Funderend Onderwijs
    Hanneke Tuithof
    • Onderzoeker
    • Lectoraat: Curriculumvraagstukken Funderend Onderwijs

Taal Nederlands
Gepubliceerd in Dimensies: Tijdschrift voor didactiek van de Mens- en Maatschappijvakken
ISBN/ISSN URN:ISBN: 2950-0265
Trefwoorden burgerschapsonderwijs, Bonaire
Paginabereik 72-82