Kwaliteit van onderzoeksjournalistiek. Een iteratief model voor het uitvoeren en beoordelen van onderzoeksjournalistieke projecten.

Auteurs Gerard Smit
Gepubliceerd in Ongepubliceerd
Publicatiedatum januari 2009
Soort publicatie Lezing

Samenvatting

Deze studie beschrijft de ontwikkeling, het gebruik en de toetsing van een model voor het uitvoeren en beoordelen van onderzoeksjournalistieke projecten. Het model is bedoeld voor het HBO-onderwijs in de journalistiek, waar behoefte is aan een didactisch hanteerbaar en theoretisch verantwoord concept voor het onderwijzen van onderzoeksjournalistiek. Het geconstrueerde model is op zijn conceptuele relevantie getoetst aan onderzoeksjournalistieke projecten zoals beschreven in de jaarboeken van de VVOJ. Dit is gedaan door een interpretatieve inhoudsanalyse. De bruikbaarheid van het model is getoetst in het journalistieke onderwijs. Het model levert zes kwaliteitscriteria op voor het beoordelen van onderzoeksjournalistieke projecten.

Taal Nederlands
Gepubliceerd in Ongepubliceerd
Trefwoorden Onderzoeksjournalistiek, Journalistieke vaardigheden, Kwaliteit, Journalistiek onderwijs

Neem contact met ons op