Promotie Nanda van der Stap: het inrichten van online leeromgevingen voor adult-learners
Onderwijs moet afgestemd worden op deeltijdstudenten aangezien zij andere leerbehoeften hebben dan voltijdstudenten; zij benaderen onderwijs op een andere manier. Zij hebben behoefte aan diep leren, autonomie en aan betekenisvolle activiteiten en leeromgevingen. Vooral bij blended learning, waarbij het leren deels online plaatsvindt, speelt afstemmen op de doelgroep en deze behoeften een belangrijke rol. Voor haar proefschrift onderzocht Nanda van der Stap hoe blended learning beter kan worden ingezet voor het lesgeven aan (volwassen) deeltijdstudenten.
Veel adult-learners vinden het een uitdaging om actief de online leeromgeving in te zetten in hun leerproces. Dit speelt vooral wanneer een online leeromgeving niet ervaren wordt als een meerwaarde en als de student online niet gezien wordt.
Om te voorkomen dat adult-learners de online leeromgeving (te) weinig gebruiken, is het zaak dat deze zorgvuldig wordt ontworpen. Om cursusontwerpers en docenten handvatten te bieden die interactie met de leeromgeving faciliteren, heeft Nanda van der Stap voor haar promotieonderzoek een instructiemodel ontworpen.
Bevindingen
Het onderzoek liet zien dat adult-learners de meerwaarde van de online leeromgeving ten opzichte van de fysieke bijeenkomsten moeten kunnen inzien; zij moeten een mate van autonomie ervaren. Verder moeten de twee vormen van leren in blended learning (online en fysiek) op elkaar afgestemd worden. Door juiste afstemming kan er diep leren bewerkstelligd worden. Daarnaast moet de online leeromgeving een sterke aanwezigheid van de docent hebben zodat de student ‘gezien’ wordt.
Deze inzichten zijn gevat in een instructiemodel. Het eerste deel bevat tien ontwerpprincipes en is gericht op algemene aspecten van blended learning en social presence (een fenomeen dat toelicht hoe isolatie in de online omgeving voorkomen kan worden). Het tweede deel is specifiek gericht op de verdeling van leerinhouden en leeractiviteiten tussen de online leeromgeving en de fysieke face2face leeromgeving. Het model kan ook ingezet worden om bestaande cursussen te evalueren en aan te passen, en studenten adequaat te coachen.
Programma en locatie
- Wanneer: donderdag 3 april om 16.00
- Waar: Open Universiteit, Valkenburgerweg 177, Heerlen
De promotie is ook online te volgen via de lifestream www.ou.nl/live
Interesse in de PDF van het proefschrift? Stuur dan een e-mail naar nanda.vanderstap@hu.nl.
Over Nanda
Nanda van der Stap (Heelsum, 1965) is docent Engels aan Hogeschool Utrecht. In 2004 en 2009 is zij afgestudeerd als respectievelijk Master Engelse Taal en Cultuur en Master Filosofie aan de Radboud Universiteit, Nijmegen. Op donderdag 3 april 2025 om 16.00 verdedigt zij haar proefschrift met de titel ‘Supporting Higher Education Adult-Learners in Blended learning Courses’ bij de faculteit Bètawetenschappen van de Open Universiteit.
Promotor is prof. dr. ir. J.M. Versendaal (lector Betekenisvol Digitaal Innoveren bij Hogeschool Utrecht). Co-promotoren zijn dr. Ebrahim Rahimi en dr. Theo van den Bogaart.