Leraren bèta-breed opleiden

Corlaer College Nijkerk, Academie Tien, Buitenhout College Almere e.a. i.s.m. de opleidingen Leraar Biologie tweedegraads, Leraar Scheikunde tweedegraads, Leraar Techniek tweedegraads, Leraar Wiskunde tweedegraads

Rekenen met natuurkundige eenheden bouwt voort op het rekenen met breuken, en redeneren over scheikundige reacties gaat beter als je het periodiek systeem begrijpt. Om op een hoger niveau aan vraagstukken te kunnen werken, moet je bepaalde kennis kunnen combineren. Die samenhang maakt bèta- en technologiekennis tot krachtige kennis. Vanuit het voortgezet onderwijs kwam de vraag om deze vakkennis te verbreden tot bèta-brede kennis.

De vijf exacte lerarenopleidingen, wiskunde, scheikunde, natuurkunde, biologie en techniek, hebben een nieuwe bèta-brede module ontwikkeld. Hiermee kunnen toekomstige leraren nieuwe, interdisciplinaire kennis en vaardigheden opdoen. Ze gaan in verschillende vormen aan de slag met vraagstukken uit het onderwijs op de voortgezet onderwijsscholen.

3 studenten Chemie luisteren naar de les

STEM in ‘t veld

Een onderdeel van de module is STEM in ’t veld. Dat staat voor de vakken science, technology, engineering and mathematics in de praktijk. Het is gericht op tweede-, derde- en vierdejaars studenten en onderwijst de verschillende bètavakken in samenhang. De module is opgezet in samenwerking met het Corlaer College in Nijkerk, een vmbo-, havo- en atheneum-school en ook Universiteit Utrecht (UU) is betrokken. Harry Rorije, deelprojectleider, licht toe: “Het Corlaer College merkte dat hun vakoverstijgende bètaonderwijs, dat ze aanbieden onder de naam Mens, Natuur en Techniek, op verschillende gebieden verbeterd kon worden. Dat was een mooie uitdaging voor studenten van de HU en UU. De universitaire studenten hebben meer ervaring in het vakgebied maar geen pedagogische-didactische bekwaamheden, die de HU-studenten dan weer wel hebben. Zo kunnen de studenten elkaar inspireren en versterken.”

Tweedejaars student tweedegraads docent biologie Florian Kloekke heeft deelgenomen aan STEM in ‘t veld: “Het is van grote waarde om vakoverstijgend te werken aan onderwijsvernieuwing, omdat veel onderdelen overlap hebben.”

Vakdidactisch maak- en ontwerponderwijs

Voor eerstejaarsstudenten heeft de HU een aparte module ontwikkeld, VaMoo: vakdidactisch maak- en ontwerponderwijs. Studenten leren in deze module over het ontwerpen en maken van onderwijsproducten op bèta-breed niveau. Ze bezoeken daarvoor scholen, digitaal of fysiek, om te observeren hoe zij de exacte vakken aanbieden. Rick Ikkersheim, innovatiemanager, vertelt: “Dat kan als mono-vakken of vakoverstijgend zijn. Binnen de opleidingen leren we hen verder over de waarde van vakspecifieke en vakoverstijgende kennis en onderwijs.”

Eerstejaarsstudent student Esther Borghouts volgt de opleiding tot leraar biologie en is net begonnen aan haar eerste stage. Esther: “Vakken als biologie, scheikunde en techniek zijn erg nauw met elkaar verbonden. Als docenten in opleidingen moeten wij die koppeling kunnen maken zodat we die kennis ook aan onze toekomstige leerlingen kunnen overdragen.”

Over deze samenwerking

Bedrijven Corlaer College Nijkerk, Academie Tien, Buitenhout College Almere, Oostvaarders College Almere, Amadeus Lyceum Vleuten, Globe College Utrecht, ’t Hooghelandt Amersfoort, X11 Utrecht, Het Nieuwe Eemland Amersfoort, KWC Culemborg, Ichtus Lyceum Driehuis, Lingecollege Tiel, Stichting Technasium
Studies Leraar Biologie tweedegraads , Leraar Scheikunde tweedegraads , Leraar Techniek tweedegraads , Leraar Wiskunde tweedegraads
Type samenwerking Project

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Rick Ikkersheim

  • Innovatiemanager