Afscheidssymposium lector Marlies van Steenbergen: Menselijke waarden als leidraad bij digitaal innoveren

Robot project

Hoe kunnen we menselijke waarden als leidraad nemen bij digitale innovaties? In het afscheidssymposium van lector Marlies van Steenbergen (lectoraat Betekenisvol Digitaal Innoveren) op dinsdag 10 september staat deze vraag centraal.

Digitale middelen worden steeds meer ingezet, met mooie resultaten. Tegelijkertijd merken we als maatschappij op allerlei manieren ook dat er risico’s zijn: denk aan de toeslagenaffaire en de discussies rond het gebruik van generatieve AI.

De afgelopen jaren is er in het lectoraat veel onderzoek gedaan naar hoe we menselijke waarden expliciet kunnen maken en borgen in digitale innovaties. Zo is er onderzocht wat de impact van online proctoring software is op waarden als reputatie, welzijn en rechtvaardigheid van studenten en zijn aanbevelingen gedaan over implementatie.

Meer weten over deze en andere inzichten? Of wil je in interactieve sessies zelf verkennen hoe je menselijke waarden kunt integreren in je eigen werk? Kom dan naar het symposium op dinsdag 10 september, waar we terugblikken en vooruit kijken. Het symposium vindt plaats ter gelegenheid van het vertrek van lector Marlies van Steenbergen, die vanaf 2017 diepgaand onderzoek heeft gedaan op dit gebied, en met name Value Sensitive Design (VSD).

13.30  Inloop
14.00 Plenair programma met o.a. Lezing Marlies van Steenbergen
15.00 Interactieve break-out sessies

• Honest Mirror: AI en het meenemen van menselijke waarden in onderwijs - Stan van Ginkel
  • VSD in Actie: waarden ontdekken over een gespreksfaciliterende (Woke)bot - Mirjam de Haas
  • De menselijke maat in onderzoek naar digitale innovatie voor publieke organisaties - Koen Smit
16.20 Plenaire afsluiting met o.a. lezing van Johan Versendaal, lector: Reis door de tijd: het narratief van Betekenisvol Digitaal Innoveren
17.00 Borrel en gelegenheid persoonlijk afscheid te nemen van Marlies van Steenbergen

Dagvoorzitter: Marijn Plomp

Praktisch

Het symposium vindt plaats op de Hogeschool Utrecht, Padualaan 101, Zaal 2.001. De ruimtes zijn met de lift toegankelijk.

Aanmelden

Het symposium is gratis en iedereen is welkom. We willen je vragen je aan te melden door dinsdag 3 september. Dat kan via deze link.

Over het lectoraat

Het lectoraat Betekenisvol Digitaal Innoveren onderzoekt hoe professionals op ethisch verantwoorde wijze digitale innovaties kunnen vormgeven en inzetten. Er zijn drie onderzoekslijnen binnen het lectoraat: digitaal innoveren voor onderwijs, voor publieke organisaties en voor zorg en welzijn. Voorbeelden van projecten zijn een app om te leren presenteren, een digitale twin van Utrecht, en toepassing van sociale robots in de zorg.