Begeleiden van leerlingen binnen inclusief onderwijs
Inclusief onderwijs is een vanzelfsprekende verantwoordelijkheid voor ons allemaal. Binnen deze mastermodule zoomen we in op de begeleiding van kinderen en jongeren binnen inclusief onderwijs.
Nederland heeft in 2016 het VN-verdrag inzake de rechten van mensen met een handicap geratificeerd. In artikel 24 van dat Verdrag staat dat een ‘inclusief onderwijssysteem op alle niveaus’ wordt gewaarborgd. Daarbij vatten we inclusie breed op: we zijn gericht op gelijke participatie van alle kinderen en jongeren met aandacht en respect voor alle verschillen die er kunnen zijn.
In de module behandelen we de volgende begrippen en modellen: kruispuntdenken, het sociale model, het Quality Of Life model, inclusieve pedagogiek, Universal Design of Learning (UDL) en het model van de ICF, Person Driven Planning en People First Language.
In deze mastermodule verdiep je je in het begeleiden van leerlingen en studenten in een inclusief onderwijssysteem aan de hand van drie onderwerpen:
- Wie is deze leerling/student?
- Wat zegt deze leerling/student?
- Hoe doet deze leerling/student mee?
Handig om te weten
Startmoment | 26 april |
---|---|
Lesdata | 26 april, 10 en 24 mei van 10.00 - 16.00 uur |
Studie-investering | De totale studiebelasting is 140 uur |
Kosten |
€ 775 (vrij van btw) |
Deelnemers | 15 - 25 |
Locatie | Padualaan 97 Utrecht |
Diploma | Certificaat met de studie-investering (140 uur) |
Aanmelden
Zin om te beginnen met deze opleiding?
Toelating
De mastermodule Begeleiden van leerlingen binnen inclusief onderwijs is bedoeld voor onderwijsprofessionals in het primair onderwijs, speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs en mbo. Je kunt deze opleiding volgen als je een bachelordiploma hebt.
Na deze module
Als je de mastermodule Begeleiden van leerlingen binnen inclusief onderwijs succesvol hebt afgerond, ontvang je een certificaat van Hogeschool Utrecht. Hierna verder studeren? Kies dan voor een andere mastermodule of ga voor de Master Educational Needs.
Door het volgen van deze module verbreed je je competenties als docent, coach, IB’er, RT’er of studie(loopbaan)begeleider, decaan of mentor.
In het kader van de taak- en functiedifferentiatie binnen het onderwijs kan deze mastermodule ook een mooi opstapje zijn naar een nieuwe positie of rol binnen je eigen organisatie of bij een andere werkgever.
Heb je na deze module de smaak te pakken? Studeer dan verder, bijvoorbeeld met de Master Educational Needs. Deze opleiding is in nauwe samenwerking met de praktijk ontwikkeld.
Je kunt de cursus afronden met een toets. Als je voor deze toets een voldoende haalt, ontvang je een certificaat met de studie-investering (140 uur). Als je de cursus volgt zonder dat je deze afrondt met een toets kun je een bewijs van deelname (60 uur) ontvangen.
Waarom Begeleiden van leerlingen binnen inclusief onderwijs bij de HU?
-
Hoge studenttevredenheid
De Nationale Studenten Enquête toont aan dat studenten zeer tevreden zijn over de mastermodules van de Master Educational Needs.
-
Volg praktijkgericht onderwijs
Jouw ervaringen zijn input voor de lessen die je volgt. En wat je leert, pas je meteen toe in je werk.
-
Vergroot je netwerk
Je hebt veel contact met vakgenoten en docenten. Hierdoor bouw je aan een sterk netwerk.