Master Educational Needs
Wil je het verschil maken voor leerlingen en jongeren met diverse behoeften en talenten? Wil je je leerlingen passend onderwijs bieden dat écht aansluit bij hun mogelijkheden? En wil je je verdiepen in inclusief onderwijs? Dan is de Master Educational Needs (EN) aan Hogeschool Utrecht jouw volgende stap.
In deze master leer je om te gaan met diversiteit in de klas of in je organisatie. Je gebruikt je dagelijkse praktijk als input voor de verschillende modules. Zo is er altijd een directe link tussen dat wat je leert en jouw professionele omgeving.
Je hebt les op een van de locaties, overdag of in de avond. Van deze master is ook een online variant. Handig als je graag zelf bepaalt vanuit waar je studeert. Inhoudelijk zijn de online en reguliere master hetzelfde.
Handig om te weten
Aanmelddeadline | 31 augustus |
---|---|
Startmoment | September |
Lesdata | Zie het overzicht van de lesdagen en -tijden op de pagina 'De opleiding'. |
Studie-investering | 15-20 uur per week (lessen, zelfstudie, praktijkopdrachten en inspiratiedagen). Een deel van deze uren voer je uit binnen je reguliere werkzaamheden op je werkplek. |
Collegegeld | € 2530 (vrij van btw) |
Dit is het minimale collegegeldtarief per jaar. Bereken welk tarief voor jou geldt via de collegeldmeter. Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten. Wil je als leraar een opleiding volgen? Dan ontvang je een flinke vergoeding met een lerarenbeurs. En misschien kom je (ook) in aanmerking voor andere subsidies. Lees meer daarover op de site van DUO |
|
Locatie | Utrecht, Amsterdam, Den Haag |
Diploma | Master of Education |
Toelating | Bekijk de toelatingseisen |
Croho-naam | M Educational Needs |
Croho-code | 44103 |
Ontwikkel jezelf tot specialist
Afhankelijk van de vraagstukken binnen je organisatie en je persoonlijke leerdoelen kies je voor één specialisatie: gedrag, leren of begeleiden. Deze keuze maak je al bij de inschrijving in Studielink.
Toekomstbestendige onderwijsprofessional
Onze maatschappij verandert en het onderwijs verandert mee. Met deze master kun je veel kanten op. Zo kun je aan de slag als gedragsspecialist, expert in het nieuwkomersonderwijs, jonge kindspecialist, intern begeleider, zorgcoördinator of begeleider passend onderwijs.
Vraag persoonlijk advies
Heb je een vraag? Neem contact op met Froukje Dijkstra via mail. We helpen je graag verder!
Stuur direct een mailOnline open avonden
Bezoek een online open avond tussen 29 januari en 7 februari. Wij staan klaar voor jou en je vragen.
Aanmelden
Zin om te beginnen?
losse module volgen
Wil je je verder ontwikkelen in jouw vakgebied, maar niet direct een master volgen? Kies dan voor het volgen van één of enkele module(s) van deze opleiding.
Onze mastermodules behandelen actuele en relevante onderwerpen over jouw vakgebied. Door één of meer mastermodules te volgen, kun je proeven aan de master Educational Needs. Je ervaart wat het betekent om te studeren op masterniveau. Als je vervolgens wilt instromen in de masteropleiding Educational Needs, dan bestaat er de mogelijkheid om bij de examencommissie vrijstelling aan te vragen voor de gevolgde module(s).
Meer informatie
- De losse mastermodules worden op de HU en online aangeboden. Sommige modules bieden we ook incompany aan. Dit staat vermeld bij de toelichting;
- Ingangseis: je hebt minimaal een hbo- of wo-bachelordiploma en je kunt praktijkopdrachten uitvoeren bij jouw organisatie;
- De studielast is 140 uur;
- Een module kost € 775 (vrij van btw).
Contact
Meer weten? Neem contact op via contractonderwijs.ivoo@hu.nl.
In deze mastermodule wordt geprobeerd een antwoord te vinden op de diversiteit in de ontwikkelbehoeften van leerlingen met ASS. Daarvoor moeten wij ASS eerst begrijpen vanuit de leerling. De leerkracht en leerling kunnen beiden denken dat de leerling structuur nodig heeft, maar welke structuur dat is daarin moeten we de leerling volgen. Er wordt veel aandacht gegeven aan het in gesprek gaan met de leerling gezien het feit dat niet één kind met autisme dezelfde ondersteunings-, en ontwikkelbehoeften heeft. Vervolgens worden verschillende verklaringsmodellen gebruikt om vanuit onze denkwereld de ontwikkelingsstoornis te begrijpen. Daardoor kunnen wij beter begrip hebben voor de signaalfunctie van het gedrag van de leerling. De ondersteuning die we bieden is niet te vangen in methoden of modellen maar zal op maat moeten om zo een optimale ondersteuning en begeleiding te bieden. Communicatie met leerlingen met autisme is daarom essentieel en behoort tot de kern van de module. Hierdoor wordt professioneel handelen onderbouwd en versterkt en kunnen collega’s ondersteund worden in de beroepspraktijk. Het gebruik van beeldmateriaal om een analyse en communicatieplan te maken voor de student in gesprek met de leerling is verplicht. Onderwerpen die o.a. aan de orde komen zijn: DSM V, meisjes met autisme, leerpotentieel of intelligentie meten, ontwikkelbehoeften, verklaringsmodellen, aanpassingen in de communicatie en inclusie.
De vormgeving van het middelbaar beroepsonderwijs, de verbinding met het werkveld en de regionale opgave, flexibilisering van het aanbod, hybride leeromgevingen en het voorkomen van voortijdig schooluitval. Het zijn een paar actuele ontwikkelingen waarbij de overheid en het mbo samenwerken aan toegankelijk en toekomstbestendig onderwijs in een wereld die snel veranderd. De module begeleiden in het mbo richt zich op onderwijsprofessionals die werkzaam zijn in het voortgezet (speciaal) onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs en hoger beroepsonderwijs, waar enerzijds het beleid is gericht op de publiek-private samenwerking en een leven lang ontwikkelen en anderzijds op het gebied van voortijdig schoolverlaten, doorstroom vmbo-mbo-hbo, loopbaanoriëntatie- en begeleiding en motivatie. Als tweede thema verkennen we in deze module welke rol wij als docenten kunnen spelen rondom het begeleiden van onze studenten. Hiervoor verkennen wij eerst het veld: het recent historisch kader. Vervolgens bekijken we dit door de bril van onder andere Pierre Bourdieu, Ilias el Hadioui en Ronald Hünneman: welke inzichten kunnen we aan hen ontlenen als het gaat om deze doelgroep? Tenslotte staan we stil bij welke implicaties dit heeft voor onze rol en functie binnen het mbo-onderwijs.
Nederland heeft in 2016 het VN-verdrag inzake de rechten van mensen met een handicap geratificeerd. In artikel 24 van dat Verdrag staat dat een ‘inclusief onderwijssysteem op alle niveaus’ wordt gewaarborgd. Inclusief onderwijs is dus een vanzelfsprekende verantwoordelijkheid voor ons allemaal. Binnen deze mastermodule zoomen we in op de begeleiding van kinderen en jongeren binnen inclusief onderwijs. Daarbij vatten we inclusie breed op: we zijn gericht op gelijke participatie van alle kinderen en jongeren met aandacht en respect voor alle verschillen die er kunnen zijn. In de module worden de volgende begrippen en modellen behandeld: kruispuntdenken, het sociale model, het Quality Of Life model, inclusieve pedagogiek, Universal Design of Learning (UDL) en het model van de ICF, Person Driven Planning en People First Language.
In deze mastermodule verdiep je je in het begeleiden van leerlingen en studenten in een inclusief onderwijssysteem aan de hand van drie onderwerpen:
- Wie is deze leerling/student?
- Wat zegt deze leerling/student?
- Hoe doet deze leerling/student mee?
In deze mastermodule ontwikkel je kennis over ernstige lees- en spellingsproblemen en dyslexie. Vanuit nieuw verworven wetenschappelijke kennis en een kritisch onderzoekende houding maak je gerichte keuzes voor de onderwijspraktijk. Je werkt hierbij vanuit het handelingsgerichte perspectief en je bent in staat planmatig en handelingsgericht te onderzoeken, realistische doelen te formuleren en onderwijsbehoeften vast te stellen. Eveneens draag je bij aan het verbeteren van het onderwijs aan en de begeleiding van leerlingen met lees- en spellingsproblemen of dyslexie op schoolniveau.
In deze mastermodule wordt aandacht besteed aan de diagnostiek van rekenproblemen. Je doet onderzoek bij een individuele leerling en doorloopt daarbij de stappen van het handelingsgericht werken. Door middel van het voeren van een diagnostisch gesprek, waarbij je diverse methoden inzet, krijg je zicht op de onderwijsbehoeften van de leerling. Je begeleidt deze leerling in de vorm van het uitvoeren van een aantal interventies. Daarnaast formuleer je aanwijzingen voor de afstemming op (sub)groepsniveau.
In deze mastermodule analyseer je wat nodig is om (hoog)begaafde leerlingen het onderwijs, de ondersteuning en de begeleiding te bieden, die hen helpt talenten optimaal te kunnen ontwikkelen. Je verdiept je in de verschillende wetenschappelijke opvattingen over cognitieve hoogbegaafdheid en de ontwikkeling daarvan in de tijd. Je onderzoekt en gebruikt een aantal signaleringsinstrumenten voor (hoog)begaafdheid en doet suggesties hoe deze in de dagelijkse beroepspraktijk te implementeren. Vertrekkend vanuit een individuele leerling of een groepje leerlingen analyseer je de ondersteunings- en begeleidingsbehoeften en onderzoek je potentiële belemmeringen die deze leerlingen tegenkomen. Je formuleert (en zo mogelijk implementeert) vernieuwingen die helpen tegemoet te komen aan deze behoeften en mogelijke belemmeringen weg te nemen.
In deze mastermodule wordt verdieping gezocht op onderwerpen als visie op de brede ontwikkeling van het jonge kind, het begrijpen en beïnvloeden van de ontwikkeling en de transactionele aanpak bij specifieke onderwijsbehoeften. Het jonge kind is vooral een kind dat nieuwsgierig de uitdagingen van de hem omringende wereld wil onderzoeken en ontdekken. Het heeft interactie met de omringende wereld nodig om deze uitdaging op een betekenisvolle wijze vorm te geven. Het jonge kind ontwikkelt zich sprongsgewijs, in een eigen tempo en betrokkenheid is een belangrijk signaal met betrekking tot het leren.
Investeren in goed jonge kind “eigen” onderwijs waarbij rekening gehouden wordt met het verschil tussen input leren en ontdekkend leren is van belang. Vanuit de filosofie wordt gevraagd om perspectieven en afwegingen te overdenken om zo subjectvorming en socialisering te stimuleren. Dat roept nieuwe vragen op: Wat is dan goed onderwijs voor de komende generatie? Wat blijkt effectief te zijn? Wat leren wij jonge kinderen en wat vraagt dat van de professional?
In de onderwijs-werkomgeving zijn zowel leidinggevenden als leraren betrokken in een continu proces van innoveren. Innovaties, groot en klein, volgen elkaar snel op. Taken van leraren veranderen door nieuwe onderwijskundige inzichten (zoals gepersonaliseerd onderwijs), beleidswijzigingen (passend onderwijs/ inclusief onderwijs) en technologische ontwikkelingen. In deze module gaan we op zoek naar de elementen van een ‘innovatieve en lerende cultuur’. Je wordt uitgenodigd om de mate daarvan in jouw organisatie in kaart te brengen. Daarbij verwerf je kennis over onderwijs-innovatieprocessen en het ontwerpen en (bege)leiden ervan. Welke wetenschappelijke inzichten en ervaringen geven zicht op het ‘hoe’? Het inspireren en betrekken van teamleden is een belangrijk aspect hierbij. Een onderdeel hierbij is het leren omgaan met ervaren weerstanden tijdens veranderingsprocessen. Je wordt uitgedaagd om, onderbouwd door relevante verandertheorie, een eigen innovatie te ontwerpen en (deels) uit te voeren. Waarbij innoveren en leren twee kanten van dezelfde medaille zijn.
Hoe kunnen we de school positioneren en werken aan toekomstgericht onderwijs? Het startpunt van deze module vormt de oriëntatie op (internationale) ontwikkelingen en de analyse van de mate waarin het onderwijs kan anticiperen op ontwikkelingen in zowel de omgeving van de school als de snel veranderende samenleving. Je signaleert trends en onderzoekt of, en hoe, dit vertaald en toegepast kan worden in de context en praktijk van jouw eigen schoolorganisatie. De interne- en externe omgevingsfactoren die hierin een rol spelen, worden inzichtelijk gemaakt en met behulp van een krachtenveld-analyse gecategoriseerd in de mate van 'druk' en 'invloed'. Je ontwikkelt scenario's en betrekt stakeholders, binnen en buiten de school, bij dit (keuze)proces om samen het onderwijs op je school toekomstbestendig te positioneren. Daarnaast onderzoek je de betekenis en het effect van 'druk' en 'invloed' op jouw rolneming als leidinggevende.
Hoe kunnen we de school positioneren en werken aan toekomstgericht onderwijs? Het startpunt van deze module vormt de oriëntatie op (internationale) ontwikkelingen. Je maakt een analyse van de mate waarin het onderwijs kan anticiperen op ontwikkelingen in zowel de omgeving van de school als de snel veranderende samenleving. Je signaleert trends en onderzoekt of, en hoe, dit vertaald en toegepast kan worden in de context en praktijk van jouw eigen schoolorganisatie. De interne- en externe omgevingsfactoren die hierin een rol spelen, worden inzichtelijk gemaakt en met behulp van een krachtenveld-analyse gecategoriseerd in de mate van 'druk' en 'invloed'. Je ontwikkelt scenario's en betrekt stakeholders, binnen en buiten de school, bij dit (keuze)proces om samen het onderwijs op je school toekomstbestendig te positioneren. Daarnaast onderzoek je de betekenis en het effect van 'druk' en 'invloed' op jouw rolneming als leidinggevende en je investeert in een goede relatie met de (school)omgeving.
Op basis van theoretische inzichten en opvattingen over sociale veiligheid in het onderwijs en het wettelijk kader daaromtrent, breng je de sociale veiligheidssituatie van jouw beroepspraktijk in kaart. Dit betreft sociale veiligheid in het algemeen en daarnaast specifiek agressie, pesten of radicalisering. Aan deze gemaakte analyse en een onderbouwde persoonlijke visie verbind je consequenties. Wie draagt op welke manier bij aan sociale veiligheid in jouw beroepspraktijk en wat is daarbij de eigen rol?
Deze module richt zich op leraren en begeleiders die via spel willen ingaan op de onderwijsbehoeften van jonge kinderen die voor de ontwikkeling afhankelijk zijn van rijk spel. Er wordt verdieping geboden om kinderen die gestagneerd zijn weer in ontwikkeling te krijgen door aansluiten en spelbegeleiding. Dat doen we door theoretische onderbouwing te geven van spelanalyses en spelobservaties en vervolgens door als medespeler in de zone van de naaste ontwikkeling het spel te ondersteunen. Betekenisvol spel wordt gezien als de motor van de algehele ontwikkeling van kinderen. Het raakt vele ontwikkelingsgebieden zoals de motoriek, de cognitieve ontwikkeling, de taalontwikkeling, de emotionele ontwikkeling en de sociale ontwikkeling. Als spel stagneert, stagneert de ontwikkeling en vice versa. Het is dan ook van belang dat het verloop van de spelontwikkeling bekend is, zodat deze geobserveerd en geanalyseerd kan worden om vervolgens over te gaan tot adequate interventies. De module is naast de theoretische onderbouwing praktisch van aard er wordt met eigen beeldmateriaal gewerkt voor de analyse en begeleiding van de casus. De module wordt daarom alleen fysiek aangeboden.
Waarom Master Educational Needs studeren bij de HU?
-
Persoonlijke leerdoelen
Je maakt een ideale combinatie van studie, werk en privé door bij elke module eigen leerdoelen te stellen. Naast generieke modules en modules uit je specialisatie bieden we keuzemodules aan. Daarmee geef je ruimte aan je eigen interesses.
-
Praktijkgericht
Jouw praktijksituatie staat tijdens de hele opleiding voortdurend centraal.
-
Vergroot jouw carriéremogelijkheden
Er is veel vraag naar leraren met een master degree. Met jouw master op zak sluit je hier perfect op aan.