Begeleiden van Leerprocessen in een Organisatie
Werk je in het gedwongen kader en wil je de leerprocessen van jouw collega's gaan begeleiden? Dan is de module Begeleiden van Leerprocessen in een Organisatie wat voor jou. Je leert alles over individuele coaching en teamintervisie. Deze mastermodule is onderdeel van Master Forensisch Sociale Professional.
In deze module leer je sturing te geven aan de leerprocessen van professionals. Dat doe je niet alleen door het leren op de werkvloer te stimuleren en te faciliteren, maar ook door daarover te adviseren. Zo speel jij een essentiële rol in de professionele ontwikkeling van individuele collega's, teams en de organisatie als geheel.
Handig om te weten
Startmoment | n.t.b. |
---|---|
Lesdata | Vrijdag 9.30 - 16.30 uur |
Studie-investering | 20 uur per week (inclusief lesdagen) |
Deelnemers | Deelnemers sluiten aan bij de lessen tijdens de master Forensisch sociale professional |
Locatie | Padualaan 101 Utrecht , Incompany |
Diploma | Certificaat met de studie-investering (280 uur) |
Aanmelden
Zin om te beginnen met deze opleiding?
Opleidingsinhoud
Tijdens de mastermodule Begeleiden van Leerprocessen in een Organisatie vormt het werken in het gedwongen kader de rode draad. Vraagstukken rond moreel en effectief handelen komen aan de orde, net als het werken met deze weerbarstige cliëntengroep. Juist in deze context leer jij leerprocessen optimaal te begeleiden.
Tijdens de mastermodule komen de volgende thema's aan bod:
- Professionaliteit, leren en reflecteren
- Begeleiden van leerprocessen van individuen
- Begeleiden van leerprocessen van groepen
- Leren van professionals in een organisatie
- (Begeleiden van) leerprocessen in een organisatie
- Talent en talentontwikkeling
- Veerkracht
Naast lessen op de hogeschool bestaat deze module ook uit het begeleiden van een coachingstraject (3 bijeenkomsten) en een intervisiegroep (3 bijeenkomsten). Dit organiseer je zelf op je eigen werkplek.
Tijdens bijeenkomsten op de hogeschool leren onze docenten je alles over de thema's die essentieel zijn voor leerprocessen in het gedwongen kader. Daarnaast organiseer je zelf een coachingstraject en bijeenkomsten met een intervisiegroep.
Je leert:
- te reflecteren op je eigen handelen en dat van collega's.
- individuele leerprocessen te begeleiden.
- groepsleerprocessen te begeleiden.
- leerprocessen te organiseren binnen het gedwongen kader.
- veerkrachtig om te gaan met feedback van collega's en cliënten.
Toelating
Je hebt:
- Een relevant hbo-diploma
- Minimaal 3 jaar ervaring in een relevante functie binnen het gedwongen kader
Daarnaast ga je coachingstrajecten binnen je eigen organisatie begeleiden. In een intakegesprek wordt beoordeeld of je aan de vereiste toegangseisen voldoet.
Docenten
Je krijgt les van docenten uit de praktijk. Dat betekent dat wat je leert optimaal aansluit bij het werken in het gedwongen kader.
Dr. Marie-José Geenen
Docent en onderzoeker Social work en reflectief vermogen
Marie-José maakt zich hard voor reflectieve professionaliteit. Dat doet zij als supervisor bij de bacheloropleiding Social Work, als docent en coördinator van de reflectieve leerlijn bij de Masteropleiding Forensisch Sociale Professional en als auteur van boeken over reflecteren voor professionals. Zo heeft zij het boek 'Reflecteren' geschreven. Zij is een pleitbezorger voor (het opleiden van) professionals met een goede kennisbasis.
Drs. Valentine Wijnen
Hogeschooldocent en docent supervisiekunde
Valentine studeerde sociale- en organisatiepsychologie in Groningen, met als nevenrichting arbeid- en personeelspsychologie. Zij heeft zich geschoold in systemisch werken en werken met opstellingen.
Valentine is docent supervisiekunde en leersupervisor en als hogeschooldocent verbonden aan de opleiding Social Work, Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH) en de Master Forensisch Sociale Professional (MFSP) van de Hogeschool Utrecht. Als supervisor is zij verbonden aan alle opleidingen binnen het Instituut Social Work, Creatieve Therapie, de minor coaching en de Master Innovatie Zorg en Welzijn (MIZW). Sinds 2012 heeft Valentine een eigen praktijk, nadat zij haar registratie tot coach behaalde. Registratienummers: S11680 H/2, LS 1268H, D1233.
Na deze opleiding
Na het succesvol afronden van deze cursus krijg je een certificaat met vermelding van de studielast van 280 uur. Je bent er dan helemaal klaar voor om leerprocessen in het gedwongen kader op te zetten en te begeleiden.
Je kunt:
- reflecteren op je eigen handelen en dat van collega's.
- individuele leerprocessen begeleiden.
- groepsleerprocessen begeleiden.
- leerprocessen organiseren binnen het gedwongen kader.
- veerkrachtig omgaan met feedback van collega's en cliënten.
Het is heel waardevol om te weten hoe je leerprocessen begeleidt, omdat collegiale feedback essentieel is voor de ontwikkeling van medewerkers.
Na deze module kun je verder gaan met het volgen van de andere modules van de master Forensisch Sociale Professional.
Overige informatie
Neem contact op met de opleiding voor meer informatie over de kosten van deze mastermodule.
Je hebt drie jaar ervaring in een functie binnen het gedwongen kader en binnen je huidige functie ga je leerprocessen begeleiden. Zo kun je wat je leert meteen inzetten op je werk. Het zelf organiseren van bijeenkomsten binnen je organisatie hoort bij de opleiding.
Waarom Begeleiden van Leerprocessen in een Organisatie bij de HU?
-
Uniek in Nederland
De module maakt deel uit van de master Forensisch Sociale Professional: de enige master die zich specifiek richt op het werken in het forensisch sociale werkveld.
-
Mix van leervormen
De module bestaat uit een mix van theorie, interactie met medestudenten en werken in de praktijk.
-
Deskundige docenten
De twee docenten zijn deskundig op het gebied van supervisie en reflectie.
Certificering mastermodule Begeleiden van Leerprocessen in een Organisatie
De mastermodule Begeleiden van Leerprocessen in een Organisatie is onderdeel van de door het NVAO geaccrediteerde masteropleiding Forensisch Sociale Professional.
Deze opleiding is ook onderdeel van:
Certificering
Deze opleiding is geaccrediteerd door SKJeugd en door Registerplein - Register voor Sociaal Professionals.