Copywriting

Ontwikkel een copywriting mindset: leer nieuwe inzichten bewust toepassen op concept en copy. Je ontdekt hoe je het strategische schrijfproces toepast in de praktijk: publieksanalyses toetsen, copy pre-testen en resultatenanalyses doorgronden. Je ontvangt constructieve (én destructieve) feedback van professionals uit de beroepspraktijk. Vallen en opstaan. Gezond kwetsbaar doorloop je het leerproces. Het resultaat: copywriter voor het leven.

Cursus Copywriting: overlegsituatie tussen studenten

De opleiding Copywriting stoomt je klaar voor een carrière als professioneel copywriter waarbij elk woord telt. Geschreven én niet geschreven. Met maximale aandacht voor strategie, stijl, structuur, interactie, psychologie en interactie.

Na de cursus Copywriting ben je een strategisch bewust bekwaam schrijver in alles wat je doet en laat, ben je een allround schrijver: expert in zinsbouw, momentum, klank, kleur, ritme, woordsubstitutie en subtekst. Én ben je voorbereid op de eisen van profit en non-profit opdrachtgevers.

Handig om te weten

Startmoment 14 mei
Lesdata Woensdag 14 mei t/m 18 juni van 9.30 - 16.30 uur, inclusief lunch
Studie-investering 5 hele dagen van 6 lesuren (en een uur lunch) en ongeveer 10-12 uur per week thuis werken (losse opdrachten en eindtekst)
Kosten

€ 1950 (vrij van btw)

Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten

Deelnemers Maximaal 12 deelnemers
Locatie Incompany, Koningsbergerstraat 9 Utrecht
Diploma Certificaat van deelname

Online open avonden

Bezoek onze online open avonden tussen 29 januari en 7 februari. Wij staan klaar voor jou en je vragen.

Aanmelden

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Opleidingsinhoud

Wanneer het instrumentarium van een tekstschrijver tekortschiet, start het werk van de copywriter. In de opleiding leer je planmatig en publieksgericht schrijven vanuit een afgebakend meetbaar doel. Je gaat onder meer aan de slag met de vertaalslag van concept naar copy, pitchen, rationale opstellen, spiegel-SWOT, overtuigingsprincipes, stijl, (re)framing, werken in een creatief team en storytelling.

Alle facetten van copywriting komen tijdens de cursus aan bod. Zoals:

  • concepting
  • advertenties
  • E-DM, in combinatie met scocials
  • direct mail-brieven en -mails
  • folders en brochures
  • advertorials
  • speechwriting

Je werkt solo én in tweetallen aan een meesterproeve. Je ontmoet ervaren professionals uit de beroepspraktijk tijdens de gastlessen. Alles staat en valt met de praktijk. Ontmoet mensen uit de beroepspraktijk en werk in een veilige, uitdagende leeromgeving.

De feedback komt rechtstreeks uit de praktijk. Je leert van ervaren professionals die dagelijks met de materie werken.

Je werkt stapsgewijs onder begeleiding aan een eindopdracht. Dit doe je solo en met medecursisten. Een publieks- en vakjury beoordeelt jouw werk. 

Vanuit gezonde kwetsbaarheid doorloop je samen met medecursisten het leerproces.

De vijf pijlers van de cursus Copywriting zijn:

  • Serieus voor iedereen - Deze cursus is er alleen voor mensen die aan de bak willen en bereid zijn om stevig te investeren.
  • Praktijk als leidraad - je werkt solo en in duo’s aan een eindpresentatie inclusief pitch, vakjury en publieksjury.
  • 100% professionele toewijding - weg van de middelmaat, het moet en kan altijd beter.
  • Leren met elkaar - vallen, opstaan en daar samen van leren. 
  • Kracht van recursiviteit - pas voortdurend toe wat je leert. Combineer en herhaal voor het beste resultaat. 
     

Leer concepten opstellen en toetsen aan de eisen van nu. Ontdek alle fases van het schrijfproces, inclusief opstellen van publieksanalyses, pre-testen van copy en resultaatanalyses.

Leer je ego parkeren, goede copy gaat niet over de copywriter. Het gaat over het resultaat.

Je leert vrijwel alle bestaande en nieuwe inzichten op waarde schatten en bewust bekwaam toepassen op concept en copy. 

Je ontwikkelt een copywritingmindset: je ademt copy.

Docenten

Tijdens de cursus Copywriting krijg je les van docenten met veel praktijkervaring. De cursus sluit daardoor perfect aan op de dagelijkse realiteit.

Toine Kamphuis, docent post-bachelorcursus, Hogeschool Utrecht

Toine Kamphuis

Toine is opgeleid tot journalist, ontwikkelde zich eind jaren ’90 tot allround communicatietrainer en heeft meer dan 25 jaar ervaring als trainer voor onder meer Hogeschool Utrecht. Sinds 2010 werkt Toine meer achter- dan voor de schermen bij (journalistieke) redacties, corporate communicatie afdelingen en non-profit instellingen.

In slecht Nederlands: hij opereert ‘on both sides of the fence'. Zijn journalistieke achtergrond combineert hij naadloos met zijn ervaring op het gebied van communicatie in de breedste betekenis. Van praktische vaardigheden zoals research en schrijven tot strategisch communiceren en omgaan met de media voor woordvoerders, Toine vermijdt hokjes en combineert expertise op meerdere vlakken. Zowel de eigen expertise als de kennis en vaardigheden van vakinhoudelijke collega’s én de inbreng van deelnemers zorgen ervoor dat de trainingen van Toine maximaal leerrendement behalen. En stiekem, heel stiekem is Toine ook een nerd die zelf volop experimenteert met techniek. Denk aan alternatieve interfaces voor zoekmachines, draaitabellen in Excel, data-analyse voor SEO en SEA en nieuwe tools voor AI-toepassingen. Daarbij staat techniek in dienst van communicatie. En ja, tijdens de trainingen van Toine draait vrijwel alles om zelf doen, zelf ontdekken en vraag gestuurd leren vanuit een solide theoretische basis. Action learning in optima forma. En… niet verder vertellen: Creatief schrijven is de cursus die hij het liefste geeft!

Rafael Barnhard, docent post-bachelorcursus Copywriting

Rafael Barnhard

Rafael Barnhard is gepokt en gemazeld in de reclame. Een creatieve ‘madman’ die je leert hoe je pakkende concepten bedenkt, short copy laat ronken en long copy tot de allerlaatste punt spannend houdt. De lat ligt hoog als je copy schrijft: ‘Jij bent de schakel naar effect, conversie, een andere mindset, ander gedrag. Elk woord telt’.

Toelating

Na inschrijving ontvang je een intakeformulier dat je ingevuld retourneert naar de programmaleider. Daarna licht je jouw gewenste deelname aan de cursus telefonisch toe. Je deelt een zelfgeschreven tekst en levert een cv aan met daarbij een korte motivatie. Selectie volgt.

Na deze opleiding

Tijdens de cursus Copywriting ontwikkel je een nieuwe mindset. Analytisch, doortastend, gedoseerd perfectionistisch en volledig op de hoogte van alle inzichten die actueel zijn in de wereld van copywriting. Na de cursus start je nieuwe schrijfleven.

Je leert strategisch schrijven vanuit concept.

Wanneer je de cursus Copywriting succesvol afrondt (minimaal 80% (fysieke) aanwezigheid), ontvang je een bewijs van deelname.

Cursisten die Copywriting hebben afgerond, hebben vaak ook interesse in de cursus Schrijven voor online. Handig en leuk als je je wilt specialiseren als webredacteur.

Goede copywriters hebben vrijwel altijd werk, zowel in dienstverband als freelance. Tijdens de cursus ontdek je wat er nodig is om je (markt)waarde te verhogen voor werkgevers en opdrachtgevers.

Overige informatie

De post-bachelorcursus Copywriting kost € 1950, vrij van btw, inclusief lesmateriaal.

De opleiding Copywriting is bij uitstek geschikt voor communicatieprofessionals, tekstschrijvers en copywriters. Van de beginnende schrijver tot de ervaren copywriter die kennis en vaardigheden wil opfrissen.

Waarom Copywriting bij de HU?

  • Trainers en gasten komen rechtstreeks uit de beroepspraktijk in de cursus

    Klakkeloos uitvoeren behoort tot het verleden. Je leert hoe constructief dualisme werkt tussen opdrachtgever en opdrachtnemer.

  • De zware lat leggen we tegen het plafond

    Goed moet altijd beter. Of anders. Je werkt aan een meesterproeve: het bewijs dat je in staat bent om jouw werk naar een nog hoger niveau te tillen.

  • Al doende leren en samen excelleren

    In een groep ambitieuze schrijfprofessionals haal je met vallen en opstaan het beste uit jezelf en uit elkaar.

Volg deze opleiding