Digital Business

Let binnen en buiten jouw organisatie op digitale trends en herken tijdig bedreigingen én disruptieve kansen. Deze doorbraakkansen komen steeds vaker voor en de tijd van concept tot massa-adoptie wordt korter. Dit soort ontwikkelingen komt vaak voort uit nieuwe digitale technologieën. Én ze kunnen een aanzienlijke impact hebben op het businessmodel van jouw organisatie. Proactief en flexibel erop inspelen is daarom essentieel.

Twee studenten oefenen het moderniseren van een exploot

Je leert disruptieve ontwikkelingen te herkennen en deze te vertalen naar nieuwe businessmodellen.

Handig om te weten

Startmoment 25 april 2025
Lesdata Vrijdag 25 april: 14.00-20.30, zaterdag 10 mei: 10.00-16.30, vrijdag 23 mei: 14.00-20.30 en zaterdag 21 juni: 10.00-16.30. Inleveren beroepsproduct: 25 juni. Pitchperiode: 30 juni-5 juli
Kosten

€ 2650 (vrij van btw)

Literatuur: € 50-100. Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten.

Locatie Padualaan 101 Utrecht
Diploma Certificaat van deelname

Aanmelden

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Opleidingsinhoud

Je leert disruptieve ontwikkelingen te herkennen en deze te vertalen naar nieuwe businessmodellen. Naast nieuwe kennis krijgt je ook een training in het maken en houden van een ‘investor pitch’.

Op elke van de 4 lesdagen kijk je vanuit een ander perspectief naar digitale innovatie en beantwoorden we een aantal vragen op de betreffende gebieden.

Lesdag 1

Begrijpen van snelgroeiende verschijnselen en disruptie. Inzicht krijgen in baanbrekende digitale technologieën.

Lesdag 2

Omgaan met versnelde productlevenscycli. Onderkennen van disruptieve innovatie. Meer inzicht krijgen in baanbrekende digitale technologieën. Pitchtraining.

Lesdag 3

Agile werken en ‘lean' start-up. Organisatorische inrichting voor wendbaarheid en snelle groei. Pitchtraining.

Lesdag 4

Groeistrategie voor scale-up en blijvend innoveren. Financiering per groeifase. Pitchtraining.

Je ontwerpt een start-up om een digitale innovatie te benutten. Dit kan een nieuw bedrijf zijn of een spin-off binnen een bestaand bedrijf – bijvoorbeeld waar je werkt. Je levert twee eindproducten op voor toetsing: (1) een businessplan dat de essentiële aspecten van het businessmodel aantoont en (2) een pitch van 10 minuten gericht op het aantrekken van (durf)investeerders.

 

  • Je kan (1) potentiële digitale disruptie onderkennen, (2) de innovatieve aspecten daarvan aan klantbehoeften koppelen en (3) rondom de digitale innovatie een uitvoeringsmodel ontwikkelen en een nieuw bedrijf of interne spin-off oprichten.
  • Je kent de achterliggende functionele aspecten van digitale innovaties. En kan deze kernfunctionaliteiten vertalen naar mogelijk disruptieve digitale businesskansen.
  • Om dit soort kansen te benutten kan je in de rol van ondernemer, manager of adviseur een businessplan maken.

Toelating

Je hebt minimaal mbo-niveau 4 afgerond.

Docenten

Foto van docent Rikard Santapaola

Rikard Santapaola

Docent

Vanuit een sterke achtergrond in software- en systems engineering heeft Rikard uitgebreide kennis en ervaring opgebouwd in de verbetering van businessprocessen door digitalisatie. Hij heeft als manager en adviseur aan diverse verandertrajecten bijgedragen om toegepaste IT-oplossingen te ontwikkelen en de daardoor betrokken bedrijfsprocessen te herontwerpen, in het bijzonder op het gebied van grote industriële constructies.

Na een internationale carrière die hem in contact met verschillende culturen en werkwijzen heeft gebracht, heeft Rikard zich gericht op de studie van agile organisatiearchitecturen en managementmethoden voor het beheer van snelle verandering. Als hogeschooldocent heeft hij zich ten doel gesteld om studenten te voorzien van de praktische kennis die zij nodig hebben om zich als protagonist te profileren in de nieuwe economie.

Na deze opleiding

Na de cursus Digital Business ontvang je naar keus een certificaat of een bewijs van deelname.

Als manager leer je omgaan met digitale doorbraken en korte levensproductcycli. Als ondernemer leer je hoe risico's te minimaliseren in de start-up-fase van een nieuw bedrijf. 

De opgedane kennis en vaardigheden kun je breed inzetten bij zowel profit- als non-profitorganisaties die willen versnellen. Je kunt dit doen als manager of projectleider, maar ook als zelfstandig ondernemer om nieuwe businessunits op te zetten.

Wil je je na deze cursus verder verdiepen in digitale transformatie bij organisaties? Of hoe je mensen kan meenemen in deze veranderingen binnen je organisatie? Kijk dan eens naar de cursus: 

Overige informatie

De cursus Digital Business kost € 2.650, vrij van btw. De literatuur kost € 50-100. Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten.

Om als organisatie relevant te blijven is het belangrijk dat je niet te ver achteropraakt bij de continue digitale ontwikkelingen. Binnen elke bedrijfstak is er dus vraag naar professionals die op deze ontwikkelingen, met name disruptie, kunnen inspelen.

Waarom Digital business bij de HU?

  • Kom verder in je carrière

  • Draag bij aan de digitale transformatie in je organisatie

  • Je krijgt les van docenten met relevante praktijkervaring

Direct contact

Nathilda de Graaf

Programmaleider opleiding Bedrijfskunde
Buitenkant leslocatie Padualaan 101 in Utrecht

Interesse in de bachelormodule Digital Business?

Vragen over deze opleiding?