ICT Service Manager
De bachelorleergang ICT Service Manager bestaat uit de volgende vier modules:
- ICT Service Management
- Software Life Cycle Management
- Privacy, Law & Security
- Keuzemodule:
- Business Systems
- Projectmanagement
Online open avonden
Bezoek onze online open avonden tussen 29 januari en 7 februari. Wij staan klaar voor jou en je vragen.
Aanmelden
Zin om te beginnen met deze opleiding?
Handig om te weten
Aanmelddeadline | 2 weken voor startdata |
---|---|
Startmoment | September, november en februari |
Lesdata | De lessen vinden afwisselend plaats op vrijdag en zaterdag, samen met de hbo-bachelorstudenten. Elke module kent vier of vijf lesdagen. |
Studie-investering | 20 uur per week (inclusief colleges) |
Kosten |
€ 9950 (vrij van btw) Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten. |
Deelnemers | Geen minimum en maximum aantal deelnemers |
Locatie | Utrecht Science Park |
Diploma | Certificaat met de studiepunten (60 punten) |
Opleidingsinhoud
De bachelorleergang ICT Service Manager is een deeltijdopleiding voor de professional die zich bezighoudt met kwaliteitseisen en afspraken over kritische prestatie-indicatoren. Deze indicatoren levert een ICT-organisatie aan interne en externe klanten op zowel strategisch als operationeel niveau. Centraal staat de vraag welke dienst of welk product tegen welke voorwaarden wordt geleverd.
De bachelorleergang ICT Service Manager bestaat uit de volgende vier modules:
- ICT Service Management
- Software Life Cycle Management
- Privacy, Law & Security
- Keuzemodule:
- Business Systems
- Projectmanagement
Modules
Deze module behandelt de essentiële aspecten van software-ontwikkeling en -beheer volgens de ITIL 2011 fasen van de levenscyclus van een service:
- service strategy
- service design
- service transition
- service operation
Per fase kijk je naar factoren die het verschil maken tussen de inzet van software als product of software die als basis dient voor een serviceverlening die toegevoegde waarde biedt voor de klant.
De module Business Systems geeft inzicht in de wijze waarop bedrijven software-applicaties inzetten om hun bedrijfsvoering te ondersteunen. Speerpunten zijn hierbij de financieel logistieke applicaties. Je maakt een analyse van de belangrijkste eisen van de organisatie en de aanbieders en doet op basis daarvan een voorstel over de aanschaf van een pakket. Daarbij geef je ook advies over de aanpak van de implementatie.
In de ICT-wereld zijn weinig IT-projecten geheel succesvol. Vaak worden dezelfde fouten gemaakt, worden geen standaard projectmanagementprocessen gevolgd en beschikt men niet over de juiste medewerkers. Gebrekkige planning en slechte communicatie speelt hierbij een grote rol. In deze module de structuur van een goede planning toe te passen, krijg je inzicht in de belangen van de diverse stakeholders en maak je kennis met de meest actuele methodieken om een project tot een goed einde te brengen.
De klassikale lessen vinden afwisselend plaats op vrijdagmiddag/avond en zaterdag. Daarnaast werk je samen met mededeelnemers aan opdrachten. Elke module sluit je af met een schriftelijke toets en een assessment.
Je kunt een verbeter- en implementatieplan voor één of meerdere service- en beheerprocessen in de context van een ICT- of informatiemanagementomgeving opstellen. Hierbij onderzoek en analyseer je het proces en de infrastructuur volgens een standaardmethode en breng je op basis van de knelpunten en oorzaak- en gevolgrelaties een passend advies uit. Daarnaast kun je een verbeterplan opstellen voor een organisatie voor het inkopen of ontwikkelen van een nieuwe ICT-applicatie. Om tot het advies te komen onderzoek, analyseer en evalueer je de organisatie op strategisch, tactisch en operationeel niveau.
Toelating
Om de bachelorleergang ICT Service Manager te kunnen volgen, heb je minimaal een havo-/mbo-4 diploma en relevante werkervaring nodig. Toelating vindt plaats na een intakegesprek.
Docenten
De docenten van de bachelorleergang ICT Service Manager werken allemaal in de praktijk. Daardoor kunnen ze zich goed inleven in de situaties waar jij dagelijks mee te maken hebt.
Na deze opleiding
Na de bachelorleergang ICT Service Manager beschik je over de kennis en vaardigheden om op professionele wijze de vertaalslag tussen ICT en gebruiker te maken. Wil je na de leergang verder studeren? Stroom dan in bij de bachelor HBO-ICT.
Tijdens de leergang wordt gewerkt aan de volgende competenties: Creatief problemen oplossen, Onderzoek doen, Communicatie en Ethiek.
De opleiding maakt deel uit van de NVAO geaccrediteerde bacheloropleiding HBO-ICT van de HU. Ben je na deze leergang nog niet uitgeleerd? Dan kun je zonder vertraging doorstromen in de bacheloropleiding. Neem voor meer informatie contact op met de programmaleider.
Overige informatie
De bachelorleergang ICT Service Manager kost € 9950,- vrij van btw.
Lessen worden gecombineerd met de bachelor hbo opleiding. Een klas bestaat uit ongeveer 25 studenten.
In de opleiding zijn theorie en praktijk direct aan elkaar gekoppeld. Dit maakt de studie bijzonder effectief en levert voordelen op voor jou en je organisatie. Wel is een relevante werkplek vereist om de wisselwerking te creëren tussen het opdoen van kennis en delen van praktijkervaringen.
Waarom ICT Consultant bij de HU?
-
Blijf gefocust door modulair onderwijs
Hogeschool Utrecht werkt volgens een modulair model. Door het modulaire karakter verdiep je je gedurende 10 weken in één thema waardoor je goed gefocust blijft.
-
Stroom door naar de degree-opleiding
Wil je na het volgen van deze leergang verder studeren? Dan kun je doorstromen naar de bachelor HBO-ICT
-
Volg praktijkgericht onderwijs
Jouw ervaringen zijn input voor de lessen die je volgt. En wat je leert, past je meteen toe in je werk.