HBO-ICT Business IT & Management (BIM)
De opleiding hbo-ict Business IT & Management (BIM) is dé bacheloropleiding voor jou als je toe bent aan een nieuwe uitdaging als bijvoorbeeld IT-consultant, IT- organisatieadviseur, informatieanalist of procesanalist.
De hbo-ict Business IT & Management (BIM) leidt jou op tot de ultieme bruggenbouwer tussen bedrijfsstrategie, ICT en werknemers. Je leert bedrijfsprocessen en informatiesystemen verbeteren met innovatieve ICT-producten, werkprocessen ontwerpen en implementeren én je leert de informatievoorziening in een organisatie in te voeren en te beheren.
Het is ook mogelijk om de opleiding in losse modules te volgen.
Vraag persoonlijk advies
Heb je een vraag? Neem contact op met Hetty Veenstra of Josja Mulder en vul hiervoor het formulier in. We helpen je graag verder!
Vul formulier inHandig om te weten
Aanmelddeadline | t/m 31 augustus en t/m 31 december |
---|---|
Startmoment | september en februari |
Lesdata | De lessen vinden om de week plaats, afwisselend op vrijdag (13.00-19.30 uur) en zaterdag (10.00-16.30 uur) |
Studie-investering | Circa 15-20 uur per week |
Collegegeld | € 2530 (vrij van btw) |
Dit is het minimale collegegeldtarief per jaar. Bereken welk tarief voor jou geldt.
Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten. |
|
Locatie | Heidelberglaan 15 Utrecht |
Diploma | Bachelor of Science (BSc) |
Toelating | Bekijk de toelatingseisen |
Croho-naam | B HBO-ICT |
Croho-code | 30020 |
Brug tussen ICT, het bedrijfsleven en werknemers
Je leert bedrijfsprocessen en informatiesystemen te verbeteren door innovatieve ICT-producten toe te passen. Daarvoor krijg je een hoop theoretische kennis over bedrijfskunde, informatiemanagement en business intelligence.
Jij bent een aanwinst voor bedrijven
Als ICT’er ben je overal in trek. Technologie staat nooit stil en na deze studie ben je daarop voorbereid. Je kunt aan de slag als IT-consultant, IT-organisatieadviseur, informatieanalist of procesanalist.
Online open avonden
Bezoek onze online open avonden tussen 29 januari en 7 februari. Wij staan klaar voor jou en je vragen.
Kennismaken op locatie
Wil je ons graag persoonlijk ontmoeten? Kom naar de studiekeuze-events op locatie!
Je persoonlijke leerroute
Bij Hogeschool Utrecht studeer je flexibel. Samen met je studieadviseur bepaal je je eigen studietempo, de volgorde van modules en je toetsmomenten. Zo kun je je studie afstemmen op je werk- en privésituatie en kennisniveau.
Wat kost een hbo-opleiding?
Ben je benieuwd naar de kosten voor de opleiding hbo-ict Business IT & Management (BIM)? In de collegegeldmeter bereken je eenvoudig hoeveel collegegeld je betaalt. Voor boeken en andere lesmaterialen ben je elk jaar ongeveer € 500 kwijt voor boeken en tot € 800 voor een laptop.
Waarom BIM studeren bij de HU?
-
Afgestemd op de praktijk
Het onderwijs is praktijk- en competentiegericht en altijd gericht op de werkende professional. Je past de theorie direct toe in je eigen werkpraktijk.
-
Bepaal je eigen leerroute
Door de flexibele opbouw kun jij je eigen tempo bepalen. Samen met een coach stel je een passend plan op.
-
De docenten
De lessen worden verzorgd door docenten uit de werkpraktijk, waarbij de actualiteit gelijk verwerkt wordt in het lesmateriaal.
"Ik herken veel in de studenten aan wie ik les mag geven."
Peter KersZowel docent als student in deeltijd
De opleiding HBO-ICT in deeltijd van Hogeschool Utrecht is modulair opgebouwd. De docenten die de colleges verzorgen zijn professionals uit het werkveld. Een van hen is Peter Kers, Senior Service Manager bij Ventus. Peter is al acht jaar verbonden aan de opleiding en is zeer geliefd bij zijn studenten. Met passie verzorgt hij de module ICT Servicemanager. Peter is zelf ook student: binnenkort rondt hij zijn opleiding in deeltijd af: De Master of Informatics (MSc). Hoogste tijd voor een gesprek met Peter over deze bijzondere combinatie van werken, lesgeven en studeren.
Peter vertelt: “Ik herken veel in de studenten aan wie ik les mag geven. Het zijn veelal mensen die na hun middelbare schoolopleiding zijn gestart met werken en die later de behoefte voelen om zich door te ontwikkelen. Dat heb ik zelf ook gedaan: Nadat ik bij het Korps Mariniers was begonnen, kwam de automatisering in opkomst. In de avonduren heb ik mijn hbo-opleiding gevolgd. Dat gaf mij meer kansen op de arbeidsmarkt. Vervolgens ben ik via het verzekeringswezen en een gemeente bij een groot IT bedrijf beland als consultant. In die tijd ben ik ook trainingen gaan geven aan studenten van de HU (Hogeschool Utrecht).”
Peter scoort enorm hoog bij zijn studenten: Een 9,8. Kijkt hij nu ook kritischer naar de docenten die de lessen verzorgen aan de masteropleiding waar hij op dit moment studeert?
“Nee hoor. Het is wel goed om te ervaren welk effect een bepaalde didactiek heeft op mij en mijn mede masterstudenten. Zo kan ik mijzelf als docent bij de deeltijd bacheloropleiding weer verbeteren. Vaak word ik ook bevestigd in wat ik zelf doe in mijn lessen”.
Voor alle deeltijdstudenten, zowel in de bachelor en in de master, is interactie een belangrijk onderdeel van de didactiek. Zowel de docenten als de studenten hebben een relevante baan waardoor er veel met elkaar wordt gespard. Mensen hebben verschillende achtergronden bij verschillende bedrijven. Zij verbreden zo samen je horizon. “Nu we op afstand lesgeven, is dat wel iets lastiger. Tijdens een online les is de interactie wel te organiseren maar in de pauzes, op locatie, vinden ook vaak nog de discussies plaats. Dat missen we nu".
Wat vind je leuk aan het lesgeven?
“Op het moment dat ik ben gaan lesgeven kreeg ik vanuit Hogeschool Utrecht een beschrijving aangereikt met hoe de module er ongeveer uit zou moeten zien. Bij de uitvoering bleek dat ik daar veel vrijheid in heb kunnen nemen en daarmee een volwaardige module Servicemanagement heb mogen ontwikkelen. Dat ik iets kan betekenen in de ontwikkeling van de student en dat ik ze met een andere blik leer kijken, geeft mij de meeste voldoening. Dat ik ze kan laten zien dat servicemanagement nog steeds bestaat: Bedrijven zijn in beweging en hoe beheers je dan de veranderingen? Tegenwoordig worden er andere etiketjes op servicemanagement geplakt, maar het is er nog wel degelijk. Het is ook voor mij zeer interessant om van mijn studenten te horen hoe servicemanagement binnen hun bedrijf geïmplementeerd is. Ook dat neem ik mee, voor mezelf en om de module door te ontwikkelen.”
De kracht van de deeltijdopleidingen HBO-ICT is voor Peter het feit dat de studenten de theorie direct toepassen binnen de eigen werkpraktijk. Daarmee wordt het voor de student en zijn/haar werkgever heel herkenbaar. Het mooie is dat de studenten breed opgeleid worden. Zij leren wat zij wel en niet leuk vinden en kunnen zich verder verdiepen. “Wat past nou bij mij? Applicatiebeheer, informatiemanagement, servicemanagement, etc.?”
Daarmee is de opleiding ook heel geschikt als omscholingstraject (ICT Omscholing). Studenten hoeven niet perse werkzaam te zijn binnen de ICT, met de juiste instelling en positiviteit is het vaak binnen diverse werkkringen mogelijk om de opleiding succesvol af te ronden. Daarnaast bouwen studenten automatisch een netwerk op in de ICT-branche met de medestudenten en docenten.
Een mooi voorbeeld daarvan betreft Marlies Schram: Een van de studenten zonder ICT-achtergrond. Bij Schiphol, de werkgever van Peter destijds, kwam een vacature beschikbaar van junior servicemanager. Peter schatte in dat Marlies geschikt zou zijn voor deze baan en bracht beiden samen. Bij Schiphol heeft Marlies het vak verder geleerd. Bij het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen lukte dit opnieuw en werkt nu Elske Hogenelst, in de functie van functioneel beheerder, ook een van de studenten HBO-ICT.
Sezer Albayrak over hoe bij BIM alle puzzelstukken op hun plaats vielen
Sezer Albayrak is al langere tijd werkzaam binnen de ICT. Toen er geen mogelijkheden meer waren om te groeien, besloot hij toe te geven aan een verlangen dat al langer knaagde: starten met een hbo-opleiding. Sezer koos voor de HU en volgde in vier jaar – naast een privé en professioneel leven – de opleiding Business IT en Management. "Pittig maar leerzaam!"
ICT is bij uitstek een omgeving waar je kunt blíjven leren. Dit deed Sezer Albayrak dan ook bij zijn diverse werkgevers wat hem uiteindelijk verschillende certificaten opleverden. “Het voelde goed om mezelf te ontwikkelen”, geeft Sezer aan. “Maar érgens knaagde nog altijd het gevoel dat ik héél graag een HBO opleiding wilde volgen. Gewoon om een heleboel meer theoretische bagage te hebben en op basis hiervan verder te kunnen groeien.”
Kiezen voor de HU
Gezegend met toestemming vanuit zijn werkgever ging Sezer op zoek naar een geschikt opleidingsinstituut. “Om een lang verhaal kort te maken: ik kwam bij de HU uit, omdat ze precies de opleiding aanboden die bij mijn wensen paste maar ook omdat hier klassikaal les wordt gegeven. Daar had ik behoefte aan. Sparren met andere studenten, contact maken.”
Met de keuze voor Business IT en Management startte voor Sezer vier pittige jaren, maar wel met inhoud. “Je studeert naast je werk én je privéleven waarin ook nog eens een dochtertje werd geboren. Soms waren de deadlines pittig, maar uiteindelijk heb ik het in de vier jaar gewoon gered. Met dank overigens aan de flexibiliteit van de HU. Ik besloot namelijk pas tot inschrijven nadat het jaar eigenlijk al was begonnen. Ik kreeg toen de kans om een module later in te stromen en de gemiste module ernaast alsnog af te ronden. Hiermee kon ik uiteindelijk de opleiding gewoon op het gewenste tijdstip afsluiten.”
Conform verwachting
Of de opleiding hem heeft gebracht wat hij verwachtte? “Zeker! Gedurende vier jaar behandel je uiteenlopende thema’s. Van harde IT theorie tot de softskills. Gedurende deze blokken vielen steeds meer puzzelstukjes op hun plek. Situaties die ik eerder in de praktijk had meegemaakt, kon ik opeens plaatsen in het geheel. Maar ook op persoonlijk vlak ben ik op een hoger niveau gekomen. Want ja, ook de softskills zijn voor een IT-er belangrijk. Hoe ga je een gesprek aan, hoe reageer je tijdens vergaderingen op voorstellen die je niet aanstaan? Je wordt gevraagd om na te denken over wie je bent en wie je wilt zijn waardoor ik bepaalde situaties nu anders benader.”
Een opleiding met impact
Met deze nieuwe, extra bagage stóómt Sezer letterlijk door bij zijn huidige werkgever Nationaal Groenfonds. Een bedrijf dat startups en scale-ups met een goed ‘groen plan’ financieel helpt om hun idee op te schalen en in de markt te zetten. “Kort gezegd was ik hier in het begin verantwoordelijk voor goed lopende ICT processen. Hierbij lag een stevige focus op continuïteit en cyberveiligheid”, geeft Sezer aan. “Toen ik in mijn laatste jaar van de opleiding zat, ben ik gelijktijdig ingewerkt in de functie die ik daarna van mijn voorganger heb overgenomen. Een kans waarvoor ik mijn werkgever echt dankbaar ben. Het MT heeft het vertrouwen in mij uitgesproken dat ik van IT coördinator kon doorgroeien naar IT manager. Een nieuwe functie met meer verantwoordelijkheid waarin ik me nu eerst volop ga vastbijten. Ik heb daarvoor minimaal een jaar uitgetrokken. Daarna kijk ik of ik eventueel nog wil verder studeren. Maar dan in elk geval ook iets waar ik iets aan heb. Niet studeren om het studeren.”