De rol van de interne begeleider (ib'er) is sterk in beweging en ontwikkelt zich richting de intern begeleider als kwaliteitscoördinator. Dit betekent dat de interne begeleider zich richt op de kwaliteit van zowel de basisondersteuning als de extra ondersteuning binnen de school. Je speelt een cruciale rol in het, samen met je collega’s en externe partners, realiseren van passend en inclusief onderwijs.

Een goede ondersteuningsstructuur is daarbij onmisbaar. Daarnaast ben je vanuit je rol als kwaliteitscoördinator ook steeds meer medeverantwoordelijk voor de kwaliteit van leren en de verbetercultuur binnen de school. Hoe neem je je collega’s mee in deze ontwikkelingen?

In deze basisopleiding nemen de docenten je mee in de belangrijkste thema’s. De opdrachten zijn praktijkgericht zodat je de opgedane kennis snel in kunt zetten binnen jouw eigen organisatie. Na de opleiding heb je voldoende handvatten om je rol als intern begeleider en/of kwaliteitscoördinator in te vullen.

Aanmelden

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Handig om te weten

Aanmelddeadline 2 weken voor startdatum
Startmoment September of oktober 2024
Lesdata Hybride: deels online en deels in Amsterdam (NOG PLEK): 4 okt, 8 nov, 6 dec '24, 17 jan, 14 feb, 14 maa, 11 apr, 9 mei, 23 mei en 27 jun '25 van 9.30 uur – 16.00 uur

Utrecht (VOL): 10 sep, 1 en 22 okt, 19 nov, 10 dec '24, 14 jan, 4 feb, 4 en 25 maa en 13 mei '25 van 9.30 – 16.00 uur

Amsterdam (VOL): 20 sep, 11 okt, 8 en 29 nov '24, 10 en 31 jan, 7 en 28 maa, 9 mei en 13 jun '25 van 9.30 – 16.00 uur

Online (VOL): 27 sep, 18 okt, 22 nov, 13 dec '24, 17 jan, 7 feb, 21 maa, 11 apr, 9 mei en 20 jun '25 van 9.30 – 16.00 uur
Studie-investering Totale studie-investering van 220 uur
Kosten

€ 2425 (vrij van btw)

Deelnemers 20
Locatie Amsterdam, Utrecht, Online
Diploma Certificaat met de studie-investering (220 uur)

Opleidingsinhoud

Wil je als intern begeleider en/of kwaliteitscoördinator aan de slag? Met deze leergang vergroot je je expertise.
Hieronder kunt u meer lezen over het programma en de onderwijsvorm.

Tijdens deze leergang komen in tien bijeenkomsten de diverse aspecten van interne begeleiding/kwaliteitscoördinator aan bod. Als uitgangspunt wordt gebruik gemaakt van de beroepsstandaard  van het LBBO, ‘De beroepsstandaard voor de intern begeleider als kwaliteitscoördinator’ (2023).

Bijeenkomst 1 - Inleiding en de rollen van intern begeleider als kwaliteitscoördinator

De taakinvulling van de intern begeleider is in beweging. Steeds vaker wordt er gesproken over de intern begeleider als kwaliteitscoördinator. In de eerste bijeenkomst kijken we naar de kaders waarbinnen je werkzaam bent, waaronder passend en inclusief onderwijs, en verken je de beroepsstandaard met de drie rollen, het competentieprofiel en de beroepscode voor de intern begeleider (als kwaliteitscoördinator). In deze bijeenkomst maak je ook kennis met je leerteam, leerteambegeleider en krijg je informatie over de werkwijze en de opdrachten binnen de opleiding.

Bijeenkomst 2 - Taken en functies

In deze tweede bijeenkomst onderzoeken we de drie rollen van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator nader, waarbij je een inschatting maakt van je beginsituatie. We bekijken op welke wijze je vanuit een sleutelpositie een sterke bijdrage levert aan het realiseren van een goede onderwijskwaliteit (voor leerkracht en leerlingen) en vertalen dit naar wat dit betekent voor de invulling van je dagelijks werk.
Aan het einde van de dag reflecteer je op je bevindingen en eigen competenties en komt daarbij tot een voor jou en de organisatie aanvaardbaar en gewenst toekomstgericht takenpakket en persoonlijke doelen.

Bijeenkomst 3 - Communicatie I

In de twee voorgaande bijeenkomsten heb je een beeld gekregen van taken en functies. In bijeenkomst 3 verken je nu vanuit je rol als communicator (iemand die begeleidt en coacht) je interpersoonlijke competentie.  In deze bijeenkomst staan we stil bij het effect van jouw communicatie op de ander door je eigen stijl van communiceren te onderzoeken. Op basis hiervan wordt gereflecteerd op effecten die in de verschillende omstandigheden optreden. Het vormt een belangrijk aspect in het professioneel kunnen communiceren met leerlingen, ouders en teamleden. Kennis over de aspecten van communicatie wordt verbonden aan deze dagelijkse praktijkvoorbeelden.

Bijeenkomst 4 - Begeleiding & coaching

In bijeenkomst 4 verdiep je je verder in de rol als communicator binnen je organisatie, maar nu met de focus op vaardigheden die waardevol zijn bij het werken met collega’s in de dagelijkse praktijk. We werken vanuit een basis die bij communicatie 1 al is gelegd. We maken daarbij gebruik van coachingstechnieken of coachende vaardigheden om gesprekken meer diepgang te geven en efficiënter te laten verlopen. De kern van de begeleiding is: de ander in beweging krijgen en de verantwoordelijkheid leggen waar die hoort.
Het wordt een dag waarin je zelf gaat coachen of via allerlei opdrachten anderen ook aan het werk kan zien. We gaan je eigen vaardigheden in kaart brengen en aan het eind van de dag heb je zicht op eigen kwaliteiten en ontwikkelpunten waar het coaching betreft. Kortom een intensieve dag waarin het opdoen van ervaringen op het gebied van coaching centraal staan.

Bijeenkomst 5 - Data-verzameling en -analyse

In bijeenkomst 5 werk je gericht aan de rol van trendanalist. Data vormen een belangrijke bron voor het formuleren van ambities van een school. Als trendanalist lever je hier belangrijke input voor. In dit proces van kwaliteitsverbetering kan gebruik worden gemaakt van het nieuwe onderwijsresultatenmodel van de Onderwijsinspectie. Dit model is gebaseerd op de referentieniveaus voor lezen, taalverzorging en rekenen en houdt rekening met de leerling populatie van een school. Met behulp van dit model is te zien hoe de resultaten van de leerlingen op jouw school zich verhouden tot de resultaten van de leerlingen op vergelijkbare scholen. In deze bijeenkomst gaan we in op theoretische achtergronden. Als je beschikt over schoolspecifieke gegevens (zie bijvoorbeeld: www.vensters.nl) kun je aan de slag met data van je eigen school.

Bijeenkomst 6 - Handelingsgericht Werken (HGW)

In bijeenkomst 6 werk je gericht aan de invulling van jouw rol als ondersteunings/zorgregisseur, waarin je met leraren werkt aan de ondersteuning van leerlingen. De uitgangspunten van handelingsgericht vormen hierbij steeds je vertrekpunt. Tijdens de bijeenkomst verken je de plaats die handelingsgericht werken inneemt binnen jouw school en waar mogelijke verbeterpunten liggen. Je beschouwt je eigen rol als ondersteuningsregisseur van leraren en brengt persoonlijke sterktes en ontwikkelpunten in kaart en reflecteert hierop.

Bijeenkomst 7 - Verandermanagement

In bijeenkomst 7 werk je vooral aan de rol van visievertaler, trendanalist en ontwikkelcoördinator. Je baseert je hierbij op de kennis die je hebt verworven in de voorgaande bijeenkomsten. In de vorige bijeenkomst heb je verbeterpunten op het gebied van handelingsgericht werken aangedragen. In deze bijeenkomst onderzoek je met het model van Knoster en Kotter hoe je een verandering succesvol en stapsgewijs kan vormgeven. We bespreken ook op welke wijze jouw communicatie en begeleiding daartoe bijdraagt.

Bijeenkomst 8 - Communicatie II

In bijeenkomst 8 richt je je vanuit je interpersoonlijke competentie op gesprekken om samenwerking te bevorderen.
Communicatie en afstemming 2 is een vervolg op Communicatie en afstemming 1 waarbij je op basis van de vorige bijeenkomst, een analyse hebt gemaakt van je eigen communicatiestijl. Het leren van en met elkaar staat centraal in het geven van feedback op de gevoerde gesprekken die tussen Communicatie 1 en 2 hebben plaatsgevonden. Theorie over communicatie principes in de organisatie en methodieken worden gekoppeld aan deze gesprekken waarbij je als ib’er/kc’er vanuit je taak om samenwerking te bevorderen zowel leerkrachten, leerlingen als ook het team daarin kan begeleiden.

Bijeenkomst 9 - Sociaal emotionele ontwikkeling

In deze bijeenkomst leer je in je rol als ontwikkelcoördinator wat de ondersteuningsbehoeften van leerlingen zijn in relatie tot de sociaal emotionele ontwikkeling en het zorgdragen voor een veilig pedagogisch klimaat.  Het is van belang dat je vanuit je rol de signalen herkent van belemmeringen in de sociaal emotionele ontwikkeling. Er wordt onderscheid gemaakt tussen een normale verlopende en een problematisch sociaal emotionele ontwikkeling. Dit om te weten hoe en welke interventies tijdig kunnen worden ingezet en welke methodes voor sociaal emotioneel leren daarbij aansluiten.

Bijeenkomst 10 - Afronding/portfolio presentaties

In de laatste afrondende bijeenkomst presenteer je in ‘ten minutes of fame’ je eigen leerreis. In je presentatie maak je een verbinding met minimaal twee onderwerpen of praktijkopdrachten waar je tijdens deze Post-HBO-opleiding mee bezig bent geweest.
Dit vanuit de vragen: Wat heeft deze opleiding nu concreet betekend binnen mijn werk of binnen mijn school? Hoe draagt dit bij tot het realiseren van mijn ideale school?

De leergang maakt gebruik van blended learning. Dat betekent dat we naast interactieve colleges en lesmateriaal ook gebruikmaken van een digitale leeromgeving binnen teams. Activerende werkvormen en een aantal praktijkopdrachten zorgen samen voor een directe link met jouw dagelijkse praktijk.
Binnen de opleiding werken we met leerteams; deze fungeren als een klein netwerk binnen de grotere groep.

Je volgt één lesdag per drie weken. Daarnaast ben je per week ongeveer acht uur kwijt aan zelfstudie en oefening in eigen praktijk.
Voor de opdrachten is het noodzakelijk dat de cursist in de gelegenheid is deze opdrachten binnen een school te kunnen uitvoeren. Deze leergang kan gezien worden als een basisopleiding interne begeleider.

De Post-hbo leergang Intern Begeleider/Kwaliteitscoördinator biedt je verschillende tools en inzichten om dit werk goed te kunnen doen.

Aan de hand van verschillende themadagen leer je wat het werk van een ib'er/kc'er inhoudt. Je leert hoe je collega's kunt begeleiden en coachen in hun pedagogisch en didactisch handelen, je leert meedenken over schoolontwikkeling en je houdt je bezig met diverse vormen van samenwerken, zowel binnen als buiten de school. Hiernaast ga je dieper in op systeemdenken en het instrumentarium van de ib'er/kc'er.

Toelating

Je hebt minimaal een hbo-diploma.

Docenten

Deze post-hbo leergang wordt gegeven door experts op het gebied van begeleiden in het onderwijs.

Na deze opleiding

Na deze post-hbo leergang ontvang je een post-hbo-certificaat van Hogeschool Utrecht. Je beschikt over alle expertise die je nodig hebt om als ib'er/kc'er aan de slag te gaan binnen je school. Heb je na deze opleiding de smaak te pakken en wil je verder studeren? Denk dan eens aan de Master Educational Needs.

Met deze post-hbo leergang specialiseer je jezelf op het gebied van het begeleiden van leerlingen én van collega's. Op basis hiervan kun je binnen je eigen school als IB’er aan de slag, een bijdrage leveren aan de zorgstructuur van je eigen school of collega’s begeleiden.

Wil je je na deze leergang verder verdiepen en jezelf ontwikkelen? Denk dan eens aan de Master Educational Needs, of een van de andere (educatieve) masters van Hogeschool Utrecht.

Overige informatie

De post-hbo leergang: Intern Begeleider - Kwaliteitscoördinator kost € 2425, vrij van btw.

De leergang is praktijkgericht. Tijdens de bijeenkomsten krijg je de meest actuele en bewezen effectieve methoden aangereikt. Deze kun je direct gebruiken in je werk.

Waarom de post-hbo leergang Intern Begeleider - Kwaliteitscoördinator bij de HU?

  • Een methode-onafhankelijke aanpak

    Wij zoomen in op de basis van het leren en gedrag van kinderen. Dit geeft inzicht in onderliggende problemen en mogelijke aanpak.

  • Kies een praktijkgerichte opleiding

    De inzichten en kennis die je tijdens de leergang opdoet, kun je meteen in je werk gebruiken.

  • Combineer studie, werk en privé

    Door de innovatieve blended learning-omgeving kun je je studie goed inpassen in je drukke leven.

Interieur gebouw Hogeschool Utrecht Padualaan 99, bibliotheek

Interesse in Intern Begeleider - Kwaliteitscoördinator?

Vragen over de opleiding?