Leidinggeven: lerend innoveren

In deze module verdiep je je in de onderwerpen: Schoolcultuur en schoolstructuur, veranderingsprocessen, het omgaan met weerstanden en kiezen en toepassen van interventies. In de onderwijs-werkomgeving zijn zowel bestuur als leidinggevende en leraar betrokken in een continu proces van innoveren. Innovaties, groot en klein, volgen elkaar snel op, de tijds- en werkdruk lijkt alleen maar toe te nemen, vaak spelen er verschillende innovatietrajecten tegelijkertijd. Taken van schoolleiders en leraren veranderen bovendien sneller door nieuwe inzichten (gepersonaliseerd onderwijs), beleidswijzigingen (passend onderwijs) en technologische ontwikkelingen (gebruik tablets en smartphones).

De onderwerpen in deze module zijn divers. Zo wordt er aandacht besteed aan de schoolstructuur, maar ook aan de schoolcultuur met haar ‘eigen aardigheden’. Een belangrijk onderdeel is het leren omgaan met weerstanden tijdens veranderings- processen. Je verwerft kennis van veranderingsprocessen en het toepassen en uitvoeren ervan. Veranderingsprocessen kenmerken zich enerzijds doordat een lineair proces wordt doorlopen en anderzijds doordat het een cyclisch proces is (zoals bijvoorbeeld in de PDCA-cirkel). Onderwijsinnovaties kunnen vastlopen wanneer het de leidinggevenden ontbreekt aan kennis van veranderingsprocessen en transformaties, gewenste interventies en het inschatten van de weerstand of mate van betrokkenheid van de teamleden. Aansluitend bij de aanbevolen veranderliteratuur word je uitgedaagd om de relevante verandertheorie op te nemen in de voorgenomen veranderingen en geschikt te maken voor implementatie in de eigen schoolpraktijk.

Handig om te weten

Startmoment 14 september 2024 (Utrecht) en 8 februari 2025 (online)
Lesdata September 2024 (Utrecht): 14 en 28 september en 12 oktober
Februari 2025 (online): 8 februari en 8 en 22 maart

Alle lessen zijn van 10.00 - 16.00 uur
Studie-investering De totale studiebelasting is 140 uur (inclusief colleges)
Kosten

€ 690 (vrij van btw)

Deelnemers 15-25
Locatie Online
Diploma Certificaat met de studie-investering (140 uur)

Opleidingsinhoud

In deze module verdiept u zich in de onderwerpen: Schoolcultuur en school-structuur, veranderings-processen, het omgaan met weerstanden en kiezen en toepassen van interventies. In de onderwijs-werkomgeving zijn zowel bestuur als leidinggevende en leerkracht betrokken in een continu proces van innoveren. Innovaties, groot en klein, volgen elkaar snel op, de tijds- en werkdruk lijkt alleen maar toe te nemen, vaak spelen er verschillende innovatietrajecten tegelijkertijd. Taken van schoolleiders en leraren veranderen bovendien sneller door nieuwe inzichten (gepersonaliseerd onderwijs), beleidswijzigingen (passend onderwijs) en technologische ontwikkelingen (gebruik tablets en smartphones).

Het programma bestaat uit 3 lesdagen. Daarnaast ga je zelf aan de slag met zelfstudie en opdrachten.

De module wordt blended gegeven. Blended learning is een didactisch concept dat leren in de klas, op de werkplek, in leerteams, individueel en digitaal combineert. De digitale leeromgeving is de belangrijkste tool, waar veel cursussen juist draaien om klassikale lessen. Zo kun je veel flexibeler onderwijs volgen.

De student:

  • toont aan te innoveren vanuit een visie;
  • construeert kennis met betrekking tot succesvol en duurzaam innoveren en zet deze kennis wendbaar in;
  • analyseert en waardeert de dynamiek in uw eigen beroepspraktijk m.b.t. innoveren;
  • geeft vorm en inhoud aan een ontwerp t.b.v. een succesvolle implementatie, op alle niveaus;
  • onderbouwt het blijvende en duurzame karakter van de innovatie.

toelating

De mastermodule Leidinggeven: lerend innoveren is bedoeld voor onderwijs- professionals in het primair onderwijs, speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs en mbo. Je kunt deze opleiding volgen als je een bachelordiploma hebt.

docenten

De docenten van het Seminarium voor Orthopedagogiek combineren specialistische theoretische kennis met praktische werkervaring. Hierdoor sluit de cursus goed aan op de dagelijkse praktijk van de deelnemers. De kennis die ze aanreiken is actueel, state-of-the-art en evidence-based.

Na deze opleiding

Wanneer je de mastermodule Leidinggeven: lerend innoveren succesvol hebt afgerond, ontvang je een certificaat van Hogeschool Utrecht. Wil je na deze module verder studeren? Kies dan voor een andere mastermodule, of ga voor de Master Educational Needs externe link .

Door het volgen van deze module verbreed je je competenties als docent, coach, IB’er, RT’er of studie(loopbaan)begeleider, decaan of mentor.

Heb je na deze module de smaak te pakken? Studeer dan verder voor je mastertitel, bijvoorbeeld met de Master Educational Needs in deeltijd. Deze opleiding is in nauwe samenwerking met de praktijk ontwikkeld.

Overige informatie

De mastermodule Leidinggeven: lerend innoveren kost € 690,- vrij van btw.

Wat je tijdens de lessen leert, kun je de volgende dag meteen toepassen in je werk.

Deze module maakt deel uit van een volledige masteropleiding. Bachelor- en mastermodules kun je los volgen of zelf stapelen tot een degree-opleiding. In het laatste geval tellen de studiepunten van deze module mee voor het behalen van een officieel diploma.

Waarom leidinggeven: lerend innoveren bij de HU?

  • Volg praktijkgericht onderwijs

    Jouw ervaringen zijn input voor de lessen die je volgt. En wat je leert, pas je meteen toe in je werk.

  • Vergroot je netwerk

    Je hebt veel contact met vakgenoten en docenten. Hierdoor bouw je aan een sterk netwerk.

  • Hoge studenttevredenheid

    De Nationale Studenten Enquête toont aan dat studenten zeer tevreden zijn over de mastermodules van de Master Educational Needs.

Certificering

De mastermodule Leidinggeven: lerend innoveren is onderdeel van de door het NVAO geaccrediteerde Master Educational Needs.

NVAO accredited programme logo

Interesse in de opleiding leidinggeven: lerend innoveren?