Leidinggeven: lerend innoveren
In de onderwijs-werkomgeving zijn zowel leidinggevenden als leraren betrokken in een continu proces van innoveren. Innovaties, groot en klein, volgen elkaar snel op. Taken van leraren veranderen door nieuwe onderwijskundige inzichten (zoals gepersonaliseerd onderwijs), beleidswijzigingen (passend onderwijs/ inclusief onderwijs) en technologische ontwikkelingen.
In deze module gaan we op zoek naar de elementen van een ‘innovatieve en lerende cultuur’. Je wordt uitgenodigd om de mate daarvan in jouw organisatie in kaart te brengen. Daarbij verwerf je kennis over onderwijs-innovatieprocessen en het ontwerpen en (bege)leiden ervan. Welke wetenschappelijke inzichten en ervaringen geven zicht op het ‘hoe’? Het inspireren en betrekken van teamleden is een belangrijk aspect hierbij. Een onderdeel hierbij is het leren omgaan met ervaren weerstanden tijdens veranderingsprocessen. Je wordt uitgedaagd om, onderbouwd door relevante verandertheorie, een eigen innovatie te ontwerpen en (deels) uit te voeren. Innoveren en leren zijn daarbij twee kanten van dezelfde medaille.
Handig om te weten
Startmoment | 14 september 2024 (online) en 8 februari 2025 (online) |
---|---|
Lesdata | September 2024 (online): 14 en 28 september en 12 oktober Februari 2025 (online): 8 februari en 8 en 22 maart Alle lessen zijn van 10.00 - 16.00 uur |
Studie-investering | 140 uur |
Kosten |
€ 775 (vrij van btw) |
Deelnemers | 15-25 |
Locatie | Online |
Diploma | Certificaat met de studie-investering (140 uur) |
Aanmelden
Zin om te beginnen met deze opleiding?
toelating
De mastermodule Leidinggeven: lerend innoveren is bedoeld voor onderwijs- professionals in het primair onderwijs, speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs en mbo. Je kunt deze opleiding volgen als je een bachelordiploma hebt.
Na deze module
Door het volgen van deze module verbreed je je competenties als docent, coach, IB’er, RT’er of studie(loopbaan)begeleider, decaan of mentor.
In het kader van de taak- en functiedifferentiatie binnen het onderwijs kan deze mastermodule ook een mooi opstapje zijn naar een nieuwe positie of rol binnen je eigen organisatie of bij een andere werkgever.
Heb je na deze module de smaak te pakken? Studeer dan verder, bijvoorbeeld met de Master Educational Needs. Deze opleiding is in nauwe samenwerking met de praktijk ontwikkeld.
Je kunt de cursus afronden met een toets. Als je voor deze toets een voldoende haalt, ontvang je een certificaat met de studie-investering (140 uur). Als je de cursus volgt zonder dat je deze afrondt met een toets kun je een bewijs van deelname (60 uur) ontvangen.
Waarom leidinggeven: lerend innoveren bij de HU?
-
Volg praktijkgericht onderwijs
Jouw ervaringen zijn input voor de lessen die je volgt. En wat je leert, pas je meteen toe in je werk.
-
Vergroot je netwerk
Je hebt veel contact met vakgenoten en docenten. Hierdoor bouw je aan een sterk netwerk.
-
Hoge studenttevredenheid
De Nationale Studenten Enquête toont aan dat studenten zeer tevreden zijn over de mastermodules van de Master Educational Needs.