De opleiding
Leraar Frans word je niet alleen door de theorie te bestuderen. Tijdens je opleiding ga je ook naar Frankrijk en/of andere Franstalige landen en loop je vanaf het eerste jaar stage.
Tijdens de deeltijdopleiding hbo leraar Frans tweedegraads staat leren in je eigen tempo en aan je eigen leerdoelen centraal. Er wordt gekeken naar je niveau en ervaring. Aan de hand daarvan bepaal je wat je nog moet bijleren. Je leert vooral in de praktijk, door lessituaties te oefenen met medestudenten en door voor de klas te staan.
Inhoud van de opleiding Leraar Frans tweedegraads
Vanaf het eerste jaar weet je meteen wat het is om leraar te zijn, want vanaf november ga je ook lesgeven in de praktijk. Pedagogiek en didactiek zijn dus heel belangrijk. Omdat je veel les krijgt in het Frans, gaat je beheersing van de taal met sprongen vooruit. Tijdens een verblijf in Frankrijk kun je je kennis van de Franse taal in de praktijk brengen en nieuwe culturele ervaringen opdoen.
Je gaat aan de slag met de Franse taalvaardigheid op het niveau dat bij je past. Samen met de begeleider wordt er een inschatting gemaakt. Naast taalvaardigheid (communication orale & communication écrite) werk je ook aan grammatica, fonetiek en taalkunde (fonctionnement de la langue). Vanzelfsprekend leer je ook veel over cultuur (le monde francophone), geschiedenis en literatuur (histoire et littérature).
Dit is de eerste module in de leerlijn pedagogisch handelen. Op je leerwerkplek krijg je als leraar dagelijks te maken met adolescenten. Een goed contact met je leerlingen is de basis voor lesgeven. Om contact te kunnen maken is het belangrijk dat je begrijpt hoe adolescenten zich ontwikkelen, welke rol opvoeding speelt bij die ontwikkeling, wat hen bezig houdt en waar hun interesses liggen, wat hen motiveert en hoe ze zich gedragen in groepen. Contact maken begint vaak al als de leerlingen binnenkomen in de ruimte waar jij lesgeeft. Hoe pak je de eerste kennismaking aan, hoe geef je invulling aan jouw rol als gastheer en pedagoog, hoe voer je kleine, informele gesprekjes met leerlingen en hoe stel je onzekere leerlingen op hun gemak?
Dit is de eerste module in de leerlijn vakdidactisch handelen van de Moderne Vreemde Talen (MVT): Duits, Engels, Frans, Spaans. Communicatie ligt aan de basis van deze leerlijn, want als leraar MVT help je jouw leerlingen communiceren in de doeltaal: gesprekjes voeren, lezen, luisteren en schrijven. In deze module leer je hoe je een communicatieve les ontwerpt en uitvoert. Hoe zorg jij ervoor dat de les aansluit bij de belevingswereld van jouw leerlingen? Welke activerende werkvormen zet jij in die aansluiten bij het niveau van jouw leerlingen? Hoe stimuleer jij jouw leerlingen bewust te worden van culturele gebruiken van het doeltaalland? Welk motiverende digitale leermiddelen zet jij in?
Je maakt in deze module ook kennis met verschillende type scholen en onderwijsvormen. Je gaat verkennen of het leraarschap bij je past door middel van stage of (praktijk)opdrachten. Je komt tevens in een leerteam waar je samenwerkt met medestudenten onder begeleiding van een leerteambegeleider.
Vanaf het tweede jaar verdiep je je nog meer in de Franse geschiedenis, literatuur en de Franstalige wereld. En natuurlijk wordt je Franse taalvaardigheid steeds beter. Je ontwikkelt je verder in de vakdidactiek en pedagogiek. Op je stageplaats werk je steeds vaker zelfstandiger en sta je meer dagen voor de klas en werk je aan opdrachten die jouw onderwijs beter maken.
Wil je een losse module volgen?
Ben je al leraar of wil je herintreden? Als je al een lerarenbevoegdheid hebt, kun je ervoor kiezen om één of meerdere bachelormodules te volgen om je kennis te verdiepen of weer op te frissen. De meeste van deze modules kunnen we ook incompany verzorgen.
Verantwoordelijk burgerschap is niet vanzelfsprekend. Daarom moet er in het onderwijs aandacht zijn voor vorming, kennis en emancipatie. In deze module verdiep je je in de achterliggende concepten en maak je een eigen lessenserie.
Meer weten? Neem contact op met ons.
Tijdens deze cursus is er aandacht voor mediawijsheid, digitale toetsing, de inzet van video, flip the classroom, digiborden en digitale didactiek. Bij elk onderwerp kijk je hoe je ICT kunt inzetten om je leerdoelen te behalen.
Meer weten? Neem contact op met ons.
Als leraar maak je (bijna) dagelijks ethische afwegingen bij je beroepsmatig handelen. In deze module onderzoek je aan de hand van thema’s welke ethische vragen je tegenkomt en hoe je ethisch verantwoord kunt handelen.
Meer weten? Neem contact op met ons.
In deze module leggen we de basis van gamedidactiek. Je kijkt naar verschillende educatieve games en hoe je ze kunt inzetten in een onderwijssituatie. Ook leer je hoe je de leereffecten kunt toetsen.
Meer weten? Neem contact op met ons.
Tijdens deze cursus komen verschillende aspecten van groepsdynamica aan bod; denk aan het aanzetten tot zelfreflectie en zelfsturing, het toepassen van interventies in een groep en een goede conflicthantering.
Meer weten? Neem contact op met ons.
Leraren in het vo hebben vaak ook een taak als mentor. In deze cursus leer je niet alleen over de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van een mentor, maar ook gespreksvaardigheden en persoonlijke reflectie.
Meer weten? Neem contact op met ons.
De stijl van ontwikkelingsgericht coachen sluit naadloos aan op de principes van activerende didactiek. In deze module leer je zowel groepen als individuen zó te begeleiden dat ze uit zichzelf in beweging komen.
Meer weten? Neem contact op met ons.
In deze module pas je de theorie uit de cursus gamedidactiek toe in de praktijk. Je ontwerpt een educatieve game, waarbij je een onderwerp en leerdoel(en) uit je eigen vakgebied als uitgangspunt neemt.
Meer weten? Neem contact op met ons.
Op basis van een ontwerp realiseer je in deze cursus een educatieve game. Daarbij kies je voor de rol van ontwerper (accent op vormgeving en beleving) of ontwikkelaar (accent op programmeren en interactiviteit).
Meer weten? Neem contact op met ons.
De Leraar Frans docenten
De docenten zijn gerenommeerde deskundigen op hun vakgebied met passie voor hun vak.
Meer weten over deze opleiding?
Je neemt zelf de regie in handen over je eigen leerproces. Je eindkwalificaties geven aan welke resultaten je moet behalen, maar je bepaalt zelf de weg, het tempo en de volgorde om daar te komen. Er is een begeleider om je te helpen. Tijdens je opleiding staan vakkennis, pedagogische en didactische vaardigheden en ervaring voor de klas centraal.
Tijdens de deeltijdopleiding leraar Frans tweedegraads leer je niet alleen in de klas en individueel, maar ook in de praktijk, in leerteams en via een digitale leeromgeving. Deze gevarieerde manier van onderwijs zorgt voor een verdieping van de lesstof en van het contact tussen studenten en docenten.
Aan het einde van het eerste studiejaar krijg je een dringend studieadvies. Je kunt het advies gebruiken om door te stromen in de opleiding óf om te stoppen met de opleiding.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO).
Met de handige collegegeldmeter van Hogeschool Utrecht zie je binnen enkele minuten welk tarief voor jou geldt. Ben je al leraar, dan kun je ook in aanmerking komen voor een lerarenbeurs of een tegemoetkoming leraren. Voor boeken en andere lesmaterialen ben je elk jaar ongeveer € 300 kwijt. Kosten voor studiereizen en dergelijke zijn afhankelijk van de keuze van de student.
Interesse in de bachelor Leraar Frans tweedegraads?
Vragen over de opleiding?
- Telefoon 088 481 81 81
- Email info@hu.nl
-
Stuur ons direct een bericht of voeg 06 34101698 toe aan de contactlijst van je telefoon en stel je vraag via WhatsApp.
- Bereikbaar op ma t/m vrij 09.30 - 16.30 uur