De opleiding
Leraar Nederlands word je niet door alleen maar theorie te bestuderen. Daarom ga je bij de septemberstart al na een half jaar op stage en leer je veel in de praktijk. Voor studenten van de februaristart kan dat anders zijn. De stage begint misschien al eerder, mogelijk al direct.
Bij de stages werk je aan je eigen leerdoelen. Samen bekijken we je niveau en ervaring. Aan de hand daarvan bepaal je waaraan je voor de klas gaat werken.
Inhoud van de opleiding Leraar Nederlands tweedegraads
Aan de hand van je vooropleiding bepalen we samen voor welke modules je vrijstelling krijgt bij de hbo-opleiding deeltijd Leraar Nederlands tweedegraads. In het eerste jaar staan alle onderdelen van het schoolvak Nederlands en van het beroep van docent op het programma, zodat je je een goed beeld kunt vormen van het beroep van docent Nederlands. Didactiek en onderwijskunde staan op het programma zodat je kunt leren hoe je lesstof overbrengt op leerlingen. Ook leer je alles over de taalvaardigheden spreken, schrijven en lezen en over taalkunde en literatuur.
Je gaat na een half jaar op stage als je in september start aan de opleiding. Start je in februari? Dan begint de stage eerder, mogelijk al direct.
Dit is de eerste module in de leerlijn pedagogisch handelen. Op je leerwerkplek krijg je als leraar dagelijks te maken met adolescenten. Een goed contact met je leerlingen is de basis voor lesgeven. Om contact te kunnen maken is het belangrijk dat je begrijpt hoe adolescenten zich ontwikkelen, welke rol opvoeding speelt bij die ontwikkeling, wat hen bezig houdt en waar hun interesses liggen, wat hen motiveert en hoe ze zich gedragen in groepen. Contact maken begint vaak al als de leerlingen binnenkomen in de ruimte waar jij lesgeeft. Hoe pak je de eerste kennismaking aan, hoe geef je invulling aan jouw rol als gastheer en pedagoog, hoe voer je kleine, informele gesprekjes met leerlingen en hoe stel je onzekere leerlingen op hun gemak?
Hoe is het om leraar te zijn? Tijdens dit vak maak je een start met de ontwikkeling van je rol als docent. Je maakt kennis met de inhouden van het schoolvak Nederlands. Daarnaast ontwerp je een les Nederlands en voer je deze ook uit. Je leert hoe je de leerling begeleidt en hoe je kan verwoorden wat een leerling precies moet gaan leren. Je reflecteert op wat je geleerd hebt.
Als docent Nederlands speel je een belangrijke rol bij leesbevordering en het motiveren van je leerlingen voor het lezen van fictie. Bij de cursus Fictie 1A ga je je verdiepen in poëzie. Bij de cursus Fictie 1B ga je aan de slag met jeugdliteratuur en adolescentenliteratuur, zodat je een goed beeld hebt van de boeken die onderbouwleerlingen kunnen lezen en je leerlingen kunt helpen bij het kiezen van een boek.
In jaar 1 werk je bewust aan het ontwikkelen van je eigen mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid en aan je kennis en beheersing van diverse taalverzorgingsregels. Zo leer je bij Taalvaardigheid 1A een recensie schrijven. Bij Taalvaardigheid 1B verdiep je je in argumenteren en in mediawijsheid.
Als docent Nederlands moet je leerlingen goed kunnen begeleiden bij taal en denken over taal. Daarvoor moet je zelf ook bekwaam worden in taal en taalanalyse. Bij de cursus Taalkunde 1A maak je je taalkundige theoretische concepten eigen. Ook maak je kennis met de moderne algemene taalwetenschap. Ook verdiep je je in de traditionele grammatica (redekundig en taalkundig ontleden). Op die inzichten bouw je voort bij de cursus Taalkunde 1B. Tijdens doe cursus maak je kennis met de toegepaste taalwetenschap. Je verwerft inzichten in taalvariatie, tweedetaalverwerving en meertaligheid.
Je groeit steeds meer in je rol als docent Nederlands. Je werkt aan je eigen ontwikkeling, samen met je studiegenoten en op je stageschool. Je breidt je docentvaardigheden, pedagogische en didactische kennis en vaardigheden bij de leerlijnen Pedagogisch handelen en Vakdidactisch handelen.
Vakinhoudelijk groei je ook verder. Bij taalvaardigheid werk je bijvoorbeeld aan mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid. Je leert proza analyseren en verdiept je in literatuurgeschiedenis. Je breidt ook je kennis van de taalwetenschap uit.
Net als in jaar 2 groei je steeds meer in je rol als docent Nederlands. Je blijft werken aan je eigen ontwikkeling, samen met je studiegenoten en op je stageschool. Je breidt je docentvaardigheden, pedagogische en didactische kennis en vaardigheden bij de leerlijnen Pedagogisch handelen en Vakdidactisch handelen.
Vakinhoudelijk gaat je ontwikkeling ook verder. De focus komt meer te liggen op visievorming. Zo ontwikkel je een visie op taalnormen, fictieonderwijs en maatwerkleerlingen en ontwikkel je op basis van je visie aansprekende lessen.
Je didactische repertoire wordt steeds groter en je verdiept je ook in de rol van taalcoach. Je doet kennis op om rekening te houden met de behoeftes van uiteenlopende leerlingen.
Uiteindelijk werk je aan een afstudeeropdracht. Die voer je in overleg met je stageschool uit.
Studenten die geen vrijstelling krijgen voor de minor kunnen die in leerjaar 4 volgen, al mag je die ook in een eerder leerjaar plannen.
Wil je een losse module volgen?
Ben je al leraar of wil je herintreden? Als je al een lerarenbevoegdheid hebt, kun je ervoor kiezen om buiten de opleiding leraar Nederlands tweedegraads één of meerdere bachelormodules te volgen om je kennis te verdiepen of weer op te frissen. Instituut Archimedes heeft een gevarieerd aanbod van modules over algemeen didactische of pedagogische onderwerpen. De meeste van deze modules kunnen we ook incompany verzorgen.
De losse modules zijn geen deel van de bacheloropleiding Leraar Nederlands en worden niet verzorgd door de bacheloropleiding Leraar Nederlands.
Verantwoordelijk burgerschap is niet vanzelfsprekend. Daarom moet er in het onderwijs aandacht zijn voor vorming, kennis en emancipatie. In deze module verdiep je je in de achterliggende concepten en maak je een eigen lessenserie.
Meer weten? Neem contact op met ons.
Tijdens deze cursus is er aandacht voor mediawijsheid, digitale toetsing, de inzet van video, flip the classroom, digiborden en digitale didactiek. Bij elk onderwerp kijk je hoe je ICT kunt inzetten om je leerdoelen te behalen.
Meer weten? Neem contact op met ons.
Als leraar maak je (bijna) dagelijks ethische afwegingen bij je beroepsmatig handelen. In deze module onderzoek je aan de hand van thema’s welke ethische vragen je tegenkomt en hoe je ethisch verantwoord kunt handelen.
Meer weten? Neem contact op met ons.
In deze module leggen we de basis van gamedidactiek. Je kijkt naar verschillende educatieve games en hoe je ze kunt inzetten in een onderwijssituatie. Ook leer je hoe je de leereffecten kunt toetsen.
Meer weten? Neem contact op met ons.
Tijdens deze cursus komen verschillende aspecten van groepsdynamica aan bod; denk aan het aanzetten tot zelfreflectie en zelfsturing, het toepassen van interventies in een groep en een goede conflicthantering.
Meer weten? Neem contact op met ons.
Leraren in het vo hebben vaak ook een taak als mentor. In deze cursus leer je niet alleen over de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van een mentor, maar ook gespreksvaardigheden en persoonlijke reflectie.
Meer weten? Neem contact op met ons.
De stijl van ontwikkelingsgericht coachen sluit naadloos aan op de principes van activerende didactiek. In deze module leer je zowel groepen als individuen zó te begeleiden dat ze uit zichzelf in beweging komen.
Meer weten? Neem contact op met ons.
In deze module pas je de theorie uit de cursus gamedidactiek toe in de praktijk. Je ontwerpt een educatieve game, waarbij je een onderwerp en leerdoel(en) uit je eigen vakgebied als uitgangspunt neemt.
Meer weten? Neem contact op met ons.
Op basis van een ontwerp realiseer je in deze cursus een educatieve game. Daarbij kies je voor de rol van ontwerper (accent op vormgeving en beleving) of ontwikkelaar (accent op programmeren en interactiviteit).
Meer weten? Neem contact op met ons.
docenten bij de opleiding leraar nederlands
Je krijgt les van een gevarieerd docententeam. Er zijn specialisten op het gebied van taalvaardigheid, letterkunde, taalkunde en onderwijskunde. Uiteraard hebben de docenten ook ruime ervaring in het voortgezet en beroepsonderwijs.
Meer weten over deze opleiding?
Je neemt zelf de regie in handen over je eigen leerproces. Er is een begeleider om je te helpen bij je studieplanning en je overlegt ook met je studiegenoten.
Tijdens de opleiding hbo Leraar Nederlands deeltijd tweedegraads leer je niet alleen in de klas en individueel, maar ook in de praktijk, in leerteams en via een digitale leeromgeving. Deze gevarieerde manier van onderwijs zorgt voor een verdieping van de lesstof.
Je kunt een dubbele lesbevoegdheid halen. Je mag dan lesgeven in twee vakken. Daarmee ben je nog aantrekkelijker voor werkgevers.
Het studietraject voor studenten die een dubbele bevoegdheid ambiëren is behoorlijk zwaar en daarom niet voor alle studenten haalbaar. We raden aan om vooraf advies in te winnen bij de intakecoördinatoren van de opleidingen waar je interesse in hebt. Zo krijg je een goed beeld van wat het behalen van een dubbele bevoegdheid van je vergt.
Aan het einde van het eerste studiejaar krijg je een dringend studieadvies. Je kunt het advies gebruiken om door te stromen in de opleiding óf om te stoppen met de opleiding.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO).
Met de handige collegegeldmeter van Hogeschool Utrecht zie je binnen enkele minuten welk tarief voor jou geldt. Ben je al leraar, dan kun je ook in aanmerking komen voor een lerarenbeurs of een tegemoetkoming leraren, zie ook DUO voor eventuele subsidiemogelijkheden. Overige studiekosten, zoals de kosten voor boeken, variëren per studiejaar. Gemiddeld geef je jaarlijks ongeveer € 700 uit aan materialen.
Interesse in de bachelor Leraar Nederlands tweedegraads?
Vragen over de opleiding?
- Telefoon 088 481 81 81
- Email info@hu.nl
-
Stuur ons direct een bericht of voeg 06 34101698 toe aan de contactlijst van je telefoon en stel je vraag via WhatsApp.
- Bereikbaar op ma t/m vrij 09.30 - 16.30 uur