De opleiding
Een conflict professioneel oplossen of een goed werkend team vormen uit totaal verschillende mensen? Leer leerlingen uitleggen hoe je dit aanpakt bij de deeltijdopleiding leraar omgangskunde.
Tijdens je opleiding verbind je theorie met je eigen praktijkervaringen. Jouw leervragen en tempo bepalen de richting. Vanaf jaar 1 sta je voor de klas en ontwikkel je creatieve manieren om kennis over te brengen. Reflectie speelt een centrale rol, waarmee je werkt aan je professionele houding en waarbij zelfsturing centraal staat.
Inhoud van de opleiding Leraar Omgangskunde
De kern van het vak omgangskunde draait om interactievaardigheden die nodig zijn voor persoons-, beroeps- en maatschappijvorming. Dat geldt zowel voor jou als voor jouw leerlingen of studenten in het (v)mbo en hun toekomstige beroepenveld.
Vanaf november loop je 1 dag per week stage. Je oriënteert je op omgangskunde en legt de basis voor vakdidactiek. Ook verdiep je je in communicatie, groepsdynamica en de invloed van waarden, normen en gewoontes.
Je start in jaar 2 vanaf februari 1 dag per week op je leerwerkplek. Je verdiept je in begeleidingsbehoeften van jongeren en ontwikkelt je pedagogische rol. De relatie met je student staat centraal.
Je brengt nu 2 dagen per week door op je leerwerkplek. Je leert omgaan met complexe interacties en begeleidt leerlingen in hun voorbereiding op op hun rol in de maatschappij en binnen de beroepscontext van het werkveld.
Je volgt de minor die je hebt gekozen in jaar 3. Ook verdiep je je verder in vakdidactiek.
In je laatste jaar sta je ook één dag per week voor de klas. Je werkt aan je afstudeerproject en specialiseert je verder in een thema naar keuze. De rest van je tijd besteed je aan de voorbereiding op je eindtoets.
Wil je een losse module volgen?
Verantwoordelijk burgerschap is niet vanzelfsprekend. Daarom moet er in het onderwijs aandacht zijn voor vorming, kennis en emancipatie. In deze module verdiep je je in de achterliggende concepten en maak je een eigen lessenserie.
Meer weten? Neem contact op met ons.
Tijdens deze cursus is er aandacht voor mediawijsheid, digitale toetsing, de inzet van video, flip the classroom, digiborden en digitale didactiek. Bij elk onderwerp kijk je hoe je ICT kunt inzetten om je leerdoelen te behalen.
Meer weten? Neem contact op met ons.
Als leraar maak je (bijna) dagelijks ethische afwegingen bij je beroepsmatig handelen. In deze module onderzoek je aan de hand van thema’s welke ethische vragen je tegenkomt en hoe je ethisch verantwoord kunt handelen.
Meer weten? Neem contact op met ons.
In deze module leggen we de basis van gamedidactiek. Je kijkt naar verschillende educatieve games en hoe je ze kunt inzetten in een onderwijssituatie. Ook leer je hoe je de leereffecten kunt toetsen.
Meer weten? Neem contact op met ons.
Tijdens deze cursus komen verschillende aspecten van groepsdynamica aan bod; denk aan het aanzetten tot zelfreflectie en zelfsturing, het toepassen van interventies in een groep en een goede conflicthantering.
Meer weten? Neem contact op met ons.
Leraren in het vo hebben vaak ook een taak als mentor. In deze cursus leer je niet alleen over de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van een mentor, maar ook gespreksvaardigheden en persoonlijke reflectie.
Meer weten? Neem contact op met ons.
De stijl van ontwikkelingsgericht coachen sluit naadloos aan op de principes van activerende didactiek. In deze module leer je zowel groepen als individuen zó te begeleiden dat ze uit zichzelf in beweging komen.
Meer weten? Neem contact op met ons.
In deze module pas je de theorie uit de cursus gamedidactiek toe in de praktijk. Je ontwerpt een educatieve game, waarbij je een onderwerp en leerdoel(en) uit je eigen vakgebied als uitgangspunt neemt.
Meer weten? Neem contact op met ons.
Op basis van een ontwerp realiseer je in deze cursus een educatieve game. Daarbij kies je voor de rol van ontwerper (accent op vormgeving en beleving) of ontwikkelaar (accent op programmeren en interactiviteit).
Meer weten? Neem contact op met ons.
De Leraar Omgangskunde docenten
De docenten zijn gerenommeerde deskundigen met passie voor hun vak.
Meer weten over deze opleiding?
Je bepaalt je eigen leerproces. Je moet voldoen aan bepaalde eindkwalificaties, maar je kiest zelf de weg, het tempo en de volgorde. Een begeleider helpt je daarbij. Wil je aan je vakkennis te werken? Dan leer je meer over omgangskunde. Wil je werken aan je vaardigheden voor de klas? Dan richt je je meer op didactische en pedagogische vakken.
Tijdens deze deeltijdopleiding leer je in de klas, individueel, in de praktijk op je stageschool, in leerteams en via een digitale leeromgeving. Deze gevarieerde manier van onderwijs zorgt voor een verdieping van de lesstof en een goed contact tussen studenten en docenten.
Aan het einde van het eerste studiejaar krijg je een dringend studieadvies. Je kunt het advies gebruiken om door te stromen in óf om te stoppen.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO).
Zie binnen enkele minuten welk tarief voor jou geldt met de handige collegegeldmeter van Hogeschool Utrecht. Ben je al leraar? Wellicht kom je in aanmerking voor een lerarenbeurs of tegemoetkoming leraren.
Combineer je opleiding bijvoorbeeld met een bevoegdheid leraar Gezondheidszorg & Welzijn. Met een dubbele bevoegdheid mag je lesgeven in meerdere vakken. Zo vergroot je de kans op een leuke baan.