De opleiding
Het beroep docent leer je vooral door theorie en praktijk te combineren. Tijdens de deeltijdopleiding leraar wiskunde tweedegraads verdiep en verbreed je je eigen wiskundekennis tot vwo-niveau wiskunde B/D én verder naar universitair niveau. Ook volg je (vak)didactische en onderwijskundige vakken.
De opleiding bestaat uit contacturen, zelfstudie en leren op de werkplek zelf. In de tweede helft van het eerste jaar ga je een oriënterende stage volgen. Hiervoor kom je wekelijks op een school om voor de klas te staan. Hoe meer ervaring je krijgt, hoe meer je tijdens de stages zelf voor de klas staat. Ook is het mogelijk dat je binnen een betaalde baan de stagemodules afrondt.
Inhoud van de opleiding Leraar Wiskunde tweedegraads
In het eerste jaar van je studie volg je niet alleen wiskundevakken, zoals probleemaanpak, vectormeetkunde, kansberekening en analyse, maar ook vakdidactische vakken als rekendidactiek. In de inleidende beroepsmodules leer je hoe je in contact komt met leerlingen, hoe je kennis aan ze overdraagt en hoe je een les voorbereidt. In de tweede helft van het schooljaar ga je tien dagen stage lopen om het geleerde in de praktijk toe te passen.
Als je al een bevoegdheid hebt in een ander vak, kun je voor de algemene beroepsvakken uit het eerste jaar vrijstelling aanvragen.
Je duikt in de wereld van de getallen. Zo leer je beschrijven wat een positiestelsel is en kun je voorbeelden ervan geven. Ook leer je elementaire begrippen uit de verzamelingenleer kennen en toepassen.
Je leert telproblemen oplossen met behulp van combinaties, variaties, permutaties en samenstellingen daarvan. Ook leer je omgaan met kansregels en kansproblemen.
In deze cursus ga je aan de slag met differentiëren en integreren. Dat betekent onder andere: limieten berekenen met behulp van standaardlimieten en de rekenregels van limieten en differentiequotiënten berekenen en deze interpreteren als gemiddelde verandering op een interval.
Je gaat aan de slag met lijnen, vlakken, cirkels en bollen. Je leert hoeken berekenen, stelsels vergelijkingen oplossen en nog veel meer. Ook parabolen en hyperbolen komen aan de orde.
Je werkt bij rekenopgaven verschillende juiste en mogelijke onjuiste oplossingsstrategieën uit. Je voert een rekengesprek waarbij het drieslagmodel een leidraad vormt. Je laat tijdens een rekengesprek een leerling onder woorden brengen wat hij denkt bij het uitwerken van een rekenopgave. Ook ga je aan de slag met verhoudingen, rekenparagrafen en didactische modellen.
Bij dit vak leer je de eigenschappen en grafieken van allerlei standaardfuncties – bijvoorbeeld machtsfuncties, exponentiële functies en sinusoïden – en ook leer je diverse algebraïsche- en rekenmachinetechnieken waarmee je wiskundige vraagstukken over deze functies kunt oplossen. Daarnaast leer je de techniek 'lineair programmeren' voor het aanpakken van optimaliseringsproblemen.
Dit is de eerste module in de leerlijn pedagogisch handelen. Op je leerwerkplek krijg je als leraar dagelijks te maken met adolescenten. Een goed contact met je leerlingen is de basis voor lesgeven. Om contact te kunnen maken is het belangrijk dat je begrijpt hoe adolescenten zich ontwikkelen, welke rol opvoeding speelt bij die ontwikkeling, wat hen bezig houdt en waar hun interesses liggen, wat hen motiveert en hoe ze zich gedragen in groepen. Contact maken begint vaak al als de leerlingen binnenkomen in de ruimte waar jij lesgeeft. Hoe pak je de eerste kennismaking aan, hoe geef je invulling aan jouw rol als gastheer en pedagoog, hoe voer je kleine, informele gesprekjes met leerlingen en hoe stel je onzekere leerlingen op hun gemak?
Ook leer je in deze module over manieren van leren en hoe je deze kunt herkennen in de praktijk. Je gaat bijvoorbeeld in op motivatie van leerlingen en andere aspecten van de relatie tussen leraar en leerling. Aan de hand van diverse bronnen zoals film, literatuur en onderzoeksgegevens ga je aan de slag met de ontwikkeling van je leerlingen.
In het eerste half jaar van de opleiding oriënteer je je op het leraarschap. Wat komt er kijken bij lesgeven in een schoolomgeving? Hoe bereid je een les voor, hoe voer je de les uit en hoe evalueer je of de les is goed gegaan? In dit vak maak je (opnieuw) kennis met het voortgezet onderwijs en het beroepsonderwijs. Ook krijg je training in vaardigheden om een les goed te laten verlopen. Je maakt kennis met verschillende middelbare scholen en onderwijsvormen en je ontwerpt een onderwijsactiviteit die je ook uitvoert. Je start in deze module ook met het zoeken van een leerwerkplek.
Binnen deze module ga je ook aan de slag met vakdidactiek wiskunde. Aan de hand van open, wiskundige problemen ontwikkel je strategieën om deze op te lossen. Het gaat om problemen, waarvan je niet vooraf weet welke wiskunde je nodig zal hebben. Ook oefen je in rollenspelen en een miniles hoe je leerlingen kunt helpen bij het oplossen van zulke problemen.
In het tweede jaar wordt je wiskundekennis uitgebouwd. Met de schoolwiskundevakken en vakdidactiek die je krijgt kun je je wiskundelessen verder verbeteren. De beroepsvakken oriënteren je meer op je rol als pedagoog en het ontwerpen van onderwijs. Tijdens je stages sta je vaker voor de klas en je doet dit steeds zelfstandiger.
In het derde studiejaar krijg je de afrondende wiskundevakken en is er gelegenheid om aan de landelijke kennistoets wiskunde deel te nemen. De beroepsvakken zullen steeds meer in het teken staan van bekwaamheidseisen van de startbekwame docent.
In de laatste fase van je studie laat je zien dat je zelfstandig kunt lesgeven in minimaal twee wiskundeklassen (in je afstudeerstage), voer je een onderzoek op je (stage)school uit en krijg je een assessment over je verworven leeruitkomsten. Ook is er in jaar 4 ruimte om een minor te volgen.
Wil je een losse module volgen?
Ben je al leraar of wil je herintreden? Als je al een lerarenbevoegdheid hebt, kun je ervoor kiezen om buiten de opleiding leraar wiskunde tweedegraads één of meerdere bachelormodules te volgen om je kennis te verdiepen of weer op te frissen. Instituut Archimedes heeft een gevarieerd aanbod van modules over algemeen didactische of pedagogische onderwerpen.
Verantwoordelijk burgerschap is niet vanzelfsprekend. Daarom moet er in het onderwijs aandacht zijn voor vorming, kennis en emancipatie. In deze module verdiep je je in de achterliggende concepten en maak je een eigen lessenserie.
Meer weten? Neem contact op met ons.
Tijdens deze cursus is er aandacht voor mediawijsheid, digitale toetsing, de inzet van video, flip the classroom, digiborden en digitale didactiek. Bij elk onderwerp kijk je hoe je ICT kunt inzetten om je leerdoelen te behalen.
Meer weten? Neem contact op met ons.
Als leraar maak je (bijna) dagelijks ethische afwegingen bij je beroepsmatig handelen. In deze module onderzoek je aan de hand van thema’s welke ethische vragen je tegenkomt en hoe je ethisch verantwoord kunt handelen.
Meer weten? Neem contact op met ons.
In deze module leggen we de basis van gamedidactiek. Je kijkt naar verschillende educatieve games en hoe je ze kunt inzetten in een onderwijssituatie. Ook leer je hoe je de leereffecten kunt toetsen.
Meer weten? Neem contact op met ons.
Tijdens deze cursus komen verschillende aspecten van groepsdynamica aan bod; denk aan het aanzetten tot zelfreflectie en zelfsturing, het toepassen van interventies in een groep en een goede conflicthantering.
Meer weten? Neem contact op met ons.
Leraren in het vo hebben vaak ook een taak als mentor. In deze cursus leer je niet alleen over de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van een mentor, maar ook gespreksvaardigheden en persoonlijke reflectie.
Meer weten? Neem contact op met ons.
De stijl van ontwikkelingsgericht coachen sluit naadloos aan op de principes van activerende didactiek. In deze module leer je zowel groepen als individuen zó te begeleiden dat ze uit zichzelf in beweging komen.
Meer weten? Neem contact op met ons.
In deze module pas je de theorie uit de cursus gamedidactiek toe in de praktijk. Je ontwerpt een educatieve game, waarbij je een onderwerp en leerdoel(en) uit je eigen vakgebied als uitgangspunt neemt.
Meer weten? Neem contact op met ons.
Op basis van een ontwerp realiseer je in deze cursus een educatieve game. Daarbij kies je voor de rol van ontwerper (accent op vormgeving en beleving) of ontwikkelaar (accent op programmeren en interactiviteit).
Meer weten? Neem contact op met ons.
De Leraar Wiskunde docenten
Het team wiskunde bestaat uit ongeveer 20 docenten. Zij geven wiskunde-, (vak)didactische en pedagogische lessen en houden zich bezig met stage- en studiebegeleiding, mentoraat, intake, planning en onderwijsinnovatie.
Meer weten over deze opleiding?
Je neemt zelf de regie in handen over je eigen leerproces. Je eindkwalificaties geven aan welke resultaten je moet behalen, maar je bepaalt zelf de weg, het tempo en de volgorde om daar te komen. Er is een begeleider om je te helpen. Tijdens je opleiding staan vakkennis, pedagogische en didactische vaardigheden en ervaring voor de klas centraal.
Tijdens de deeltijdopleiding leraar wiskunde tweedegraads leer je niet alleen in de klas en individueel, maar ook in de praktijk, in leerteams en via een digitale leeromgeving. Deze gevarieerde manier van onderwijs zorgt voor een verdieping van de lesstof en van het contact tussen studenten en docenten.
Aan het einde van het eerste studiejaar krijg je een dringend studieadvies. Je kunt het advies gebruiken om door te stromen in de opleiding óf om te stoppen met de opleiding.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO).
Met de handige collegegeldmeter van Hogeschool Utrecht zie je binnen enkele minuten welk tarief voor jou geldt. Ben je al leraar, dan kun je ook in aanmerking komen voor een lerarenbeurs of een tegemoetkoming leraren. Voor boeken en andere lesmaterialen ben je in totaal ongeveer € 500 euro kwijt.
"De colleges voor deeltijdstudenten zijn allemaal op dezelfde dag, wat fijn is als je van ver moet komen"
Brenda van DamTweedejaars student
Behalve vakken over wiskunde bestaat de opleiding uit beroepsvakken, studie en werk en vakdidactische vakken. De beroepsvakken zijn wat algemener van opzet, maar ook hier haal ik inzichten op die ik mee kan nemen naar mijn eigen lessen. De colleges voor deeltijdstudenten zijn allemaal op dezelfde dag, wat fijn is als je van ver moet komen.
De studiebelasting is hoog. Voor je aan de studie begint, moet je je wel beseffen welke belasting dit legt op je tijd naast je werk. Om ook voldoende aandacht te geven aan mijn gezin moet ik goed plannen en veel keuzes maken. Het is prettig dat ik niet de enige deeltijdstudent bent, die een baan en een gezin naast de studie heeft. Dit maakt het samenwerken met medestudenten makkelijker.