De opleiding
Bij de duale master Advanced Nursing Practice (MANP) staat het praktijkleren centraal. Daarnaast zijn er drie met elkaar samenhangende inhoudelijke leerlijnen.
Deze leerlijnen zijn gebaseerd op het competentieprofiel van de verpleegkundig specialist (klinisch incorporeren van medische taken, rolontwikkeling en leiderschap en academische vorming) en de accenten die de HU daarbij legt.
Inhoudelijke samenhang van de Master Advanced Nursing Practice
Tijdens de opleiding zijn 24 uur van je werkweek besteed aan het leren in de praktijk.
Bij aanvang van de opleiding schrijf je een individueel praktijkopleidingsplan, gericht op je specialisme AGZ dan wel GGZ, aandachts- en expertisegebied. Concreet betekent dit dat je opschrijft welke professionele taken of activiteiten je in de praktijk gaat leren en hoe je dat wilt gaan doen. De MANP opleidingen in Nederland werken met de zogenaamde Entrustable Professional Activities, (afgekort EPA’s) voor de praktijkopleiding. EPA’s zijn professionele taken of activiteiten en deze zijn de ruggengraat van je individuele praktijkopleidingsplan.
Op basis van het beroepsprofiel (V&VN, 2019) is vastgesteld dat je de volgende vijf kern taken/activiteiten of anders gezegd Kern EPA’s leert:
- Kern EPA 1: (Aanvullende) diagnose stellen ten aanzien van …
- Kern EPA 2: Behandelen van …
- Kern EPA 3: Regie voeren ten aanzien van …
- Kern EPA 4: AGZ: Ondersteunen zelfmanagement van …
Kern EPA 4: GGZ: Ondersteunen empowerment en herstel van … - Kern EPA 5: Kwaliteit bevorderen van …
De klinische leerlijn gaat over de verpleegkundige specialistische behandelrelatie. De focus op deze leerlijn ligt in het eerste jaar op drie modules: Anamnese, Lichamelijk en Psychiatrisch Onderzoek en Diagnostiek (APLO), Farmacotherapie (FACO) en Klinisch Redeneren (KR). In het tweede jaar verschuift de focus zich verder naar de patiëntengroep (preventie).
Uitleg van de modules
- In de module APLO worden algemene onderzoeksvaardigheden geleerd en getoetst, bijvoorbeeld het luisteren naar het hart of de longen en algemeen psychiatrisch onderzoek.
- Bij de module FACO gaat het om farmacotherapeutische behandeling waarbij je moet laten zien dat je met je kennis van farmacotherapie zelfstandig kunt voor- en afschrijven.
- Bij de module KR leer je aan de hand van casuïstiek je redenatie en afwegingen te expliciteren over differentiaal diagnostiek en het kiezen van de juiste behandeling. Je leert bewust afwegingen te maken en je krijgt zicht op de kloof tussen aanwezige en noodzakelijke kennis. Klinisch redeneren is van preventie tot palliatief.
Bij de strategische leerlijn verschuift het perspectief naar een hoger niveau. Je kijkt met een analytische blik naar de zorg en je eigen rol erin, en kijkt hoe je deze kunt verbeteren vanuit het oogpunt van doelmatigheid en doeltreffendheid. Dit doe je met de modules Rolontwikkeling en Leiderschap, Deskundigheidsbevordering (DESK), Kwaliteit van Zorg (KWAL) en Ontwerpgericht Onderzoek (OGO) voor het gedeelte strategie, beleid en innovatiemanagement.
Uitleg van de modules
- De module Persoonlijk effectiviteit (Rolontwikkeling en Leiderschap) bestaat uit een groot aantal onderdelen. Deze staan deels op zichzelf en deels hangen ze samen met andere onderdelen van deze module of van andere modules zoals praktijkleren. Alle onderdelen dragen bij in de rolverwerving tot verpleegkundig specialist.
- Een belangrijk onderdeel is Reflectieve Praktijkvoering (RP). Dit wordt vanaf het einde van het eerste jaar tot de afronding van de tweejarige opleiding gegeven. Hierin heb je als verpleegkundig specialist de gelegenheid om te reflecteren op je rolontwikkeling als VS en het ontwikkelen van leiderschap. Onder RP valt alles samen: rolverwerving, leiderschap, organisatiesensitiviteit en doelgerichtheid.
- Andere lessen en trainingen binnen PE gaan over leerstijlen en kwaliteitskwadranten, moreel redeneren, wetenschappelijk schrijven, gedragsbeïnvloeding, socratische gespreksvoering, leiderschap, het zoeken in databanken en onderhandelen.
- Advanced Practice Nursing in een andere zorgcontext maakt onderdeel uit van deze module.
- Bij de module Kwaliteit van Zorg kijk je vanuit verschillende invalshoeken naar vragen als ‘wat is kwaliteit van zorg’ en ‘hoe heb jij als verpleegkundig specialist invloed’. Doel van deze module is dat je kritisch naar de kwaliteit van zorg kunt kijken en hierover een mening kunt betogen. Het gaat erom dat je inzicht hebt in wat kwaliteit van zorg bepaalt en welk aandeel de VS hierin heeft.
- In de lessen innovatiemanagement leer je hoe je als VS een bijdrage kunt leveren aan de innovatie van de zorg. Er wordt aandacht besteed aan de ontwikkeling van competenties op 3 fronten:
- innovatiebeleid en vermogen van de organisatie.
- ontwerpen van zorginnovaties.
- implementeren van zorginnovaties.
Deze competenties hangen nauw samen. Ontwerpen van zorginnovaties zonder een achterliggende visie en beleid is tot mislukken gedoemd. Het ontwerpen van innovaties zonder dat de implementatie ervan succesvol is, is eveneens verspilde tijd en energie.
In de kritisch analytische leerlijn ontwikkel je je onderzoekend vermogen op masterniveau. Hierbij staan 3 sleutelbegrippen centraal: verantwoorden, onderbouwen en vernieuwen. De leerlijn omvat de modules Methode en Technieken van Onderzoek (MTO), Evidence Based Practice (EBP), Preventie/Praktijk Gericht Onderzoek (PGO) en Ontwerp Gericht Onderzoek (OGO). De modules zijn zo georganiseerd dat de kennis en vaardigheden verworven in de ene module, voorbereiden op de volgende module.
Uitleg van de modules
- Bij de (eerste) module MTO gaat het vooral om het ontwikkelen van kennis, inzichten en competenties gericht op lezen en interpreteren van resultaten uit wetenschappelijke onderzoeken die relevant zijn voor de eigen beroepspraktijk.
- Tijdens de EBP-module verdiep je je in het zoeken naar evidence in de wetenschappelijke literatuur. Uitgangspunt hierbij is een patiëntprobleem uit de praktijk van de verpleegkundig specialist. Je doet een literatuurstudie naar effectieve interventies voor het geformuleerde patiëntprobleem.
- In het jaar 2 werk je aan je masterthesis. Dit doe je aan de hand van een ontwerpgericht onderzoek (OGO). Dat is een bijzondere toepassing van praktijkgericht onderzoek. Het richt zich op het ontwikkelen van oplossingen voor veldproblemen en het realiseren van nieuwe mogelijkheden. Met een OGO laat je als verpleegkundig specialist zien dat je beschikt over het onderzoekend vermogen om te kunnen omgaan met complexe praktijkproblemen waarvoor een innovatieve oplossing nodig is.
Naast het onderzoekend vermogen wordt in deze leerlijn geleidelijk meer inzicht en kennis ontwikkeld over concepten zoals zelfmanagement, transitie of patiënt centered care. In het eerste jaar koppel je deze inzichten aan je eigen praktijk. In het tweede jaar leer je ze systematisch toe te passen.
De Advanced Nursing Practice docenten
Onze docenten hebben hun sporen verdiend in de praktijk en de academische wereld. Het zijn professionals met veel praktijkervaring. Een aantal is nationaal en/of internationaal opinieleider op zijn of haar vakgebied.
Riet van Dommelen
Opleidingsmanager en hoofdopleider Master Advanced Nursing Practice
Riet van Dommelen is een enthousiaste innovator en netwerker. Ze werkte jarenlang als sociaal-psychiatrisch verpleegkundige, studeerde politicologie en organisatiekunde en is geregistreerd supervisor en coach. Riet is vanaf het begin betrokken geweest bij de ontwikkeling van de Master Advanced Nursing Practice en bij het beroep verpleegkundig specialist.
Tijdens de opleiding kom je Riet tegen als hoofdopleider, supervisor en docent op thema’s die te maken hebben met strategie, leiderschap, internationalisering en vraagstukken rondom de beroepsontwikkeling.
Jean-Jacques Georges
Docent
Jean-Jacques studeerde cum laude af in Verplegingswetenschappen na een loopbaan van meer dan 15 jaar als verpleegkundige. Zijn passie voor het vak bracht hem tot een PhD-project aan de Vrije Universiteit Amsterdam, waar hij een academisch proefschrift schreef over medische beslissingen rond het levenseinde in de context van terminale zorg.
Sinds de oprichting is Jean-Jacques nauw betrokken bij de opleiding MANP Utrecht. Hij vervult de rol van docent en coördinator van de kritisch analytische leerlijn, begeleider bij het afstudeeronderzoek, studiecoach, geregistreerd ervaringsgericht supervisor, lid van de opleidingscommissie en lid van de examencommissie van het Instituut Verpleegkundige Studies. Onderwerpen die zijn interesse hebben zijn palliatieve zorg, praktijkgericht onderzoek en duurzame kwaliteit van zorg, begeleiding en persoonlijke groei. Naast zijn aanstelling als docent is hij ook actief als mindfulness trainer.
Sanne Wassink-Vossen
Docent
Dr. Sanne Wassink-Vossen is naast docent aan de Manp opleiding, werkzaam als verpleegkundig specialist GGZ en beleidsprofessional bij GGNet Ouderen, Expertisecentrum ouderenpsychiatrie. Zij promoveerde eind 2020 op het onderwerp 'fysieke activiteit en functioneel herstel bij ouderen met een depressie'.
Onderwerpen die haar interesse hebben zijn functioneel herstel en netwerkzorg.
Tijdens de opleiding kom je Sanne tegen als docent bij de vakken evidence based practice en kwaliteit van zorg, als begeleider bij het ontwerp gerichte onderzoek en als studiecoach.
Margot Walter
Docent
In 2008 heeft Margot Walter haar Master Advanced Nursing Practice afgerond. Naast haar werk als verpleegkundig specialist in het Erasmus MC, is zij in 2013 gestart als docent binnen de MANP. Zij heeft tot 2022 gewerkt als verpleegkundig specialist en promoveerde in 2018 binnen het Erasmus MC op het onderwerp zelfmanagement in transitie bij patiënten met een reumatische aandoening.
Je zult Margot in diverse rollen tegenkomen. Ze richt zich op het begeleiden van de masterthesis, is leerlijncoördinator van het praktijkleren en modulecoördinator van kwaliteit van zorg. Daarnaast verzorgt zij lessen in Evidence-Based Practice (EBP), geeft supervisie en fungeert als studiecoach. Margot’s veelzijdigheid en passie voor het vak maken haar een waardevolle bron van kennis en ondersteuning tijdens je studie.
Ferdy Pluck
Docent
Ferdy is verpleegkundig specialist GGZ en in 2013 afgestudeerd aan de MANP in Utrecht. Hij heeft ruim 20 jaar ervaring op het gebied van ouderen, acute zorg, langdurige zorg, verslaving en zorg voor asielzoekers. In 2021 is hij gestart met zijn promotieonderzoek naar “geïntegreerde en gepersonaliseerde zorg voor asielzoekers met psychotrauma en verslaving” aan de universiteit van Leiden in samenwerking met de Hogeschool Utrecht.
Binnen de MANP is Ferdy betrokken als studiecoach, modulecoördinator klinisch redeneren, geeft hij lessen over praktijkgericht onderzoek en is hij afstudeerbegeleider.
Lees zijn eerste publicatie Threats and Interventions on Wellbeing in Asylum Seekers in the Netherlands: A Scoping Review in het kader van zijn onderzoek.
Bart Huybrechts
Docent
Bart is geboren en getogen in Antwerpen en daar ook afgestudeerd als gegradueerde verpleegkundige, optie ziekenhuisverpleegkunde. Vervolgens heeft hij de bijzondere beroepstitel "intensieve zorgen en spoedgevallenzorg" behaald. Vanaf afstuderen tot nu is hij steeds werkzaam geweest binnen de acute zorg als SEH-verpleegkundige en ambulanceverpleegkundige.
Bart heeft zijn master in Advanced Nursing Practice in 2013 behaald met als aandachtsgebied acute zorg bij somatische aandoeningen. Sinds 2017 werkt hij als Verpleegkundig Specialist en opleider VIOS/VS op de Spoedeisende Hulp van OLVG Amsterdam. In november 2019 is hij gestart als hogeschooldocent/studiecoach voor de opleiding MANP binnen de Hogeschool Utrecht, dit combineert hij met zijn klinische werk op de spoedeisende hulp.
Meer weten over deze opleiding?
Tijdens een duale opleiding leer en werk je tegelijkertijd. Naast je opleiding heb je een betaalde functie in een organisatie die aansluit op jouw opleiding. Je doet werkervaring op, voert studieopdrachten uit op je leerwerkplek en past wat je leert meteen toe in de praktijk.
De studiebelasting is minimaal 36 uur per week, verdeeld over drie onderdelen:
- 12 uur lesdag en voorbereiding
- 12 uur praktijkleren
- 12 uur oplopende productie als vios (verpleegkundige in opleiding tot verpleegkundig specialist)
De opleiding werkt met het action learning-principe. Op je werkplek werk je samen met je mentor/praktijkopleider volgens het meester-gezel-model. En wat je tijdens de lesdagen leert, breng je direct in de praktijk met een concrete opdracht op je werkplek.
Voor de duale master Advanced Nursing Practice heb je een werkplek nodig die aan de opleidingseisen voldoet. Zo moet er een erkende praktijkopleider en een medisch mentor zijn die je begeleiden. Ook moet er voldoende ruimte zijn om de Entrustable Professional Activities, (afgekort EPA’s) aan te leren van het specialisme waarbinnen je opgeleid wordt. Eventueel kun je hier een aanvullende stage voor doen.
In Nederland zijn er twee vormen van collegegeld: het wettelijke collegegeld (lager tarief) en het instellingscollegegeld (hoger tarief). In welke categorie je valt, is afhankelijk van je persoonlijke situatie. Met de handige collegegeldmeter van Hogeschool Utrecht zie je binnen enkele minuten welk tarief voor jou geldt. Voor boeken en andere lesmaterialen ben je elk jaar ongeveer € 1000 kwijt. De kosten voor een internationale oriëntatie op het vakgebied zijn minimaal, ongeveer € 2000,- (voor de studiereis en of deze mogelijk is). Er is een tegemoetkoming voor de internationale oriëntatie/stage, zie hiervoor de eenmalige stagevergoeding in oktober-december van het tweede studiejaar in de informatiebrochure zorginstellingen.
De kosten voor de catering per lesdag op locatie bedragen in studiejaar 2023-2023 € 18,00.
De opleiding is bekostigd, en valt onder de categorie wettelijk collegegeld (lager tarief). Er zijn uitzonderingen waarvoor het instellingtarief geldt (hoger tarief), zie pagina Aanmelden.
Deze opleiding is geaccrediteerd door de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO).
Mentorenbijeenkomst
Dinsdag 1 oktober 2024
Diplomering
- GGZ: dinsdag 17 september 2024
- AGZ: vrijdag 20 september 2024
Alle belangrijke informatie over jouw opleiding vind je in de studiegids. Daarin staan de lesprogramma’s, studieonderdelen en belangrijke regelingen en afspraken.