De opleiding

Je start de master Pedagogiek in je eigen pedagogische praktijk met een complex vraagstuk dat je zelf meeneemt. Het is ook mogelijk om samen met andere studenten en het werkveld een complex pedagogisch vraagstuk op te pakken: het Onderzoekscollectief. Waar je ook voor kiest, de praktijk staat altijd centraal.

Studenten met docent in overleg

Inhoud van de Master Pedagogiek

De opleiding bestaat uit twee fases. De eerste is de oriënterende fase, waarin je een stevige basis ontwikkelt als pedagoog - zowel persoonlijk als professioneel. Daarna volgt de afstudeerfase, waarin je vorm geeft aan een ecologisch pedagogisch project. Samen met het beroepenveld lever je dan een bijdrage aan een actueel pedagogisch vraagstuk. Dit doe je met een participatief handelingsonderzoek.

Je leert om vanuit een onderzoekende en handelingsgerichte benadering bij te dragen aan opvoeden en laten opgroeien van kinderen in onze complexe maatschappij. Daarbij is het uitgangspunt dat alles met elkaar verbonden is en elkaar beïnvloedt.

Deze fase legt de basis voor leeruitkomsten die je aan het einde van de opleiding tot master pedagoog minimaal hoort te hebben. Dit doe je aan de hand van drie leerdomeinen:

  • Ecologisch Pedagogische Performance: jezelf verbinden met een pedagogische visie, deze onderbouwen met relevante theorieën en dit vertalen naar de praktijk
  • Ecologisch Pedagogisch Exploreren: een onderzoekende houding ontwikkelen
  • Ecologisch Pedagogisch Initiëren: beweging tot stand kunnen brengen, naast en met anderen

Deze drie facetten horen bij je beroepshouding en komen in ieder leerdomein aan bod. Je geeft zelf vorm aan de leerdomeinen aan de hand van leeruitkomsten en voor jou relevante pedagogische thema's.

In deze fase ga je je ecologisch pedagogische professionaliteit verdiepen rond een actueel vraagstuk in de praktijk. Hiermee laat je zien dat je beschikt over een eindkwalificatie op masterniveau. De afstudeerfase bestaat uit twee onderdelen die met elkaar samenhangen:

  • Ecologisch Pedagogische Project: een participatief handelingsonderzoek rondom een complex pedagogisch vraagstuk in de praktijk
  • Ecologisch Pedagogisch Professional: een manifest waarmee je je positioneert en profileert als master pedagoog (vanuit een ecologisch perspectief)

Je bepaalt je eigen route en studeert in je eigen tempo. Eigenaarschap en eigen verantwoordelijkheid spelen een grote rol. Kies welke thema’s je verkent en op welke wijze je hieraan wilt werken. Zo wordt het mogelijk dat de opleiding aansluit bij je eigen werk- en privéleven en interessegebieden. De uitdaging is de pedagoog te worden, die jij wilt zijn! Als je 20 tot 24 uur per week aan de opleiding besteedt, kun je het diploma binnen twee jaar behalen.

De opleiding inspireert je met de volgende activiteiten:

  • Leerteambijeenkomsten: je wordt onderdeel van een vast leerteam. Dit is het hart van de opleiding, hier leer je met en van elkaar. Het leerteam bestaat uit ongeveer acht studenten en een coach vanuit de opleiding. Je komt ongeveer 10 keer per jaar op woensdagochtend of -avond bij elkaar, samen met coach. Daarnaast spreek je met je leerteamgenoten op verschillende tijdstippen/dagen (online) af.
  • Werkplaatsdagen: om de week op woensdag tussen 14.00 en 17.00 uur. Thema’s van de werkplaatsen (actieve colleges) zijn afwisselend Pedagogiek en Onderzoekend handelen in de pedagogische praktijk. In de werkplaatsen komen theorie en praktijk samen.
  • Online bijeenkomsten: 4 keer per jaar op woensdag tussen 14.00 en 16.00 uur. Tijdens deze bijeenkomsten staan de kernwaarden (complexiteit, meerstemmigheid, verbondenheid) en kennisgebieden (kritische pedagogiek, ecologische geletterdheid, geesteswetenschappelijke pedagogiek, intercultureel denken, differentiedenken) van de opleiding centraal.
  • Workshops: een paar keer per jaar organiseren gastsprekers, alumni, coaches en/of studenten op woensdag tussen 14.00 en 17.00 uur workshops rondom diverse en actuele pedagogische thema’s.

Binnen de master Pedagogiek werken we met drie kernwaarden: meerstemmigheid, verbondenheid en complexiteit. Deze drie kernwaarden lopen als een rode draad door de opleiding. Vanuit deze kernwaarden verbreed en verdiep je je pedagogisch handelen, denken en voelen.

  • Meerstemmigheid
    Iedere mens heeft een stem. De kerntaak van de ecologisch pedagoog is om goed te luisteren en te beseffen dat er geen eenduidige betekenis is vast te stellen. De waarde ligt erin om niet te snel een conclusie uit één stem, theorie, gedachte of verklaring te trekken maar om juist meerdere perspectieven te onderzoeken.
  • Verbondenheid
    Alles in deze wereld hangt met elkaar samen. Binnen de ecologische pedagogiek gaat het er om dat je verbinding aangaat met jezelf, de ander, het andere en het kind in het bijzonder.
  • Complexiteit
    De wereld van kinderen is complex. Verschillende actoren hebben interactie met elkaar en zijn steeds in beweging. Dit geeft de ecologisch pedagoog de mogelijkheid om tussen deze actoren en interacties te bewegen.

Docenten

Het team bestaat uit docenten (coaches) uit diverse expertisegebieden, variërend van wetenschappelijke en theoretische achtergronden tot praktische ervaring in onderwijs, jeugdzorg en beleid. We streven naar een inclusieve vertegenwoordiging van verschillende achtergronden en perspectieven. De diversiteit van ons docententeam weerspiegelt het ecologisch perspectief van de opleiding. We bieden een basis aan in westerse literatuur en streven ernaar om ook niet-westerse denkers en tradities te integreren. Zo verrijken en verdiepen we ons onderwijs.

Vragen over de opleiding?